της Εύας Οικονομάκη

Στις επιπτώσεις που έχει η υγειονομική κρίση στον κλάδο του τουρισμού και των ταξιδίων, στις νέες τάσεις που δημιουργούνται καθώς και στην ανάκαμψη των δύο νευραλγικών τομέων της παγκόσμιας οικονομίας εστίασε, στο πλαίσιο του 4oυ Διεθνούς Φόρουμ Φιλοξενίας, που διοργανώνει διαδικτυακά το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας, ο Πήτερ Ο’ Κόνορ, ανώτερος αναλυτής αγοράς της Phocuswright, παρουσιάζοντας την έρευνα της εταιρείας «Global Travel and the Road to Recovery».

Μείωση 60%

Ο Πήτερ Ο’ Κόνορ τόνισε ότι 2019 ήταν μία εξαιρετική χρονιά σε επίπεδο τουριστικών εσόδων για την Ευρώπη, με τις εισπράξεις από την αγορά ταξιδιών να ανέρχονται σε 300 δισ. ευρώ, εκτιμώντας ότι το 2020 τα αντίστοιχα έσοδα θα διαμορφωθούν στα 107 δισ. ευρώ, με δεδομένο ότι τα ταξίδια σε ολόκληρη την Ευρώπη είναι μειωμένα σχεδόν κατά 60% σε σύγκριση με τα στοιχεία του 2019.

Μάλιστα, επεσήμανε ότι το 2021 ο τομέας των ταξιδιών θα παρουσιάσει μία ανάκαμψη, όχι, όμως στα επίπεδα του 2019, με τα έσοδα στον συγκεκριμένο κλάδο να εκτιμάται ότι θα προσεγγίσουν τα 168 δισ. ευρώ. Τοποθέτησε, δε, την ανάκαμψη του τουρισμού στα επίπεδα του 2019 όχι πριν από το 2025. «Δυστυχώς, καθώς οι προμηθευτές έχουν θέσει σε στασιμότητα αεροπλάνα, ξενοδοχεία και προσωπικό, και ο χρόνος για τη διάθεση εμβολίων και την κάλυψη του μεγαλύτερου μέρους του πληθυσμού είναι μεγάλος, η πλήρης ανάκαμψη του τουρισμού στα νούμερα του 2019 δεν αναμένεται πριν από το 2025», τόνισε χαρακτηριστικά.

Ωστόσο, όπως είπε, τα καλά νέα για τα ξενοδοχεία είναι ότι η ανάκαμψη προβλέπεται να είναι ταχύτερη από πολλούς άλλους τομείς του κλάδου, λόγω της ζήτησης από τον εσωτερικό τουρισμό και από ταξιδιώτες που προέρχονται από γειτονικές χώρες.

Τα ταξίδια στο επίκεντρο

Σύμφωνα, πάντως, με την έρευνα της Phocuswright, τα ταξίδια παραμένουν πολύ σημαντικά για τους καταναλωτές.

  • Σχεδόν 2 στους 3 ταξιδιώτες στις ΗΠΑ και στις περισσότερες μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες τονίζουν ότι τα ταξίδια παραμένουν σημαντικό μέρος του τρόπου ζωής τους και θέλουν να επιστρέψουν σε αυτό το συντομότερο δυνατό.
  • Ένας στους τέσσερις ταξιδιώτες είναι έτοιμος να ταξιδέψει στο εσωτερικό ή σε γειτονικές χώρες, με τα νούμερα να αυξάνονται σε 3 στους 4 μέσα σε έξι μήνες και 9 στους 10 μέσα σε 12 μήνες.
  • Σχεδόν το 60% των καταναλωτών ανέφερε ότι η χρήση ενός εμβολίου θα τους έκανε να νιώθουν ακόμα πιο άνετα στην πραγματοποίηση ενός ταξιδιού εντός των επόμενων 12 μηνών.

Ο ρόλος της ασφάλειας

Η ασφάλεια παραμένει η κυρίαρχη ανησυχία για τους ταξιδιώτες, και έτσι τόσο οι προορισμοί όσο και οι ξενοδοχειακές μονάδες πρέπει να επικοινωνούν έντονα τις προσπάθειες που καταβάλλουν για την προστασία των επισκεπτών.

  • Δύο στους τρεις ταξιδιώτες φοβούνται ότι θα προσβληθούν από τη νόσο Cοvid-19 είτε κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους, είτε κατά την παραμονή τους στον προορισμό τους.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνουν οι καταναλωτές και στις πολιτικές ακύρωσης και επιστροφής χρημάτων που εφαρμόζουν οι επιχειρήσεις, καθώς πολλοί καταναλωτές διστάζουν να κάνουν κράτηση, εκτός εάν είναι πολύ σαφές υπό ποιες συνθήκες και πώς, μπορούν να λάβουν επιστροφή χρημάτων σε περίπτωση μιας συνεχιζόμενης κρίσης.

  • Τέσσερις στους δέκα ταξιδιώτες επιλέγουν τον προορισμό τους με βάση της ευελιξία που προσφέρεται.

Αποτρεπτικοί οι περιορισμοί

Την ίδια στιγμή, όπως αποτυπώνεται στην έρευνα της Phocuswright, οι περιορισμοί, τα lockdowns και οι απολύσεις είχαν σημαντική επίδραση στο διαθέσιμο εισόδημα που οι ταξιδιώτες έχουν για τα ταξίδια τους.

  • Σχεδόν το 40% επισημαίνει ότι ο προϋπολογισμός του για μελλοντικά ταξίδια έχει μειωθεί ή μειώθηκε σημαντικά.
  • Τέσσερις στους δέκα ταξιδιώτες λένε ότι θα μειώσουν τη διάρκεια των διακοπών τους ή θα επιλέξουν κάποιον άλλο προορισμό για τα ταξιδέψουν.
  • Ένας στους τρεις τονίζει ότι θα περιορίσει τις δαπάνες που αφορούν εκδρομές, αξιοθέατα κ.λπ.

Έτσι, το «value for money», όπως εξηγεί ο Πήτερ Ο’ Κόνορ πρέπει να αποτελεί ένα βασικό μήνυμα σε οποιαδήποτε επικοινωνία μάρκετινγκ είτε από τον προορισμό είτε από το κατάλυμα.

Το φαγητό, όπως προέκυψε από τη μελέτη, δεν ανησυχεί ιδιαίτερα τους ταξιδιώτες, με τις υπηρεσίες χωρίς επαφή και αλληλεπίδραση να κερδίζουν έδαφος και τονώνουν το αίσθημα ασφάλειας που αναζητούν οι τουρίστες στις διακοπές τους.

Ενθαρρυντικό το μέλλον

Όπως τόνισε ο Πήτερ Ο’ Κόνορ, μετά το 2021, το μέλλον φαίνεται ακόμη πιο ενθαρρυντικό. «Παρόλο που θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για την ανάκαμψη των προορισμών μεγάλων αποστάσεων, οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες φαίνονται έτοιμοι να ταξιδέψουν και η Ελλάδα διαθέτει όλα τα εχέγγυα ως βασικός προορισμός για το 2022 και μετά», είπε χαρακτηριστικά και τόνισε ότι η ισχυρή επικοινωνιακή στρατηγική σχετικά με την ασφάλεια τόσο του προορισμού όσο και των ξενοδοχείων, θα παραμείνει πολύ σημαντική καθιστώντας τη ως το ελάχιστο κριτήριο για την προσέλκυση επισκεπτών.

Μάλιστα, είπε πως στο μέλλον η ξενοδοχειακή αγορά θα είναι «διπολική» και θα χωρίζεται στα ξενοδοχεία που προσφέρουν υπηρεσίες value for money και σε εκείνα που θα προσφέρουν υπηρεσίες υψηλότερης κατηγορίες και θα στοχεύουν στην ικανοποίηση των πιο απαιτητικών και high end τουριστών.