Της Εύας Οικονομάκη

Καθοδική έως και ανύπαρκτη χαρακτήρισε την πορεία του συνεδριακού τουρισμού αυτή την περίοδο η Ειρήνη Τόλη, πρόεδρος του HAPCO (Συνδέσμου Ελλήνων Επαγγελματιών Οργανωτών Συνεδρίων), στο πλαίσιο του Οpen Web Forum Series 1-Greek meetings industry, που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά και παρουσιάστηκε η έρευνα «Οι επιπτώσεις του COVID-19 στην ελληνική βιομηχανία των συναντήσεων».

«Η πανδημία βρήκε τη χώρα μας σε μια ανοδική τροχιά και σε θέσεις που όχι μόνο της αξίζουν σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο στην κατάταξη των ευρωπαϊκών προορισμών, αλλά και αποδεικνύουν τη δυναμική του προορισμού και την ικανότητα στη διαχείριση κρίσεων των Ελλήνων επαγγελματιών του κλάδου.

Αποτέλεσε καθοριστικό πλήγμα για τον ελληνικό τουρισμό και κατά συνέπεια για την εθνική βιομηχανία συνεδρίων και εκδηλώσεων, δημιουργώντας ανυπολόγιστη ζημιά στην τουριστική και συνεδριακή οικονομία», επεσήμανε χαρακτηριστικά η πρόεδρος του HAPCO.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε η Ειρήνη Τόλη στο ΦΕΚ για τον περιορισμό των συμμετεχόντων στα συνέδρια εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «δεν μπορεί να βγάζουν ΦΕΚ που να λέει ότι επιτρέπονται τα συνέδρια με μέγιστο αριθμό τα 9 άτομα ανά συνέδριο» από τη στιγμή που έχουν καταρτιστεί τα υγειονομικά πρωτόκολλα βάσει των οποίων λειτουργεί ο κλάδος.

Η επόμενη ημέρα

Στη σημασία του συνεδριακού τουρισμού αναφέρθηκε η γενική γραμματέας του υπουργείου Τουρισμού, Βίκυ Λοΐζου, «Είναι ένας τομέας που έχει πληγεί περισσότερο από κάθε άλλον τομέα του τουρισμού από την πανδημία. Οι συνθήκες που δημιουργήθηκαν δεν επέτρεψαν να πραγματοποιηθούν συνέδρια.

Όσο κι αν περνάμε στον ψηφιακό μετασχηματισμό, οι συνθήκες δυσκολεύουν πάρα πολύ. Πρέπει να αξιοποιήσουμε αυτή τη δύσκολη εποχή για να ετοιμάσουμε ένα στρατηγικό σχέδιο για την επόμενη ημέρα. Ο συνεδριακός τουρισμός έχει τεθεί ως προτεραιότητα», προτάσσοντας την ανάγκη σύναψης συνεργειών μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα.

Όπως τόνισε από την πλευρά της η Μελίνα Δασκαλάκη, δημοτική σύμβουλος και πρόεδρος στην Εταιρεία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του Δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ), η Αθήνα ως συνεδριακός προορισμός το 2019 βρέθηκε στη 17η θέση σε παγκόσμιο επίπεδο, 7 θέσεις πιο ψηλά σε σχέση με το 2018, ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο βρέθηκε στη 12η θέση από την 16η που βρισκόταν το 2018.

Σημειώνεται ότι αντίστοιχα η Θεσσαλονίκη κατέλαβε την 39η θέση σε ευρωπαϊκό επίπεδο και την 70η σε παγκόσμιο επίπεδο, με την Ελλάδα να αναρριχάται το 2019 στην 13η θέση στην Ευρώπη και στην 21η παγκοσμίως στο κομμάτι του συνεδριακού τουρισμού.

Στη δυσμενή κατάσταση που έχει βρεθεί ο χώρος του συνεδριακού τουρισμού αναφέρθηκε και η Έφη Κουδέλη, Director, This is Athens-Convention & Visitors Bureau.

Τα ευρήματα της έρευνας

Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, η οποία διεξήχθη των Ιούλιο και κατέδειξε ότι όλες οι επιχειρήσεις του κλάδου επηρεάστηκαν με ακυρώσεις ή αναβολές συνεδρίων, σημειώνοντας πτώση εσόδων:

  • 76 εταιρείες ανέφεραν απώλεια 1.745 συνεδρίων συνολικά που μεταφράζεται σε μείωση 91% των συμμετεχόντων από το εξωτερικό.
  • Η μείωση τζίρου για τους διοργανωτές και για τους επαγγελματίες συνεδριακών χώρων κυμαίνεται από 69,34 (venues) μέχρι 76% (PCOs και DMCs).
  • Μείωση εσόδων 67 εκατ. ευρώ κατέγραψαν 43 επιχειρήσεις. Από αυτά τα 45 εκατ. ευρώ αφορούσαν διεθνή συνέδρια που ακυρώθηκαν και 20 εκατ. περίπου τα πανελλήνια.
  • Όσον αφορά τη γεωγραφική διασπορά, αυτή κατανέμεται σε όλη την Ελλάδα, ωστόσο ο μεγαλύτερος αριθμός εκδηλώσεων φιλοξενείται στην Αθήνα.
  • Σχετικά με τις αναβολές διοργανώσεων τον Ιούλιο, ένα πολύ μεγάλο μέρος τους είχε μεταφερθεί το τελευταίο τετράμηνο του 2020, κάτι το οποίο δεν προβλέπεται ότι θα ισχύσει τελικά με τα σημερινά δεδομένα. Ένα σημαντικό ποσοστό είχε εξ αρχής αναβληθεί για το 2021.
  • Το 40% των PCOs και το 60% των venues εκτιμούσε περισσότερες ακυρώσεις και αναβολές συνεδρίων. «Δεν γνωρίζω» απάντησε περίπου το 50% των συμμετεχόντων, κάτι το οποίο αποτυπώνει τη μεγάλη αβεβαιότητα που επικρατεί στον κλάδο.
  • Στην πλειοψηφία οι επιχειρηματίες έχουν αλλάξει επικοινωνιακή πολιτική, δίνοντας έμφαση στα social media και στα ψηφιακά μέσα.
  • Οι χώροι εκδηλώσεων ετοιμάζονται για αλλαγές στην τιμολογιακή τους πολιτική.
  • Το 67% των ερωτηθέντων έχει αναλάβει ήδη τη διοργάνωση διαδικτυακής, υβριδικής εκδήλωσης.
  • Το 83% διαθέτει εξωτερικούς συνεργάτες για τη διοργάνωση διαδικτυακής, υβριδικής εκδήλωσης.
  • Το 52% των διοργανωτών επισημαίνει ότι έχει επαρκή γνώση των προγραμμάτων για διαδικτυακή ή υβριδική εκδήλωση.
  • Ποσοστό άνω του 62% των εταιρειών θεωρεί ότι ίσως χρειαστεί να προχωρήσει σε μειώσεις προσωπικού.
  • Κύριο ζητούμενο για τις επιχειρήσεις είναι η βιωσιμότητά τους.
  • Το 50%-60% τοποθετεί την επανεκκίνηση την άνοιξη του 2021.
  • Το 15%-20% τοποθετεί την επανεκκίνηση στο τέλος του 2021.
  • Το 15%-20% τοποθετεί την επανεκκίνηση το 2022.
  • Ψηλά στις προτεραιότητες, στο πλαίσιο του μετασχηματισμού, είναι για τις επιχειρήσεις η επιβίωση και η ανάκαμψη, η οικονομική στήριξη μέσω μείωσης ασφαλιστικών και φορολογικών εισφορών, καθώς και η διατήρηση θέσεων εργασίας. Έπεται ο ψηφιακός μετασχηματισμός.