Καταλύματα τύπου Airbnb προτιμούν για την διαμονή τους στην Αθήνα οι ξένοι τουρίστες και ο αριθμός των κλινών στα ενοικιζόμενα σπίτια έχει ξεπεράσει τον αριθμό των κλινών στα ξενοδοχεία, αποκάλυψε ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), Αλέξανδρος Βασιλικός στο πλαίσιο της ετήσιας τακτικής γενικής συνέλεσης της Ένωσης Ξενοδόχων Αθήνας- Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑ-ΑΑ).

Αν και το καλοκαίρι υπήρξε σημαντική αύξηση των αεροπορικών αφίξεων στην Αθήνα, η πληρότητα ήταν από μειωμένη έως οριακά αυξημένη. Η Αθήνα αρέσει ως προορισμός διακοπών στους επισκέπτες της, αν και το δυνατό της σημείο παραμένει το “μεγάλο αρχαιολογικό -πολιτιστικό ενδιαφέρον” της.

Σε ότι αφορά στα στοιχεία κίνησης και απόδοσης των ξενοδοχείων έως και τον Αύγουστο 2018, από έρευνα “Περί ικανοποίησης επισκεπτών και απόδοσης ξενοδοχείων Αττικής 2018”, που διενεργήθηκε από την GBR Consulting για λογαριασμό της ΕΞΑ-ΑΑ, προκύπτει αύξηση της πληρότητας στο 8μηνο της τάξης του 2,2%, και της μέσης τιμής δωματίου κατά 8,5%.

Ωστόσο, σε σύγκριση με τα δεδομένα προηγουμένων ετών, η πτώση (αρνητικό πρόσημο) της πληρότητας των ξενοδοχειακών μονάδων επί τρείς μήνες και μάλιστα αιχμής (Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο κατά -0,2%, -1,4% και -0,5% αντίστοιχα) και η μεγάλη απόκλιση μεταξύ διεθνών τουριστικών Αφίξεων στο Διεθνές Αεροδρομιο της Αθήνας και πληρότητας ξενοδοχείων το 7μηνο, γεννούν προβληματισμό για την διαμονή των επισκεπτών στην πόλη.

“Είναι σαφές λοιπόν πως είτε τα καταλύματα «οικονομίας διαμοιρασμού», τόνισε ο κ.Βασιλικός είτε τα τύπου «οικονομίας διαμοιρασμού», είτε η “παραξενοδοχία’” απορροφούν μεγάλο πλέον ποσοστό επισκεπτών. Τα στοιχεία που αφορούν στα καταλύματα αυτά, δυστυχώς, δεν έχουν καταγραφεί ακόμη επισήμως, ενώ ισχύουν όλα όσα γνωρίζουμε περί αθέμιτου ανταγωνισμού, περί διαφευγόντων κερδών από φόρους κ.ά. από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.

Ταυτόχρονα η αθηναϊκή ξενοδοχία βιώνει υπερφορολόγηση των ξενοδοχείων, ενώ η Αθήνα δεν έχει καταφέρει να επιλύσει ακόμη τα χρόνια προβλήματα δυσλειτουργίας της.”

Σύμφωνα με τα στοιχεία αφίξεων κατοίκων του εξωτερικού στο αεροδρόμιο έδειξε ότι το 2017, το:

  • 54% ήρθε στην Αθήνα για αναψυχή
  • 15% για επαγγελματικούς λόγους
  • 30% μεταφέρθηκε απευθείας (transfer) σε άλλο προορισμό της Ελλάδας για διακοπές όπως Σαντορίνη, Μύκονο, Θεσσαλονίκη, Χανιά και Ρόδο.

Oι Δελφοί, η Κόρινθος, η Επίδαυρος και οι Μυκήνες επωφελούνται ιδιαίερα από την αύξηση του τουρισμού στην Αθήνα, καθώς δέχονται ένα ποσοστό από 5% έως 8% των επισκεπτών της για ημερήσιες εκδρομές.

Η κατηγορία ταξιδιωτών αναψυχής παρουσίασε την υψηλότερη ανάπτυξη κατά την περίοδο 2012-2017 με 111%, ενώ η κατηγορία ταξιδιωτών για δουλειά παρουσίασε αύξηση 46%, ωστόσο το 2017 μειώθηκε κατά 9%.

Ο αριθμός των επιβατών που μεταφέρθηκαν σε άλλους προορισμούς της χώρας αυξήθηκε κατά 73% το 2017, σε σύγκριση με το 2012.

“Ο επαγγελματικός και συνεδριακός τουρισμός παρουσιάζεται στάσιμος και “άτονος” (9% μόνο έρχεται για επαγγελματικούς λόγους, ποσοστό προβληματικό για τον τουρισμό πόλης”, σχολίασε ο Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος του ΞΕΕ και επί χρόνια πρόεδρος της ΕΞΑ-ΑΑ).

  • Τα νησιά του Αργοσαρωνικού αν και εκπλήσσουν ευχάριστα (51%) όποιον τα επισκεφθεί, δεν εντάσσονται σε εκδρομές στο πλαίσιο της επίσκεψης στην Αθήνα (σ.σ. το ποσοστό δεν ξεπερνά το 8%).
  • Επίσης το 61% των επισκεπτών δεν γνωρίζει τίποτα για τον αυθεντικό Μαραθώνιο της Αθήνας
  • Η προώθηση και η προβολή (διαδίκτυο – ταξιδιωτικά γραφεία, διαφήμιση, σχετική αρθρογραφία κ.λπ.), με βάση τα συμπεράσματα της έρευνας, απαιτεί ενδυνάμωση.

Ο κ. Βασιλικός αναφέρθηκε επίσης στον καθοριστικό ρόλο του Τουρισμού για την οικονομία, τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής και την ευημερία των τοπικών κοινωνιών και τον χαρακτήρισε “ηγέτη μιας προσπάθειας που πρέπει να είναι κοινή και να ενταθεί κεφαλαιοποιώντας την εμπειρία και τα μαθήματα της κρίσης. Είναι ο σωστός χρόνος για να εκπέμψουμε το σωστό μήνυμα πως η Ελλάδα μαθαίνει, αλλάζει, ακολουθεί με συνέπεια και συνέχεια το δύσκολο δρόμο της αυτοβελτίωσης και δεν οπισθοδρομεί στην ευκολία και τη βολικότητα που ανακυκλώνουν αδυναμίες και αδιέξοδα”.

Σχολιάζοντας την έρευνα “Περί ικανοποίησης επισκεπτών και απόδοσης ξενοδοχείων Αττικής 2018”, η GBR Consulting, επισημαίνει:

  • Η μεγάλη εισροή τουριστών φέτος δεν είχε αρνητικό αντίκτυπο στην εμπειρία τους στην πόλη. Αντίθετα, όλες οι πτυχές βελτίωσαν τα επίπεδα ικανοποίησης, ενώ μερικά παρέμειναν σταθερά σε ήδη υψηλά επίπεδα – μετά τη μείωση των ποσοστών ικανοποίησης το 2017.
  • Η συνολική βαθμολογία ικανοποίησης βελτιώθηκε από 7,7 σε 7,9. Προφανώς, αυτό είναι μια θετική εξέλιξη, αλλά συγκρίνοντας τις βαθμολογίες ικανοποίησης με τη Βαρκελώνη, δείχνει ότι υπάρχουν πολλές πτυχές για βελτίωση, ειδικά στον τομέα των ΜΜΜ, της ασφάλειας την πόλη, τα σήματα και την πληροφόρηση, την ηχορύπανση και τη δημόσια καθαριότητα, όπου η Βαρκελώνη βαθμολογείται πολύ καλύτερα από την Αθήνα.
  • Ειδικά για την δημόσια καθαριότητα η διαφορά είναι μεγάλη: η Βαρκελώνη βαθμολογήθηκε με 8,0 το 2017, ενώ η Αθήνα σημείωσε 6,1 και 6,2 το 2017 και το 2018 αντίστοιχα.
  • Σε σύγκριση με τους υπόλοιπους κύριους ανταγωνιστές της Μεσογείου, η Αθήνα, βάσει στοιχείων 7μήνου, κατέγραψε τα υψηλότερα επίπεδα πληρότητας όλων, ενώ οι τιμές δωματίων μέχρι στιγμής ήταν υψηλότερες από τη Μαδρίτη και την Κωνσταντινούπολη.
  • Ωστόσο, η Βαρκελώνη και η Ρώμη εξακολουθούν να επιτυγχάνουν πολύ καλύτερες τιμές δωματίων από την Αθήνα.

Τέλος, στη φετινή έρευνα πραγματοποιήθηκε μια ανάλυση ανά ομάδα ταξιδιωτών καθώς η σύνθεση των νοικοκυριών μεταβάλλεται ως μέρος μιας συνολικής δημογραφικής τάσης που επηρεάζει και τις ταξιδιωτικές συνήθειες.

Στον τομέα των επαγγελματικών ταξιδιών, οι ταξιδιώτες που ταξιδεύουν μόνοι κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο, αλλά σημειώνεται ότι το 15% ταξιδεύει με τον/την σύντροφό τους, το 5% με τον / την σύντροφο και τα παιδιά, το 2% μόνο με παιδιά και το 6% με φίλους.

Όσον αφορά τους ταξιδιώτες αναψυχής, το 7% ταξιδεύει μόνο του και 2% μόνο με παιδιά αντιπροσωπεύοντας ομάδες ταξιδιών αναψυχής.