Αντίστροφη μέτρηση έως τα τέλη Μαΐου για χρέη ύψους $1,2 δισ. της ελληνικών συμφερόντων εισηγμένης Eagle Bulk Shipping βρίσκεται υπό εξέλιξη σε ένα ακόμα υψηλού προφίλ επιχειρηματικό θρίλερ, όπως αναφέρει δημοσίευμα του Tradewinds, στο οποίο πρωταγωνιστούν ο βασικός μέτοχος Σοφοκλής Ζούλας, οι δανείστριες τράπεζες και οι ολοένα και πιο επιθετικοί αναλυτές και μικροεπενδυτές.

 Έτσι ενώ σύμφωνα με τη διοίκηση της εισηγμένης στο Nasdaq οι διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες συνεχίζονται, ο διευθύνων σύμβουλος της Eagle Σοφοκλής Ζούλας δεν είχε να αναφέρει κανένα απτό αποτέλεσμα παρά το γεγονός ότι σε λιγότερο από 20 ημέρες λήγει η ρύθμιση που του είχε επιτρέψει την αναστολή πληρωμών.

 Έτσι, και ενώ η εταιρεία τον προηγούμενη εβδομάδα ανακοίνωσε αποτελέσματα 1ου τριμήνου κατά το οποίο ενέγραψε ζημία 17,4 εκατ. δολ. ή 0,28 σεντς ανά μετοχή και έσοδα 54,8 εκατ. δολ. έναντι 90,4 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2011, γεννάται δόκιμος προβληματισμός για το αξιόχρεό της. Ο δανεισμός της, στο μεγαλύτερο μέρος του κοινοπρακτικός υπό την ηγεσία της Royal Bank, θα πρέπει με βάση τα μέχρι στιγμής συμφωνηθέντα που έχουν γίνει γνωστά, να αρχίσει βρίσκεται σε συμμόρφωση με τα όσα υπαγορεύουν οι δανειακές της συμβάσεις και να αρχίσει εξυπηρετείται από τις 31 Μαΐου και μετά, ενώ η ναυτιλιακή βρίσκεται ενώπιον πληρωμής προγραμματισμένης δόσης της τάξης των 30 εκατ. δολ. στα τέλη Ιουλίου.

 Με τις ναυλαγορές σε παρατεταμένη κρίση, τις τράπεζες απρόθυμες να προχωρήσουν σε χρηματοδοτήσεις, τις κεφαλαιαγορές λίαν επιφυλακτικές απέναντι στο management και την Eagle να έχει επιβαρυνθεί ιδιαίτερα από την ασυνέπεια της χρεοκοπημένης νοτιοκορεάτικη Korea Line Corp ,στην οποία είχε δώσει πολλά πλοία έναντι ναύλων που αυτή αρνήθηκε να καταβάλει λόγω αδυναμίας, τα πράγματα δεν αφήνουν σημαντικά περιθώρια αισιοδοξίας, σχολιάζουν ναυτιλιακοί κύκλοι στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

 Στην τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές αργά την Παρασκευή ο Σοφοκλής Ζούλας δήλωσε πως δεν έχει νέα αναφορικά με τις τράπεζες και πως θα γνωστοποιήσει άμεσα ότι προκύψει, όταν αυτό συμβεί. «Δεν θα ήθελα πω κάτι και να μην μπορέσω να ανταποκριθώ στις προσδοκίες αυτής της δήλωσης» απάντησε όταν ερωτήθηκε για το κατά πόσον θα υπάρξουν ανακοινώσεις τουλάχιστον εντός του μήνα οπότε και λήγει η περίοδος χάριτος από τις τράπεζες. Επίσης δήλωσε πως η όλη διαδικασία έχει υπάρξει μέχρι στιγμής πολύ αργή κάτι που απέδωσε στην γενική απροθυμία των τραπεζών να αυξήσουν την έκθεσή τους στην ναυτιλία.

 Αν και η πορεία της αντίστροφης μέτρησης προς την προθεσμία είναι σημαντική για την Eagle, οι αναλυτές εμφανίζονται να εκτιμούν ότι αποτελεί ένα μόνον επεισόδιο στο σήριαλ που διαδραματίζεται. Στις 31 Μαΐου η Eagle οφείλει σύμφωνα με τις δανειακές τις συμβάσεις να έχει διαθέσιμη ρευστότητα 32 εκατ. δολ. αναφέρει η Deutsche Bank, ρήτρα που είχε μπει προκειμένου να πεισθούν οι τράπεζες ότι θα μπορεί να καλύψει τη δόση του Ιουλίου. Η ναυτιλιακή έχει ακόμα μη εκταμιευμένες πιστώσεις ύψους 21,9 εκατ. δολ. και, βέβαια, τις ταμειακές ροές από την λειτουργία του στόλου των 45 ποντοπόρων φορτηγών πλοίων (στη συντριπτική τους πλειονότητα τύπου SUPRAMAX).

 Εκτιμάται, έτσι, ότι η δόση του Ιουλίου μπορεί ενδεχομένως να αποτελεί ένα δύσκολο σημείο το οποίο είναι πάντως αντιμετωπίσιμο. Με την περιρρέουσα κατάσταση όμως ρευστή και τα παραδείγματα εταιρειών που προσφεύγουν στο αμερικανικό πτωχευτικό δίκαιο (chapter 11) για προστασία από του πιστωτές να πληθαίνουν, τα βλέμματα της βιομηχανίας και, κυρίως, της Wall Street έχουν στραφεί στην Eagle.

 Είναι χαρακτηριστικό, αναφέρει το δημοσίευμα του Tradewinds, πως αναλυτές όπως ο Justin Yagerman της Deutsche Bank σε σημειώματά τους προς τους πελάτες τους, καυτηριάζουν το γεγονός πως οι αμοιβές των ανωτάτων στελεχών της εταιρείας, συμπεριλαμβανομένων αυτών του Σοφοκλή Ζούλα και του αδελφού του Αλέξη (chief commercial officer) την τελευταία τριετία θα υπερκάλυπταν εύκολα την πληρωμή του Ιουλίου.

 «Για να γίνει αντιληπτό το ύψος των αμοιβών του Δ.Σ. της Eagle» αναφέρει ο Yagerman «αρκεί να αναφερθεί πως οι διευθυντές της το 2011 αποζημιώθηκαν κατά 57% περισσότερα από αυτού της JP Morgan και κατά 75,5% από αυτούς της United Parcel Service». Εταιρείες με κεφαλαιοποίηση $156 δισ. και $74 δισ. αντίστοιχα έναντι 59,4 εκατ. δολ. της Eagle στα τέλη του 2011, προσθέτει.

 Το ζήτημα των αμοιβών των στελεχών μεσούσης της κρίσης στις ναυλαγορές έχει αναχθεί σε κεντρικό σημείο κριτικής επί του management από τους μετόχους με δεδομένο ότι έχει σταματήσει η καταβολή μερισμάτων που κάποτε κρατούσαν τις ισορροπίες, σχολιάζουν οι επαΐοντες.

 Το εάν η Eagle Bulk θα καταφέρει να τα βρει με τις τράπεζες ή όχι, θα γίνει σύντομα γνωστό. Αυτό που μένει όμως επίσης να εξακριβωθεί και ενδέχεται να χρειαστεί περισσότερος χρόνος είναι η έκβαση της αναδυόμενης κόντρας μεταξύ μικρομετόχων και μετόχων μειοψηφίας με το managemenet αρκετών εισηγμένων, όχι μόνον της ποντοπόρου.

Ηλίας Μπέλλος

Πηγή: capital.gr