της Εύας Οικονομάκη

Με ισχυρό σύμμαχο το πράσινο ψηφιακό πιστοποιητικό, το οποίο από την 1η Ιουνίου θα είναι διαθέσιμο για τους Έλληνες ταξιδιώτες, ετοιμάζεται να κάνει την επίσημη πρεμιέρα του ο ελληνικός τουρισμός τη 15η Μαΐου. Το πράσινο ψηφιακό πιστοποιητικό, το οποίο τις προηγούμενες ημέρες ψηφίστηκε από Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, θα διατίθεται στους Έλληνες πολίτες από την 1η Ιουνίου, δηλαδή την ημέρα κατά την οποία θα είναι έτοιμη από τεχνικής άποψης η ευρωπαϊκή ψηφιακή πύλη που θα συνδέει τα εθνικά συστήματα πιστοποίησης εμβολιασμού των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η Ελλάδα, άλλωστε, συμπεριλαμβάνεται στις 20 χώρες που έχουν δηλώσει έτοιμες να συμμετάσχουν στο πρώτο κύμα δοκιμών της διεπαφής των εθνικών συστημάτων με την ευρωπαϊκή πύλη, το οποίο ξεκινά σήμερα. Στόχος είναι το ευρωπαϊκό σύστημα να είναι έτοιμο να λειτουργήσει από τις 30 Ιουνίου, διευκολύνοντας την ασφαλή επανεκκίνηση των ταξιδιών εντός των ευρωπαϊκών συνόρων.

Υπενθυμίζεται ότι το πράσινο ψηφιακό πιστοποιητικό θα περιλαμβάνει:

  • το πιστοποιητικό εμβολιασμού,
  • το πιστοποιητικό εξέτασης και
  • το αντίστοιχο πιστοποιητικό ανάρρωσης.

Εξομοίωση των τεστ

Μάλιστα, κατά τις πληροφορίες, πρόθεση της ελληνικής κυβέρνησης είναι η εξομοίωση των rapid tests με τον μοριακό έλεγχο, με στόχο τη μείωση του κόστους των τεστ στα οποία θα πρέπει να υποβληθεί ένας τουρίστας για να ταξιδέψει στην Ελλάδα, κίνηση η οποία εκτιμάται ότι θα αποτελέσει τονωτική ένεση για την τουριστική ζήτηση.

Ενδεικτικό του κόστους των PCR tests -τα οποία προτιμώνται από τις κυβερνήσεις ως τρόπος ελέγχου της νόσου COVID-19- είναι το γεγονός ότι ένα μοριακό τεστ 90 δολαρίων αυξάνει τη δαπάνη του ταξιδιώτη κατά 45% στα 290 δολάρια με δεδομένο ότι το μέσο κόστος για ένα εισιτήριο απλής μετάβασης, συμπεριλαμβανομένων φόρων και χρεώσεων, κόστιζε 200 δολάρια πριν από την υγειονομική κρίση, σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών.

Ο στόχος

Θετικός είναι, την ίδια στιγμή, ο απολογισμός των ταξιδιών που πραγματοποιεί ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, λίγες ημέρες πριν από την επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού, με δύο εκ των βασικών αγορών εισερχόμενων τουριστών για την Ελλάδα, τη γερμανική και την αμερικάνικη, να επιδεικνύουν ισχυρό ενδιαφέρον για διακοπές στη χώρα μας.

Μάλιστα, στόχο του υπουργείου Τουρισμού αποτελεί η προσέλκυση περίπου 400.000-500.000 Αμερικανών ταξιδιωτών στην Ελλάδα τη φετινή καλοκαιρινή σεζόν, αριθμός που αντιπροσωπεύει περίπου το 40% των Αμερικανών που επέλεξαν τη χώρα μας για διακοπές το 2019. Στην κατεύθυνση αυτή, έντονη είναι η κινητικότητα που καταγράφεται σε επίπεδο αεροπορικών πτήσεων. Η American Airlines, η United Airlines και η Delta Airlines δίνουν τη δική τους ψήφο εμπιστοσύνης φέτος στον ελληνικό τουρισμό, με την προσθήκη νέων απευθείας πτήσεων στις οποίες έχουν ήδη προγραμματίσει να αυξήσουν τις συχνότητες.

Αντίστοιχο είναι το κλίμα και από τη Γερμανία, την κύρια δεξαμενή εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα, με δεδομένο ότι το 2019, έτος-ορόσημο για τα μεγέθη του ελληνικού τουρισμού, ταξίδεψαν στη χώρα μας περίπου 4 εκατ. Γερμανοί. Για το 2021, η TUI, ένας από τους μεγαλύτερους tour operators παγκοσμίως ξεκινά τις δραστηριότητές της στην Ελλάδα από τις 14 και 15 Μαΐου με πτήσεις προς τα αεροδρόμια Ηρακλείου, Αράξου, Κέρκυρας, Ρόδου και Κω και βάσει των μέχρι στιγμής κρατήσεων, στελέχη της εταιρείας εκτιμούν ότι η χώρα μας αναμένεται να έχει την καλύτερη καλοκαιρινή επίδοση, μαζί με την Ισπανία και την Κύπρο.

Η εικόνα των κρατήσεων

Χρονιά υψηλού ανταγωνισμού χαρακτηρίζεται, την ίδια στιγμή, το 2021 από τους επιχειρηματίες του τουρισμού, οι οποίοι εκτιμούν ότι από τον Ιούλιο και μετά και υπό την προϋπόθεση ότι τα επιδημιολογικά δεδομένα το επιτρέψουν, μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος του 50% των εισπράξεων που καταγράφηκαν το 2019, με τις κρατήσεις να εντείνονται από τις αρχές του ίδιου μήνα.

Σύμφωνα με τα δεδομένα, πάντως, μόνο το 15% των ξενοδοχείων σε όλη τη χώρα αναμένεται να λειτουργήσει ενόψει της 15ης Μαΐου, με την πλειονότητα των μονάδων να ανοίγει σταδιακά μέχρι το τέλος Ιουνίου και τους επιχειρηματίες να εκτιμούν ότι μπορεί να επιτευχθεί επιμήκυνση της σεζόν με δεδομένο αφενός το ενδιαφέρον των μεγάλων tour operators και αφετέρου την πρόθεση των τουριστών να ταξιδέψουν εφόσον αποκλιμακωθεί η πανδημική κρίση και προχωρήσουν οι εμβολιασμοί.