Σύνταξη: tourismtoday.gr

Μια σημαντική απόφαση σχετικά με τη διαδικασία που οδηγεί στην εφαρμογή περιορισμών λειτουργίας θορύβου στο αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ (η λεγόμενη «ισορροπημένη προσέγγιση»), δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η απόφαση απειλεί και άλλα αεροδρόμια στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), συμπεριλαμβανομένου του Βελγίου, της Γαλλίας και της Ιρλανδίας. Αυτά, κινδυνεύουν με περιορισμούς λειτουργίας που ενδέχεται να περιορίσουν την ικανότητα τους να ανταποκρίνονται στη ζήτηση επιβατών στο μέλλον.

Σημειώνοντας την απόφαση για το Άμστερνταμ και εξετάζοντας άλλες επικείμενες υποθέσεις, το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe) καλεί για άμεση και αποφασιστική δράση. Στόχος του είναι, να διασφαλιστεί η πλήρης και συνεπής εφαρμογή της ισορροπημένης προσέγγισης στη διαχείριση του θορύβου των αεροσκαφών σε ολόκληρη την ΕΕ.

Η ισορροπημένη προσέγγιση, όπως ορίζεται στον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 598/2014, προβλέπει μια υποχρεωτική διαδικασία για τη διαχείριση του θορύβου των αεροσκαφών στα αεροδρόμια.

Αυτή η διαδικασία απαιτεί οι περιορισμοί λειτουργίας που σχετίζονται με το θόρυβο να θεωρούνται μόνο ως έσχατη λύση και μόνο αφού αξιολογηθούν πλήρως όλα τα άλλα μέτρα.
Αυτά τα μέτρα περιλαμβάνουν τον σχεδιασμό χρήσης γης, τις επιχειρησιακές διαδικασίες μείωσης του θορύβου και τις τεχνολογικές εξελίξεις στη μείωση του θορύβου των αεροσκαφών (θόρυβος στην πηγή).

Αυτή η αναλογική και τεκμηριωμένη προσέγγιση διασφαλίζει ότι οι περιορισμοί δεν είναι μόνο προσαρμοσμένοι στην κατάσταση του τοπικού θορύβου αλλά και οικονομικά αποδοτικοί, διασφαλίζοντας τόσο την προστασία του περιβάλλοντος όσο και την αεροπορική συνδεσιμότητα μαζί με τα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη.

Οι ανησυχίες του ACI Europe

Το ACI Europe ανησυχεί ολοένα και περισσότερο από τη συστηματική περιφρόνηση αυτής της νομικής διαδικασίας σε πολλά κράτη μέλη της ΕΕ. Ειδικά:

  • Πολυάριθμοι λειτουργικοί περιορισμοί που σχετίζονται με τον θόρυβο έχουν επιβληθεί χωρίς την κατάλληλη κοινοποίηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παραβιάζοντας τις σαφείς υποχρεώσεις βάσει του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 598/2014.
  • Σε πολλές περιπτώσεις, έχουν εισαχθεί λειτουργικοί περιορισμοί χωρίς να ακολουθείται η νομικά απαιτούμενη διαδικασία Ισορροπημένης Προσέγγισης.
  • Αυτή η παραβίαση της νομοθεσίας της ΕΕ όχι μόνο υπονομεύει την ασφάλεια δικαίου στην οποία βασίζονται τα αεροδρόμια και οι αεροπορικές εταιρείες, αλλά απειλεί ενεργά την ακεραιότητα της αγοράς αερομεταφορών της Ευρώπης.

Ο θόρυβος των αεροσκαφών μειώνεται, αλλά οι αυθαίρετοι περιορισμοί αυξάνονται

Ο θόρυβος των αεροσκαφών είναι ένα εξαιρετικά ευαίσθητο και συναισθηματικά φορτισμένο θέμα, που τείνει να πολιτικοποιείται έντονα.

Τις τελευταίες δεκαετίες, αεροδρόμια, αεροπορικές εταιρείες, κατασκευαστές αεροσκαφών και πάροχοι υπηρεσιών αεροναυτιλίας συνεργάστηκαν στενά για την ελαχιστοποίηση των αρνητικών εξωτερικών επιπτώσεων των αεροπορικών δραστηριοτήτων εφαρμόζοντας τα διάφορα στοιχεία της ισορροπημένης προσέγγισης που βρίσκονται στον έλεγχo τους (αντίθετα, οι πολιτικές χωροταξίας είναι ευθύνη των τοπικών αρχών).

Τα αεροδρόμια, ειδικότερα, έχουν μακρά ιστορία ενεργητικής ακρόασης και συνεργασίας με τις τοπικές κοινότητες που εξυπηρετούν, προσπαθώντας να επιτύχουν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα για τους ανθρώπους που ζουν γύρω από τα αεροδρόμια.

Από την υιοθέτηση βελτιωμένων επιχειρησιακών διαδικασιών χαμηλού θορύβου έως την παροχή κινήτρων στις αεροπορικές εταιρείες να λειτουργούν πιο αθόρυβα αεροσκάφη, την εφαρμογή προγραμμάτων ηχομόνωσης και ακόμη και την υποστήριξη της μετεγκατάστασης σε ορισμένες περιπτώσεις, τα αεροδρόμια δεν αφήνουν σταθερά κανένα βήμα στην προσπάθειά τους να ελαχιστοποιήσουν τον αντίκτυπο των λειτουργιών τους.
Η δέσμευση τους σε αυτόν τον σκοπό παραμένει ακλόνητη και θα συνεχίσουν να επιδιώκουν ενεργά τη μείωση των επιπτώσεων του θορύβου στο μέλλον.

Ωστόσο, η τρέχουσα αποτυχία των κρατών μελών να εφαρμόσουν την ισορροπημένη προσέγγιση φαίνεται να αγνοούν τη σημαντική πρόοδο που έχουν σημειώσει τα αεροδρόμια και οι αεροπορικές εταιρείες στη μείωση του θορύβου των αεροσκαφών τα τελευταία 20 χρόνια.
Επιπλέον, το 2024, οι κινήσεις αεροσκαφών στα αεροδρόμια της ΕΕ μειώθηκαν κατά 2,2% σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019), ενώ η συνεχιζόμενη εισαγωγή πιο αθόρυβων, πιο αποδοτικών αεροσκαφών συνεχίζει να συρρικνώνει το αποτύπωμα θορύβου γύρω από τα αεροδρόμια.

Για παράδειγμα, η οικογένεια Airbus A320neo μειώνει το αποτύπωμα θορύβου στο έδαφος κατά 50% σε σύγκριση με τον προκάτοχό της, μια σαφής απόδειξη του τρόπου με τον οποίο η τεχνολογία, η καινοτομία και οι επενδύσεις αποφέρουν αποτελέσματα.

Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος -και με βάση την αναμενόμενη αντικατάσταση του στόλου των αεροσκαφών καθώς και τις βελτιωμένες επιχειρησιακές διαδικασίες- ο αριθμός των ατόμων που ενοχλούνται ιδιαίτερα από τον θόρυβο των αεροσκαφών στην ΕΕ αναμένεται να μειωθεί ‑37% έως το 2030.
Πρέπει να σημειωθεί ότι αυτό συγκρίνεται με την αναμενόμενη αύξηση +35% των ατόμων που ενοχλούνται πολύ από τους σιδηροδρόμους.

Ώρα για δράση

Δεδομένων αυτών των γεγονότων, το ACI Europe καλεί την Κομισιόν επειγόντως να:

  • Ενισχύσει τις εξουσίες εποπτείας και επιβολής του για να διασφαλίσει ότι τα κράτη μέλη συμμορφώνονται πλήρως με τις απαιτήσεις της Ισορροπημένης Προσέγγισης.
  • Αναπτύξει σαφείς και πρακτικές κατευθυντήριες γραμμές για τη συνεπή και σωστή εφαρμογή της Ισορροπημένης Προσέγγισης σε όλα τα αεροδρόμια της ΕΕ.

Το ACI Europe είναι έτοιμο να συνεργαστεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την επίτευξη αυτών των στόχων.

Σε κίνδυνο συνδεσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα

Το ACI Europe προειδοποιεί επίσης ότι οι μονομερείς, δυσανάλογοι περιορισμοί που επιβάλλονται εκτός του πλαισίου της ισορροπημένης προσέγγισης δεν επηρεάζουν μόνο τα αεροδρόμια υπονομεύουν επίσης τη συνδεσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα ολόκληρου του αεροπορικού τομέα της ΕΕ.

Yποστηρίζει σθεναρά πολιτικές διαχείρισης του θορύβου που είναι ταυτόχρονα αποτελεσματικές και αναλογικές. Αυτό σημαίνει:

  • Ισχυρότερος σχεδιασμός χρήσης γης για την αποτροπή ανάπτυξης ευαίσθητων στον θόρυβο γύρω από τα αεροδρόμια.
  • Κίνητρα ανανέωσης στόλου για την επιτάχυνση της ανάπτυξης πιο αθόρυβων αεροσκαφών.
  • Εποικοδομητική δέσμευση μεταξύ αεροδρομίων, αεροπορικών εταιρειών, τοπικών αρχών και κοινοτήτων για την εξασφάλιση ισορροπημένων λύσεων προσαρμοσμένων στις τοπικές ανάγκες.

Σύμφωνα με τον Olivier Jankovec, γενικό διευθυντή του ACI Europe «οι περιορισμοί θα εκτρέψουν τελικά την κυκλοφορία μακριά από τα αεροδρόμια της ΕΕ, διαβρώνοντας τη συνδεσιμότητα της Ευρώπης και αποδυναμώνοντας την οικονομική ανάπτυξη.
Με κάθε αύξηση κατά 10% της απευθείας αεροπορικής συνδεσιμότητας που οδηγεί σε αύξηση 0,5% του κατά κεφαλήν ΑΕΠ, η οικονομική ζημιά είναι πραγματική και είναι εντελώς αυτοπροκαλούμενη.

Οι ανησυχίες μας ευθυγραμμίζονται πλήρως με την έκθεση Ντράγκι, η οποία κατέδειξε τη ζωτική σημασία της αεροπορικής συνδεσιμότητας για την ανταγωνιστικότητα και τη στρατηγική αυτονομία της Ευρώπης, καθιστώντας σαφές ότι η υποδομή μας θα πρέπει να επεκταθεί για να αντιμετωπίσει τη συμφόρηση και να ‘ξεκλειδώσει’ περαιτέρω ανάπτυξη.​
Όλα αυτά έρχονται ακριβώς τη στιγμή που το Eurocontrol προβλέπει ότι έως το 2050, έως το 1,1 εκατ. πτήσεις της Ευρώπης θα μπορούσαν να μην εξυπηρετηθούν λόγω ανεπαρκούς χωρητικότητας των αεροδρομίων – απειλώντας την ικανότητα της Ευρώπης να ανταγωνίζεται παγκοσμίως.»