του Χάρη Ντιγριντάκη

Ο κύβος ερρίφθη και κομβικής σημασίας έργα αλλά και μεταρρυθμίσει που βαλτώνουν εδώ και πολλά έτη η κυβέρνηση φέρεται διατεθειμένη να τα προχωρήσει. Ένα εξ αυτών αφορά στην απελευθέρωση των ΚΤΕΛ εξέλιξη που όλα δείχνουν ότι θα υλοποιηθεί στο λυκαυγές του 2022 μέσω διαγωνισμών ανά περιφέρεια. Όπως υπογραμμίζει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής ο προγραμματισμός του νομοθετικού έργου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προβλέπει την ψήφιση νόμου για την εναρμόνιση της χώρας μας με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 1370, η οποία δημιουργεί την προοπτική απελευθέρωσης τους. Κοινός τόπος είναι ότι η εν λόγω απελευθέρωση σηματοδοτεί την είσοδο μεταξύ άλλων και των Τουριστικών Λεωφορείων στην εν λόγω αγορά.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε ότι η Κυβέρνηση έχει ξεμπλοκάρει τρία εμβληματικά έργα, το Πάτρα – Πύργος, τον Ε65 και τη Γραμμή 4 του Μετρό. «Βέβαια δεν σταματάμε εκεί» πρόσθεσε και από τα νέα έργα έκανε ξεχωριστή μνεία στα αντιπλημμυρικά έργα ύψους 1,2 δισ ευρώ και στη διασύνδεση των λιμανιών με ένα σύγχρονο ηλεκτροκίνητο σιδηρόδρομο.

Οδικοί άξονες: Πάτρα- Πύργος

Όσον αφορά στο Πάτρα – Πύργος, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι σε επικοινωνία με τις υπηρεσίες της Ε.Ε. για τα θέματα κρατικών ενισχύσεων, μετά την υποβολή του φακέλου προγνωστοποίησης και εκτίμησε ότι σύντομα θα υπάρξει θετική απάντηση ώστε να ενταχθεί το έργο εκ νέου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού.

 

Περιφερειακά αεροδρόμια

Όσον αφορά στην αξιοποίηση, μέσω παραχώρησης, των 23 περιφερειακών αεροδρομίων, σημειώνεται ότι το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ) είναι αρμόδιο και εκπονεί το σχέδιο του, αλλά και η Πολιτεία εξετάζει όλα τα ενδεχόμενα. Ήδη έχει αποφασιστεί η παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας όπου υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον, ενώ συζητείται και η δυνατότητα δημιουργίας clusters, καθώς και άλλα εναλλακτικά σενάρια και δομές παραχώρησης.

Οι συμβάσεις ΣΔΙΤ – και πιο συγκεκριμένα ο θεσμός της παραχώρησης εκμετάλλευσης.

Αλλά και η σύμβαση διαχείρισης, το λεγόμενο «management contract», που αποτελεί τη συγκριτικά απλούστερη μορφή παραχώρησης, στην οποία ένας ιδιωτικός φορέας αναλαμβάνει να παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης και λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων ως έχουν, έναντι αμοιβής.

 

Σιδηροδρομικά έργα

Στο πλαίσιο των συνδυασμένων μεταφορών, συμπεριλαμβάνονται στο επενδυτικό πλάνο της ΕΡΓΟΣΕ η διασύνδεση των λιμένων του Λαυρίου και της Ραφήνας με το Διεθνή Αερολιμένα των Αθηνών.

Ο προϋπολογισμός των έργων αυτών εκτιμάται στα 700 εκατ. ευρώ και αναμένεται μετά το καλοκαίρι να δημοπρατηθούν με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Σημείωνεται ότι έχει εξαγγελθεί πρόγραμμα ανακαίνισης και μακροχρόνιας συντήρησης του δικτύου του ΟΣΕ, προϋπολογισμού πάνω από 1 δισ. ευρώ, το οποίο ενισχύεται ήδη με κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης και βασίζεται στη λογική των ΣΔΙΤ.

 

BOAK

 

 

Προς έγκριση στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατέθεσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το Έργο Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ, μήκους 157,5 χλμ και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ., κατασκευαστικού κόστους 1,32 δισ. ευρώ, το οποίο θα υλοποιηθεί ως έργο με Σύμβαση Παραχώρησης.

Το έργο περιλαμβάνει:

  • 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα
  • 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους ~ 34 χλμ.
  • 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
  • 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και
  • αναβάθμιση των υπαρχόντων ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου

Με την υλοποίηση του έργου αλλά και ολόκληρου του ΒΟΑΚ θα επιτευχθεί:

  • Σημαντική μείωση των ατυχημάτων, που βαρύνουν τον σημερινό άξονα, ιδίως με θανατηφόρα ατυχήματα και σοβαρούς τραυματισμούς.
  • Σημαντική μείωση στον χρόνο των μετακινήσεων μεταξύ των κύριων πόλων του βόρειου μετώπου της Κρήτης στο επιθυμητό επίπεδο, αλλά και θα βελτιώσει την άνεση των μετακινήσεων, προσφέροντας καλύτερο και ελκυστικότερο επίπεδο συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης στους χρήστες.
  • Μείωση κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων και προϊόντων στο συνολικό οδικό δίκτυο της Κρήτης, του οποίου αποτελεί τον κορμό.
  • Ανοδική πορεία της ανάπτυξης της Κρήτης μέσω της αυξημένης κινητικότητας και δυνατοτήτων αξιόπιστης προσπέλασης των τουριστικών και λοιπών οικονομικών πόλων, σύμφωνα με τις προβλέψεις των σχετικών προγραμμάτων.
  • Ουσιαστική συνδρομή στην αειφόρο τουριστική ανάπτυξη της Κρήτης, μειώνοντας τις πιέσεις που προκαλούνται από τον υφιστάμενο οδικό άξονα στην ποιότητα του περιβάλλοντος στην βόρεια ακτή του νησιού, η οποία είναι αναπτυγμένη τουριστικά.

Το έργο θα είναι περιβαλλοντικά φιλικό στην ανάπτυξή και λειτουργία του, προσφέροντας την συνολικά επωφελέστερη συγκοινωνιακή λύση.

Σημειώνεται τέλος ότι ολοκληρώθηκαν οι μελέτες -μετά το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη που θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ ενώ έχει διασφαλιστεί η χρηματοδότηση του συγκεκριμένου δρόμου από το ΕΣΠΑ και εν μέρει και από το Ταμείο Ανάκαμψης.