του Χάρη Ντιγριντάκη

 

Χείμαρρος αρνητικών συναισθημάτων πνίγει τους Έλληνες αναφορικά με τους λάθος χειρισμούς των καθ’ ύλην αρμόδιων όλα αυτά τα έτη στον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Την ίδια ώρα αίσθηση και συνάμα οργή στην κοινή γνώμη προκαλεί η αφωνία της ΕΡΓΟΣΕ, του ΟΣΕ αλλά και της Hellenic Train για τα πιθανά αίτια του δυστυχήματος ή τη συμβολή τους στην προσπάθεια εξεύρεσης των πιθανών αιτιών.

Oι δυο τελευταίοι φορείς εξέδωσαν ανακοινώσεις συλλυπητηρίων, ενώ η ιταλικών συμφερόντων Hellenic Train προχωρά και σε συνεχείς ενημερωτικές ανακοινώσεις για τις συνεχείς διακοπές των δρομολογίων της εξαιτίας των απεργιών των εργαζομένων.

Η Hellenic Train μολονότι δεν φέρεται να έχει ευθύνη για το εν λόγω τραγικό δυστύχημα και έχοντας κατά καιρούς κατηγορήσει τον ΟΣΕ για την ποιότητα του δικτύου, την ίδια στιγμή την ώρα του δυστυχήματος ήτο απούσα.

Σύμφωνα με καταγγελίες από την πλευρά της εταιρείας δεν υπήρχε κανένας άνθρωπος στα νοσοκομεία για να βοηθήσει στις λίστες των επιβαινόντων την ώρα οι γονείς αναζητούσαν τα παιδιά τους.

Ακολούθως έντονα πλανάται το ερώτημα πως είναι δυνατόν ο προ ολίγων ημερών παραιτηθείς πρόεδρος του και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ κ. Σπύρος Πατέρας να βρισκόταν σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες μέχρι και χθες στη θέση του.

Όμως μόνο ως δείγμα ενοχής θα μπορούσε να εκληφθεί από τις κακές γλώσσες η απόλυτη αφωνία της ΕΡΓΟΣΕ, δηλαδή του μεγάλου κατασκευαστή των έργων του ΟΣΕ.

Αλήθεια ποιος έχει τις ευθύνες για τις πολλαπλές εργολαβίες και τη μη διαλειτουργικότητα των λογισμικών των συστημάτων που αποκτήθηκαν κατά καιρούς ;

Αλήθεια πέραν του σταθμάρχη της Λάρισας δεν ευθύνεται κανένας άλλος για το τραγικό συμβάν ;

Δηλαδή η ασφάλεια ενός συστήματος δρομολογίων υψηλού ρίσκου στηρίζεται στις αποφάσεις ενός σταθμάρχη σε προ συνταξιοδοτική ηλικία με προγενέστερη καριέρα στα «αζήτητα» του ελληνικού πελατειακού δημοσίου;

Η Αρχή που επιβλέπει τις μεταφορές, η εταιρεία που έχει την ευθύνη της λειτουργίας και ασφάλειας των σιδηροδρομικών δικτύων δεν φέρουν ευθύνες γιατί, τη μοιραία στιγμή στη μοιραία θέση βρέθηκε κάποιος να συντονίζει τρένα που τρέχουν με 160 χλμ. την ώρα, με τις πληροφορίες και προειδοποιήσεις που αντλούσε από ένα «τηλεγραφόξυλο» ;

Δύσκολα να εκληφθούν άμεσα συμπεράσματα αφού οι απαντήσεις στο εν λόγω γριφώδες ερωτήματα μπορούν να αναζητηθούν στην ιστορία των τελευταίων 40 ετών και στις συνεχείς συνδιοικήσεις κομμάτων και συνδικαλιστών.

Συγκοινωνιολόγοι

Στον απόηχο του τραγικού δυστυχήματος που συνέβη το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 όπου δύο σιδηροδρομικοί συρμοί συγκρούστηκαν μετωπικά στην περιοχή των Τεμπών, το Διοικητικό Συμβούλιο και η Επιτροπή Σιδηροδρομικών Μεταφορών του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων ανάλυσε την ισχύουσα κατάσταση και τη βαθύτερη κατανόηση των υφιστάμενων προβλημάτων στον Ελληνικό σιδηρόδρομο.

Όπως επισημαίνουν οι αρμοδιότητες που σχετίζονται με την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών ήταν μέχρι πρόσφατα συγκεχυμένες και παρουσίαζαν επικαλύψεις λόγω κατακερματισμού ανάμεσα στους επιμέρους φορείς που είναι υπεύθυνοι για τον σχεδιασμό, την κατασκευή, τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του σιδηροδρομικού συστήματος, καθώς επίσης και των σχετικών φορέων πιστοποίησης, είτε αυτή αφορά στην υποδομή, είτε στα συστήματα, είτε στη συντήρηση του δικτύου, είτε στους φορείς εκμετάλλευσης.

Η πρόσφατη αναδιάρθρωση του ΟΣΕ και της ΕΡΓΑΟΣΕ θα βοηθήσει να διαχωριστούν με σαφή και διακριτό τρόπο οι αρμοδιότητες των εμπλεκόμενων φορέων, ωστόσο απαιτείται χρόνος μέχρι να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή, ιδιαίτερα όσον αφορά στα υφιστάμενα έργα.

Είναι κρίσιμη η στελέχωση επιτελικών θέσεων που εκτελούν κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας για το σιδηροδρομικό σύστημα, με προσωπικό που διαθέτει την απαραίτητη εκπαίδευση, κατάρτιση και σχετική εμπειρία σε αυτό.