της Σοφίας Γκιαούρη

Για τη συμβολή του οινοτουρισμού στο τουριστικό προϊόν της περιοχής, για την φετινή τουριστική σεζόν αλλά και για το στόχο να εδραιωθεί ως ένας προορισμός για όλες τις εποχές, μιλά σε συνέντευξή του ο κος Άγγελος Καλλίας, Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Δράμας.

Ο κος Καλλίας αναφέρθηκε επίσης και στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ξενοδοχειακός κλάδος στην μετά covid εποχή.

Η Δράμα είναι ένας προορισμός με επισκέψιμα οινοποιεία και εκλεκτές ποικιλίες κρασιού. Πόσο συνεισφέρει ο Οινοτουρισμός στην περιοχή;

Ο οινοτουρισμός μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη και την προβολή μιας περιοχής, όπως η Δράμα, που διαθέτει 8 εξαιρετικά επισκέψιμα οινοποιεία και εκλεκτές ποικιλίες κρασιού. Ο συνδυασμός του τουρισμού με την απόλαυση και την εξερεύνηση της οινοπαραγωγής, προσφέρει μια μοναδική εμπειρία στους επισκέπτες.

Σαφώς έχει οικονομικά οφέλη για την περιοχή, καθώς πραγματοποιούνται άμεσα κέρδη από την επίσκεψη στα οινοποιεία, την αγορά κρασιού, την εστίαση και τη διαμονή σε ξενοδοχεία.
Επιπλέον, ο οινοτουρισμός προάγει τη γνώση και την κατανόηση του κρασιού και της οινοπαραγωγής. Οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να μάθουν για την ιστορία και την παραγωγή του κρασιού, να δοκιμάσουν διαφορετικές ποικιλίες και να ανακαλύψουν τις γευστικές ιδιότητες και τις αρωματικές νότες του κρασιού της περιοχής. Αυτό συμβάλει στην προώθηση του οινικού πολιτισμού και της γαστρονομίας της Δράμας.

Παράλληλα συμβάλει στην συνολική προβολή της Δράμας ως τουριστικού προορισμού. Η παρουσία οινοποιείων και η παραγωγή εκλεκτών ποικιλιών κρασιού προσελκύει τους λάτρεις του κρασιού και αυξάνει το ενδιαφέρον για την Δράμα. Πράγμα που οδηγεί σε αύξηση του αριθμού των τουριστών και της τουριστικής δραστηριότητας γενικότερα.

Συνολικά, παρατηρούμε ότι τα τελευταία χρόνια ο οινοτουρισμός συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη της Δράμας, εμπλουτίζοντας το τουριστικό προϊόν της περιοχής, δίνοντας την δυνατότητα στο επισκέπτη, είτε είναι λάτρης του οίνου είτε απλός επισκέπτης να έρθει σε επαφή με τον αμπελώνα και το κρασί.

Η προβολή των εκλεκτών ποικιλιών κρασιού και η εμπειρία που παρέχει ο οινοτουρισμός ενισχύουν την τουριστική ανταγωνιστικότητα της περιοχής και προσελκύουν επισκέπτες από διάφορες περιοχές της Ελλάδας και τα τελευταία χρόνια και απο το εξωτερικό.

Τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα για να αποκτήσει τη θέση που τις αξίζει στον “χάρτη” του οινοτουρισμού;

Για να αποκτήσει η Ελλάδα τη θέση που της αξίζει στον χάρτη του οινοτουρισμού, θα πρέπει να επενδύσει σε προωθητικές εκστρατείες και διαφημιστικές ενέργειες για τις περιοχές που παράγουν κρασί και να προβάλει τις ποικιλίες και την ποιότητα των ελληνικών κρασιών. Οι επενδύσεις στις υποδομές είναι απαραίτητες για να εξυπηρετηθούν οι τουρίστες που επισκέπτονται τις οινοπαραγωγικές περιοχές.

Η περαιτέρω ανάπτυξη του αγροτουρισμού και η σύνδεση του πρωτογενή τομέα με τον τουρισμό, θα πρέπει να είναι το στοίχημα της επόμενης πενταετίας, δεν φτάνουν μόνο τα σήματα και οι πιστοποιήσεις, σαφώς είναι μία καλή αρχή, αλλά θα πρέπει να γίνουν οργανωμένες επενδύσεις και δράσεις προβολής ώστε ο επισκέπτης να έχει μία μοναδική εμπειρία.

Είναι σημαντικό, επίσης, να δοθεί έμφαση στην εκπαίδευση και επαγγελματική ανάπτυξη των ανθρώπων που εργάζονται στον οινοτουρισμό. Εκπαιδευτικά προγράμματα και επαγγελματικές πιστοποιήσεις θα βελτιώσουν την ποιότητα της εξυπηρέτησης και την εμπειρία των επισκεπτών.

Η δημιουργία συνεργιών μεταξύ των οινοπαραγωγών, των ξενοδοχειακών μονάδων, των εστιατορίων και των τοπικών αρχών είναι εξίσου σημαντική. Η δικτύωση και η συνεργασία μπορούν να δημιουργήσουν μια ολοκληρωμένη εμπειρία για τους επισκέπτες.

Άλλο ένα σημείο που θα πρέπει να σταθούμε είναι η διατήρηση και προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος για τον οινοτουρισμό. Η προστασία των αμπελουργικών περιοχών, των οινοποιητικών παραδόσεων και των αρχαιολογικών μνημείων που σχετίζονται με την ιστορία του οίνου της Ελλάδας, είναι σημαντική για τη διατήρηση της αυθεντικότητας και της ποιότητας του οινοτουρισμού.

Η εστίαση στην ποιότητα του κρασιού, η προβολή της πολυμορφίας των ελληνικών ποικιλιών και η δημιουργία μιας αξέχαστης εμπειρίας για τους επισκέπτες είναι κρίσιμες για την ανάπτυξη του οινοτουρισμού στη χώρα.

Και φυσικά σε όλα τα παραπάνω σημαντικό ρόλο παίζει και το πόσο έντονη είναι η εμπλοκή του επισκέπτη στη παραγωγική διαδικασία, από το μάζεμα του σταφυλιού έως τη εμφιάλωση.

Η Δράμα βασίζεται στον χειμερινό τουρισμό. Πώς θα προσελκύσει τουρίστες την καλοκαιρινή σεζόν;

Αν και η Δράμα είναι γνωστή για τον χειμερινό τουρισμό της κυρίως, τα τελευταία χρόνια αποτελεί προορισμό 4 εποχών, διαθέτει όμορφα φυσικά τοπία όπου πραγματοποιείται πλήθος δραστηριοτήτων και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, όπως οι πεζοπορικές διαδρομές, το ράφτινγκ, το κανό, το παραπέντε, η αναρρίχηση και πολλά ακόμα. Μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι και παραδοσιακά χωριά αποτελούν πόλο έλξης για περιηγήσεις και εκδηλώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Ας μην ξεχνάμε επίσης, ότι η περιοχή της Δράμας απέχει από τη θάλασσα μόλις 30 λεπτά, γεγονός το οποίο μας δίνει ένα πολύ δυνατό συγκριτικό πλεονέκτημα.

Η Δράμα έχει πλούσια γαστρονομία, συμπεριλαμβανομένων των τοπικών προϊόντων και των εξαιρετικών κρασιών της. Πέρα από τα επισκέψιμα οινοποιεία μας, στη περιοχή λειτουργούν και άλλες επισκέψιμες παραγωγικές μονάδες, όπως επισκέψιμο ελαιοτριβείο, παραδοσιακό επισκέψιμο χαλβαδοποιείο, τυροκομείο και κτήματα με βότανα και λαχανικά, όπου ο επισκέπτης μπορεί να ζήσει μια ολοκληρωμένη εμπειρία αγροτουρισμού.

Επιπλέον διοργανώνονται γαστρονομικά φεστιβάλ και εκδηλώσεις που εστιάζουν στην τοπική κουζίνα και την οινοπαραγωγή, αλλά και συναυλίες, αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Η Δράμα, πέρα από το εξαιρετικό τουριστικό προϊόν της, διαθέτει πλέον και εξειδικευμένους επαγγελματίες που είναι στη διάθεση των επισκεπτών, για να κάνουν το ταξίδι τους άνετο και αξέχαστο.

Όπως πολύ σωστά όμως αναφέρετε, στη συνείδηση του κόσμου, η Δράμα είναι γνωστή ως ένας χειμερινός προορισμός και όχι ως προορισμός τεσσάρων εποχών, σαφώς αυτό δεν μπορεί να αλλάξει εν μια νυκτί.

Η Ένωση Ξενοδόχων Δράμας σε συνεργασία με λοιπούς ιδιωτικούς κατά κύριο λόγο φορείς τα τελευταία χρόνια έχουμε χαράξει ένα πλάνο 5ετιάς το οποίο ακολουθούμε πιστά και με μικρά αλλά σταθερά βήματα τόσο σε προβολή και ανάδειξη του τουριστικού προϊόντος όσο και σε ποιοτικές και καινοτόμες υπηρεσίες προς τους επισκέπτες μας, χτίζουμε γερά θεμέλια για την αύξηση της επισκεψιμότητάς μας κατά την καλοκαιρινή σεζόν.

Εκτός από τον εσωτερικό τουρισμό, ποιες διεθνείς αγορές στηρίζουν την περιοχή και σε ποιες στοχεύετε εσείς;

Η Δράμα, όπως και πολλές άλλες περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον εσωτερικό τουρισμό. Ωστόσο, μέρος των επισκεπτών μας προέρχεται από τις γείτονες χώρες, Βουλγαρία και Τουρκία, αλλά και από άλλες όπως η Γερμανία, Αγγλία και Ολλανδία που επισκέπτονται την περιοχή για τις φυσικές ομορφιές, την πολιτιστική κληρονομιά, τη γαστρονομία της Δράμας καθώς και για πεζοπορία, παρατήρηση κλπ μια και η περιοχή μας είναι περιβάλετε από δάση, βουνά, ποτάμια και λίμνες.

Οι διεθνείς αγορές που στοχεύουμε είναι κατά κύριο λόγο οι Ευρωπαϊκές ενίσχυση της Γερμανίας, και του Ηνωμένο Βασίλειο και άνοιγμα Ρουμανία, Γαλλία και Ιταλία που αποτελούν σημαντική αγορά για τον τουρισμό στη περιοχή μας όπως και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Επίσης οι ΗΠΑ, που ολοένα και περισσότερο έλκονται από τον ελληνικό πολιτισμό, την ιστορία και τη γαστρονομία, μπορεί να είναι ένα σημαντικό κοινό για την Δράμα η οποία έχει να προσφέρει πολλά αξιοθέατα και εμπειρίες στους επισκέπτες της.

Για εμάς είναι σημαντικό ότι σε κοντινή απόσταση μίας ώρας έχουμε το αεροδρόμιο της Καβάλας, το οποίο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες έχει αυξημένη κίνηση και συνδέσεις με πολλές χώρες της Ευρώπης καθώς και το Διεθνές αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης σε απόσταση 2 ωρών.

Έχει ανακάμψει πλήρως ο τουρισμός στα επίπεδα πριν την πανδημία; Πως αναμένετε την φετινή σεζόν;

Στην Ελλάδα, η τουριστική βιομηχανία επλήγη σημαντικά από την πανδημία, αλλά οι επιπτώσεις της στη περιοχή μας ήταν ακόμη πιο σοβαρές. Πολλές επιχειρήσεις αντιμετώπισαν τεράστια πτώση στον αριθμό των κρατήσεων και των εσόδων τους, πράγμα που τις «γονάτισε».

Για τα ξενοδοχεία αυτά, ο τουρισμός δεν έχει ανακάμψει πλήρως καθώς ένας μικρός αριθμός παραμένουν κλειστά. Για τα υπόλοιπα ξενοδοχεία της Δράμας, τολμώ να πω ότι, σταδιακά πλησιάζουμε τις προ πανδημίας κρατήσεις, ωστόσο έχουμε δρόμο ακόμα μπροστά μας. Ας μην ξεχνάμε ότι οι περιοχές όπως η Δράμα, είμαστε τα τελευταία χρόνια αντιμέτωποι με συνεχής κρίσης, οικονομική, υγειονομική , ενεργειακή. Ακόμα και τα νούμερα να επανέλθουν, οι οικονομικές πληγές είναι αρκετά μεγάλες και θέλουν χρόνο μέχρι να πούμε ότι οι τζίροι μας είναι σε επίπεδα προ κόβιντ.

Η φετινή σεζόν στη Δράμα, αν και είναι ακόμα νωρίς για να αξιολογηθεί πλήρως ωστόσο η εικόνα που έχουμε για την φετινή σεζόν, σαφώς είναι θετική. Αλλά όπως είπα και πριν έχουμε δρόμο μπροστά μας. Για εμάς, τους ανθρώπους του τουρισμού είναι σημαντικό να συνεχίσουμε να προσπαθούμε να προσελκύσουμε τουρίστες και να συμβάλουμε στην οικονομική μας ανάπτυξη.

Είναι σημαντικό να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε συλλογικά για τον τουρισμό μας. Οι προσπάθειές μας θα συνεχιστούν προς την κατεύθυνση της πλήρους ανάκαμψης και επαναφοράς του τουρισμού στα επίπεδα πριν την πανδημία, προσφέροντας μια μοναδική εμπειρία στους επισκέπτες μας και συμβάλλοντας στην οικονομική μας ανάκαμψη.