stelliatos-1Τις πύλες της άνοιξε για πρώτη φορά στο κοινό η έκθεση παραδοσιακών σκαφών που διοργανώθηκε στα Μέθανα από τις 24 έως τις 26 Μαΐου, φιλοδοξώντας να καθιερωθεί ως θεσμός.

Της Μαρίας Ακριβού

Η έκθεση ήρθε σε συνέχεια του Διεθνούς Σαλονιού Θαλάσσιου Τουρισμού Εast Med Yacht Show που διοργανώθηκε με επιτυχία στον Πόρο με τη συμμετοχή 62 επαγγελματικών σκαφών και περίπου 60 yacht brokers από το εξωτερικό. Σε αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο TourismToday.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, Αντώνης Στελλιάτος, μίλησε για τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο θαλάσσιος τουρισμός και για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν άμεσα από τους αρμόδιους φορείς, τονίζοντας παράλληλα πως το σχετικό νομοσχέδιο μετά από αλλεπάλληλες καθυστερήσεις έχει πάρει πλέον το δρόμο προς ψήφιση στη Βουλή.

Σχολιάζοντας τις κινήσεις του ΤΑΙΠΕΔ αναφορικά με την αξιοποίηση των Μαρίνων του Ελληνικού Δημοσίου ο κ. Στελλιάτος διευκρίνισε ότι μια τέτοια ενέργεια θα είναι ωφέλιμη εφόσον δεν συνοδευτεί από αύξηση των τιμολογίων ελλιμενισμού από τους νέους επενδυτές. Οι εκτιμήσεις πάντως, για τη φετινή χρονιά, βρίσκουν τον κλάδο του yachting να καταγράφει καλύτερη εικόνα σε σύγκριση με το 2012. Ωστόσο όπως διευκρινίζει ο κ. Στελλιάτος απομένουν ακόμη πολλά να γίνουν για να αγγίξουμε τα ικανοποιητικά επίπεδα του 2009. Το γεγονός όμως ότι η Ελλάδα είναι, σύμφωνα με τους ξένους, η μοναδική χώρα στον κόσμο που ενδείκνυται για yachting, της δίνει ένα ισχυρό χαρτί που της επιτρέπει, παρά την δυσμενή οικονομική συγκυρία, να προσελκύει τουρίστες υψηλού εισοδήματος .

Πρόσφατα διοργανώθηκε στον Πόρο το διεθνές σαλόνι θαλάσσιου τουρισμού Εast Med Yacht Show – Poros 2013. Ποια ήταν η αίσθηση που σας άφησε; Ο κόσμος εξακολουθεί να επισκέπτεται τέτοιες εκθέσεις με τη θέρμη του παρελθόντος;

Για 12η συνεχή χρονιά η Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού διοργανώνει το East Med Yacht Show. Η προσέλευση των επαγγελματικών σκαφών ήταν ικανοποιητική, 62 επαγγελματικά σκάφη συμμετείχαν και περίπου 60 yacht brokers από το εξωτερικό. Η προσπάθεια της Ένωσης Πλοιοκτητών θα συνεχισθεί ώστε να μην χαθεί από τα ελληνικά χέρια το Συμπόσιο Θαλάσσιου Τουρισμού του Πόρου και να συνεχισθεί ο θεσμός που όλα αυτά τα χρόνια κατόρθωσε η Ένωσή μας να το φθάσει στην κορυφή, μεταξύ των άλλων τριών στον κόσμο, της Αντίγκουα στην Καραϊβική, της Μαρμαρίδας στην Τουρκία και την Γένοβας στην Ιταλία.

Σε τι φάση βρίσκονται οι διαδικασίες προώθησης του νομοσχεδίου για τον θαλάσσιο τουρισμό και το yachting;

Μετά από 10 Υπουργούς Ναυτιλίας τα τελευταία τρεισήμισι χρόνια, με τους οποίους συζητήθηκε 10 φορές το σχέδιο Νόμου, τώρα, μετά την τελευταία ανάρτηση στην Διαβούλευση, το νομοσχέδιο έχει πάρει επιτέλους τον δρόμο του για ψήφιση στην Βουλή. Αυτό το σχέδιο Νόμου είναι αρκετά καλύτερο από την άποψη ότι βελτιώνεται κάπως η γραφειοκρατία.

Σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση των Μαρίνων πιστεύετε ότι οι κινήσεις που κάνει το ΤΑΙΠΕΔ θα έχουν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα;

Πρόσφατα διαβάσαμε στον τύπο ότι αρκετές Μαρίνες παραχωρήθηκαν σε ξένους επενδυτές. Αν είναι για το καλό της Ελλάδας, γιατί όχι; Όμως αυτό που ενδιαφέρει τα ελληνικά επαγγελματικά πλοία είναι τα τιμολόγια του ελλιμενισμού διότι αν οι νέοι επενδυτές αυξήσουν τα τέλη ελλιμενισμού στα ελληνικά επαγγελματικά τουριστικά πλοία τότε αυτό θα είναι μια ακόμη καταστροφική κίνηση στον ήδη επιβαρυμένο κλάδο.

Πόσο έχει πληγεί ο κλάδος του yachting και ποιες οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα τουριστική χρονιά;

Από το 2009 ο κλάδος και πιο συγκεκριμένα οι ναυπηγήσεις των επαγγελματικών σκαφών έχουν χτυπήσει κόκκινο. Το 2013 φαίνεται κάπως καλύτερο από το 2012 όχι όμως από το 2009.
1.Τα ιστιοπλοϊκά έχουν μια αύξηση της τάξεως του 8-9% αλλά μείωση σε ημέρες ναύλωσης 2-3%.
2. Στα mini κρουαζιερόπλοια (49 επιβάτες) ίσως στο τέλος της χρονιάς δείξει μια διψήφια άνοδο.
3. Στα μηχανοκίνητα μέχρι 12 επιβάτες, η κατάσταση είναι στάσιμη στα ίδια πλαίσια των τελευταίων ετών.

Ποιες χώρες επωφελούνται κυρίως από την κατάσταση στην Ελλάδα; Πού πηγαίνουν τα ελληνικά σκάφη;

Από την αρχή της κρίσης το 2009, η Κροατία, η Τουρκία και το Μαυροβούνιο έχουν απορροφήσει ικανό αριθμό ελληνικών και ξένων σκαφών που ελλιμενίζονται στην χώρα μας λόγω της ύπαρξης σταθερού φορολογικού Νόμου. Ελπίζουμε με το νέο σχέδιο Νόμου να επιστρέψουν αυτά τα σκάφη και πάλι στην Ελλάδα.

Ποιο το προφίλ των τουριστών που επιλέγουν να κάνουν με αυτό τον τρόπο τις διακοπές τους στη χώρα μας;

Οι ξένοι τουρίστες που αποφασίζουν να έρθουν στην χώρα μας για yachting, ειδικά στα επανδρωμένα επαγγελματικά σκάφη μέχρι 11 ατόμων, είναι άνθρωποι από το Hollywood, αστέρες του NBA, και οι περισσότεροι εξ αυτών είναι μέσα στους 500 πιο πλούσιους ανθρώπους στον κόσμο. Δηλαδή άτομα υψηλού εισοδήματος που αναγνωρίζουν ότι η Ελλάδα είναι μοναδική χώρα στον κόσμο για yachting.

Με ποιο τρόπο πρέπει να κινηθούν οι αρμόδιοι φορείς ούτως ώστε να προσελκύσει επενδυτές ο θαλάσσιος τουρισμός;

Αναστροφή του αρνητικού κλίματος για την χώρα μας. Δηλαδή να εμπεδώσουν ότι η Ελλάδα είναι ασφαλής, δεν είναι πτωχευμένη και ότι προσπαθεί να επανέλθει στον δρόμο της ανάπτυξης. Θα πρέπει να περάσουμε το μήνυμα ότι ο Έλληνας είναι η κοιτίδα του πολιτισμού και της φιλοξενίας και δε νοείτε πολιτισμός χωρίς την παρουσία της Ελλάδας.

Η πρωτοβουλία Marketing Greece πιστεύετε ότι θα αποτελέσει στοχευμένη διαφήμιση για τον Θαλάσσιο Τουρισμό;

Είναι ένας καινούργιος φορέας ή αν θέλετε κοινωνικός εταίρος που θα περιμένουμε να δούμε τα αποτελέσματα των προσπαθειών του.

Πείτε μας δύο λόγια για την έκθεση παραδοσιακών σκαφών που διοργανώθηκε στα Μέθανα από τις 24 έως τις 26 Μαϊου. Τι θα έχουν τι δυνατότητα να δουν οι επισκέπτες;

Η Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού στα πλαίσια της προσπάθειας της ανάδειξης των παραδοσιακών ελληνικών σκαφών και στην προσπάθεια των ελλήνων ναυπηγών-καραβομαραγκών κ.λ.π. αποφάσισε σε συνεργασία με τον Ελληνικό Σύνδεσμο Παραδοσιακών Σκαφών να διοργανώσει το πρώτο Traditional Boat Show στα Μέθανα Τροιζηνίας. Εδώ θέλω να ευχαριστήσω τον ΕΟΤ, τον Δήμαρχο Τροιζηνίας κ.Γιάννη Σαμπάνη και τον Πρόεδρο του ΛιμενικούΤαμείου Μεθάνων Τροιζηνίας κ. Βασίλη Παντελή για την συμπαράστασής τους ώστε να επιτύχει αυτό το 1ο Ναυτικό Σαλόνι Ελληνικών Παραδοσιακών Σκαφών και να γίνει θεσμός όπως το Διεθνές Συμπόσιο Θαλάσσιου Τουρισμού στον Πόρο.