Στις ράγες της ευρωπαϊκής νομοθεσίας εισέρχονται οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι. Και αυτό διότι τις προσεχείς ημέρες πρόκειται να κυρωθεί από την Βουλή η ευρωπαϊκή οδηγία για την απελευθέρωση των σιδηροδρόμων λίγες ημέρες μετά την αποδοχή από το ΤΑΙΠΕΔ της οικονομικής προσφοράς που κατέθεσε η ιταλική κρατική εταιρεία Ferrovie Dello Stato Italiane SpA για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

του Χάρη Ντιγριντάκη

Η εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με το ευρωπαϊκό δίκαιο αποτελεί υποχρέωση της χώρας, που δεν συνδέεται άμεσα με την παραχώρηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ωστόσο, το Σχέδιο Νόμου εισήχθη χθες στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή και θα ψηφιστεί από την Ολομέλεια σύντομα.

Πέραν της διαγραφής των χρεών ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ΟΣΕ, στο νομοσχέδιο περιγράφονται και οι ρήτρες του ΟΣΕ για την υποδομή. Επίσης, επί του κρατικού προϋπολογισμού δαπάνη 45 εκατ. ευρώ θα προκληθεί κατ έτος ως κρατική επιδότηση και παροχή κινήτρων στο διαχειριστή υποδομής (ΟΣΕ). Πάντως η κρατική επιδότηση για την εταιρεία, βαίνει μειούμενη δεδομένου ότι από 87 εκατ. ευρώ το 2014 μειώθηκε στα 53 εκατ. το 2014 και στα 45 εκατ. ευρώ το 2015.

Υπενθυμίζεται ότι, ο ΟΣΕ έχει αναλάβει την εποπτεία και συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής, ενώ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία έχει αποσχιστεί από τον ΟΣΕ και δεν αποτελεί θυγατρική του εταιρεία, τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές.

Συγκεκριμένα, με τις διατάξεις του νομοσχεδίου επιχειρείται η θέσπιση κανόνων για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου και η ευθυγράμμιση της εθνικής με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, “απελευθερώνοντας” περαιτέρω την εγχώρια αγορά.

Γενικοί στόχοι είναι η απλοποίηση της νομοθεσίας, η εξάλειψη αλληλοεπικαλύψεων και η κατάργηση παρωχημένων διατάξεων.
Ειδικοί στόχοι είναι η εξασφάλιση επαρκούς, διαφανούς και βιώσιμης χρηματοδότησης της υποδομής, η προαγωγή της διαφάνειας στη σιδηροδρομική αγορά και η ενίσχυση της ρυθμιστικής εποπτείας.

Αναλυτικότερα το νομοσχέδιο θεσπίζει:
α) τους κανόνες που διέπουν τη διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής και τις δραστηριότητες σιδηροδρομικών μεταφορών των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, οι οποίες είναι εγκατεστημένες ή πρόκειται να εγκατασταθούν σε κράτος μέλος,
β) τα κριτήρια που εφαρμόζονται για την έκδοση, την ανανέωση ή την τροποποίηση αδειών που προορίζονται για σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, οι οποίες είναι εγκατεστημένες ή πρόκειται να εγκατασταθούν στην ελληνική επικράτεια,
γ) τις αρχές και τις διαδικασίες που εφαρμόζονται για τον καθορισμό και την είσπραξη τελών σιδηροδρομικής υποδομής.