Για τις προοπτικές ανάπτυξης του εναλλακτικού τουρισμού στα Χανιά με στόχο το γαστρονομικό και θρησκευτικό τουρισμό, μίλησε στο tourismtoday.gr o Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων κ. Αντώνης Ροκάκης, επισημαίνοντας την ανάγκη συλλογικής εργασίας για το καλό των Χανίων.

Με ποιες δράσεις στοχεύει το Επιμελητήριο Χανίων να προωθήσει και να αναδείξει τον τουρισμό στο νησί;

Το Επιμελητήριο Χανίων εργάζεται θεσμικά για τη στρατηγική ανάγκη στενότερης συνεργασίας των φορέων της τοπικής Οικονομίας και Αυτοδιοίκησης. Τα Χανιά αποτελούν έναν από τους κορυφαίους και πολυδιάστατους τουριστικούς προορισμούς της Μεσογείου, ο οποίος πλέον απαιτεί συνένωση δυνάμεων με στόχο την υψηλού επιπέδου και ολοκληρωμένη διαχείριση, στο πλαίσιο των στρατηγικών ευκαιριών που προσφέρονται από το νόμο 4875/2021 με τη δυνατότητα θεσμοθέτησης «Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού». Η στρατηγική πρόκληση είναι να εγκαταλείψουμε το μοντέλο αποσπασματικών δράσεων του παρελθόντος και να δουλέψουμε συλλογικά, με μακροπρόθεσμο και πολυδιάστατο τεχνοκρατικό σχέδιο, με στόχο το Μέλλον του τουριστικού προορισμού «Χανιά».

Web

Θεωρείτε πως τα Χανιά θα μπορούσαν να πρωταγωνιστήσουν σε κάποιο είδος εναλλακτικού τουρισμού μέσα στα επόμενα χρόνια;

Τα Χανιά αναμφίβολα διαθέτουν ισχυρές προοπτικές για την περαιτέρω ανάπτυξη του εναλλακτικού Τουρισμού, καθώς παρουσιάζουν ως προορισμός τεράστιο περιβαλλοντικό, πολιτιστικό και παραγωγικό πλούτο. Τα τελευταία χρόνια, ως Επιμελητήριο Χανίων θέσαμε την Αειφόρο Ανάπτυξη στο επίκεντρο της πολύπλευρης στρατηγικής μας. Για το λόγο αυτό, συνεργαζόμαστε στενά με σημαντικές δυνάμεις του ακαδημαϊκού, επιχειρηματικού, κοινωνικού και αυτοδιοικητικού τομέα. Ξεκινήσαμε «πιλοτικά» από τη λιμνοθάλασσα του Μπάλου, καθώς αποτελεί κορυφαίο, με διεθνή δημοφιλία, οικοσύστημα του τόπου μας. Εξασφαλίσαμε το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Cross Coastal Net» (προϋπολογισμού €1.340.000) που πρόσφατα μαζί με τον Δήμο Κισάμου και το Πολυτεχνείο Κρήτης παραδώσαμε με επιτυχία στην τοπική κοινότητα, παράγοντας πρακτικά αποτελέσματα στην ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών Τουρισμού. Αναπτυξιακή μας προτεραιότητα να σχεδιαστούν και να προωθηθούν από την επιχειρηματική μας κοινότητα βιώσιμα και καινοτόμα τουριστικά πακέτα, προσαρμοσμένα στις επιστημονικά τεκμηριωμένες ιδιαιτερότητες του οικοσυστήματος. Ιδιαίτερη έμφαση δίνουμε και στον Γαστρονομικό Τουρισμό, αξιοποιώντας τη διεθνούς φήμης Μινωική παράδοση και τα υψηλής ποιότητας Χανιώτικα προϊόντα Αγροδιατροφής, όπως το ελαιόλαδα, τα τυροκομικά και το κρασί. Διοργανώνουμε σημαντικές προωθητικές δράσεις σε συνεργασία με τις επαγγελματικές ενώσεις και τους φορείς του τόπου μας, προσφέροντας στους επισκέπτες μας μοναδικές εμπειρίες γευσιγνωσίας και βιωματικού τουρισμού στην Κρητική Γη. Μια ακόμα εναλλακτική μορφή Τουρισμού για την οποία εργαζόμαστε ήδη στρατηγικά με την Εκκλησία της Κρήτης και την Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι και ο Θρησκευτικός Τουρισμός. Τα Χανιά διαθέτουν εξαιρετικά ιερά προσκυνήματα και μονές υψηλής πνευματικής και πολιτιστικής αξίας, τα οποία αναδεικνύουμε πλέον ολοκληρωμένα με τα πλέον σύγχρονα ψηφιακά και προωθητικά εργαλεία στους χιλιάδες επισκέπτες μας.

Web

Σε τι επίπεδο κυμάνθηκαν οι τουριστικές αφίξεις τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο και ποιες αγορές ενίσχυσαν περισσότερο τον τουρισμό στο νησί;

Το 2024, στην Οικονομία των Χανίων, με αναπτυξιακό καταλύτη τον διεθνώς καταξιωμένο Τουριστικό κλάδο, θέσαμε συλλογικά με σχέδιο και σκληρή δουλειά ισχυρά θεμέλια στην κατάκτηση νέας «κορυφής» αφίξεων και εσόδων. Έτσι, σε μια απαιτητική τουριστική χρονιά, με αρκετά αρνητικά πρόσημα σε άλλους καταξιωμένους προορισμούς της χώρας, τα Χανιά στο πρώτο 7μηνο του 2024 εξακολουθούν να πρωταγωνιστούν, επιτυγχάνοντας ένα ακόμα ανοδικό ρεκόρ +7,6% στις μετακινήσεις επιβατών (2.116.506) – μόνο μέσω του αεροδρομίου «Δασκαλογιάννης» – σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2023 (1.966.744). Συνδυαστικά, και το λιμάνι της Σούδας με βάση το φετινό προγραμματισμό αφίξεων 150 κρουαζιερόπλοιων επιτυγχάνει δυναμικά τον ιστορικά υψηλό αριθμό των 250.000 επισκεπτών κρουαζιέρας στην Αγορά των Χανίων. Σε επίπεδο χωρών προέλευσης επισκεπτών παραμένει δυναμική στις δύο πρώτες θέσεις η ζήτηση από τη Βρετανική και τη Γερμανική Αγορά, ενώ και η Σκανδιναβική διατηρεί τα παραδοσιακά υψηλά ποσοστά της στους προορισμούς της Δυτικής Κρήτης. Νέες Αγορές, όπως η Πολωνική, συνεχίσουν επίσης ανοδικά. Αρνητικό γεγονός φέτος αποτελεί η μειωμένη καταναλωτική δύναμη των επισκεπτών μας, η οποία σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στη διεθνή έξαρση του κόστους διαβίωσης. Αναμφίβολα, ιδιαίτερη πίεση αντιμετωπίζουν φέτος και οι Έλληνες επισκέπτες μας, οι οποίοι περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά δυσκολεύονται να επιλέξουν τα Χανιά, με το μεταφορικό κόστος να αποτελεί κρίσιμο ανασταλτικό παράγοντα.