Από την 1η Μαΐου 2025, η Μεσόγειος γίνεται επίσημα SECA (Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου), απαιτώντας τη χρήση καυσίμων με περιεκτικότητα σε θείο μόλις 0,001%. Το νέο καύσιμο είναι σημαντικά ακριβότερο, κάτι που θα επηρεάσει τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, τα οποία αναμένεται να αυξηθούν κατά 10%-12%.
Η αλλαγή αυτή έρχεται στο πλαίσιο των νέων περιβαλλοντικών κανόνων που υιοθετήθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τη δέσμη μέτρων “Fit for 55”. Παράλληλα, η σταδιακή ενσωμάτωση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU-ETS) στη ναυτιλία έως το 2026, καθώς και οι απαιτήσεις της πρωτοβουλίας FuelEU Maritime, θα αυξήσουν περαιτέρω το κόστος λειτουργίας του κλάδου. Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εκτιμούν ότι το νέο καύσιμο θα είναι ακριβότερο από το συμβατικό, επιβαρύνοντας σημαντικά τα οικονομικά τους.
Επιπλέον, αυξήσεις της τάξεως του 2% αναμένονται λόγω των νέων μισθολογικών συμφωνιών, με την υπογραφή της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας που προβλέπει αύξηση 5% για τους ναυτικούς.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Διονύση Θεοδωράτο, το κόστος των καυσίμων αποτελεί το 47% των λειτουργικών εξόδων ενός πλοίου. Παράλληλα, το μισθολογικό κόστος, οι επισκευές και τα ανταλλακτικά επιβαρύνουν επιπλέον την τελική τιμή του εισιτηρίου. Ο ίδιος υπογράμμισε τη ρήτρα καυσίμου, που εγκρίθηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, βάσει της οποίας το κόστος των εισιτηρίων προσαρμόζεται σύμφωνα με τις διακυμάνσεις στις τιμές των καυσίμων.
Αναφερόμενος στις αυξήσεις, ο Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης, πρόεδρος του Ευγενιδείου Ιδρύματος, τόνισε τη σημασία της στήριξης της ανταγωνιστικότητας του κλάδου και υπογράμμισε την ανάγκη να αποφευχθεί η μονοπώληση της αγοράς.
Με βάση μελέτη του ΙΟΒΕ, η επιβάρυνση από τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς υπολογίζεται να φτάσει τα 320 εκατομμύρια ευρώ το 2031. Το κόστος αυτό, όπως τονίζουν οι φορείς του κλάδου, θα μετακυλιστεί στους επιβάτες, καθιστώντας τα ακτοπλοϊκά ταξίδια ακριβότερα.
Ο κ. Θεοδωράτος σημείωσε ότι η χρήση του Marine Gasoil (MGO) από τον Μάιο του 2025 θα αυξήσει το κόστος κατά 150 ευρώ ανά τόνο καυσίμου. Παράλληλα, το EU-ETS για περιοχές όπως η Κρήτη και η Αδριατική θα επιφέρει επιπλέον αυξήσεις 40%-50% στο κόστος των καυσίμων. «Η πράσινη ναυτιλία είναι απαραίτητη, αλλά το κόστος της θα είναι υψηλό», κατέληξε