zerunyan tourkosΣε σημαντικό παίχτη της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς ανάγεται τα τελευταία χρόνια η Τουρκία, απορροφώντας ολοένα και περισσότερους τουρίστες από τις γειτονικές- και όχι μόνο- χώρες.

Της Μαρίας Ακριβού

Ο πρόεδρος της Ένωσης ξενοδόχων Τουρκίας Armin Zerunyan μιλά αποκλειστικά στο TourismToday.gr και αποκαλύπτει τα μυστικά της τουρκικής κυβέρνησης αναφορικά με τη στρατηγική που ακολουθεί τα τελευταία δέκα χρόνια στον κλάδο του τουρισμού, ο οποίος αποτελεί πλέον έναν από τους βασικότερους πυλώνες ανάπτυξης της οικονομίας με το 15ο μεγαλύτερο ΑΕΠ στον κόσμο.

“Η Τουρκία όπως τη θυμάμαι στις αρχές της 10ετίας του ’80 ήταν περίπου στο ένα με ενάμισι εκατομμύριο αφίξεις. Τη φετινή χρονιά αναμένουμε ότι θα κλείσει κοντά στα 33 εκατομμύρια αφίξεις”

Σύμφωνα με τον κ. Zerunyan καθοριστικό ρόλο στη μαζική εισροή τουριστών παίζει η βίζα. Όπως μας εξηγεί το γεγονός ότι δεν χρειάζεται να έχουν οι Ρώσοι και οι κάτοικοι ασιατικών χωρών βίζα για να επισκεφτούν την Τουρκία είναι μείζονος σημασίας για τη χώρα, η οποία διεκδικεί μ’ αυτό τον τρόπο τουρίστες με υψηλά εισοδήματα.

Ο ίδιος παραδέχεται ωστόσο πως η Κωνσταντινούπολη εξακολουθεί και παραμένει ένας από τους ακριβότερους προορισμούς της Ευρώπης, αλλά με υπηρεσίες υψηλού επιπέδου. Σε ό,τι αφορά την κρουαζιέρα υπογραμμίζει πως οι αρνητικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή έχουν επιπτώσεις και στην Τουρκική αγορά ωστόσο είναι ένας κλάδος στον οποίο δίνεται έμφαση, με αρκετές επενδύσεις να “τρέχουν” σε διάφορες πόλεις της χώρας, οι οποίες αφορούν σε αύξηση της χωρητικότητας για τα κρουαζιερόπλοια.

Με ποιο τρόπο κατάφερε η Τουρκία να αυξήσει τα ποσοστά της στον κλάδο του Τουρισμού;

Πρόκειται για μια ανάπτυξη η οποία ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ‘ 80 με την απόλυτη στήριξη της τουρκικής κυβέρνησης η οποία και έλαβε τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία. Υπήρξαν αρκετές επιχορηγήσεις και επενδύσεις εκείνο το διάστημα η οποία συνοδεύτηκε από υποχώρηση της φορολογίας για τους επενδυτές. Συνέπεσε με ένα μαζικό επενδυτικό κύμα το οποίο δημιούργησε τα θεμέλια για την άνοδο που βιώνουμε ως χώρα τα τελευταία 10 χρόνια. Βασικά η Τουρκία όπως τη θυμάμαι στις αρχές της 10ετίας του ’80 ήταν περίπου στο ένα με ενάμισι εκατομμύριο αφίξεις. Τη φετινή χρονιά αναμένουμε ότι θα κλείσει κοντά στα 33 εκατομμύρια αφίξεις. Η αύξηση ήρθε κυρίως μετά το 2000- 2002 γιατί τότε υπήρξε μια χαλάρωση με το θέμα της βίζας σε πολλές χώρες τις Μέσης Ανατολής και σε χώρες της γύρω περιοχής. Οι Ρώσοι και πολύς κόσμος προερχόμενος από Ασιατικές χώρες μπορούν να μας επισκεφτούν χωρίς να έχουν βίζα. Αυτό προφανώς και έχει ενθαρρύνει τις αφίξεις από τις συγκεκριμένες χώρες.

Σε ό,τι αφορά τις τιμές στην Κωνσταντινούπολη σε τι επίπεδα κινούνται;

Η Κωνσταντινούπολη συγκριτικά με τη υπόλοιπη χώρα κινείται σε διαφορετικά επίπεδα. Παραμένει σχεδόν όλο το χρόνο ως ένας από τους πιο ακριβούς προορισμούς της Ευρώπης. Σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους μπορεί να συγκριθεί ακόμη και με το Λονδίνο. Το οποίο είναι και καλό και κακό. Είναι καλό επειδή φέρνει περισσότερα χρήματα στη χώρα αλλά είναι και κακό επειδή δημιουργείται η σκέψη ότι η Κωνσταντινούπολη γίνεται ένας ακριβός προορισμός τον οποίο δεν θα είμαστε σε θέση να συντηρήσουμε εάν δεν αποδεικνύουμε συνεχώς ότι προσφέρουμε ποιοτικές υπηρεσίες. Η υπόλοιπη χώρα κινείται σε λογικές τιμές , προσφέρουν πακέτα all inclusive και από όσο γνωρίζω οι τιμές είναι ανταγωνιστικές στην περιοχή.

Πόσο σημαντικός είναι για εσάς ο παράγοντας κρουαζιέρα;

Η κρουαζιέρα δεν έχει σε εμάς μεγάλο μερίδιο αγοράς αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι σημαντική. Είναι αναγκαίο να αυξήσουμε και να βελτιώσουμε τις εγκαταστάσεις μας σ΄αυτό τον τομέα γιατί αυτή τη στιγμή νομίζω ότι ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που μπορούν να χρησιμοποιήσουν το λιμάνι είναι περιορισμένος και γι’ αυτό το λόγο είναι σε εξέλιξη επενδύσεις σε διάφορες πόλεις προκειμένου να αυξηθεί η χωρητικότητα για τα κρουαζιερόπλοια. Επίσης, το δεύτερο στοιχείο είναι ότι η Τουρκία από μόνο της δεν μπορεί να αυξήσει αυτό το κομμάτι. Πρέπει να υπάρξει σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή διότι τα κρουαζιερόπλοια συνήθως πραγματοποιούν ταξίδια και φεύγουν από μια χώρα όπως η Ελλάδα και πηγαίνουν στην Τουρκία, το Ισραήλ και άλλες χώρες. Άρα αν αυτοί οι προορισμοί δεν διανύουν μια ήρεμη περίοδο θα είναι πολύ δύσκολο για να το πετύχει η Τουρκία από μόνη της. Τα προβλήματα που βλέπουμε σήμερα στη Μ. Ανατολή δεν βοηθούν τον κλάδο της κρουαζιέρας. Θα είναι περισσότεροι οι περιορισμοί για το Δυτικό μέρος της Μεσογείου αλλά όχι τόσο για το νότιο και το ανατολικό τμήμα της.

Ποια είναι η γνώμη σας για τα πακέτα συνεργασίας που δημιουργούνται μεταξύ χωρών και εξυπηρετούν μακρινούς προορισμούς,όπως για παράδειγμα η Κίνα και η Αμερική;

Είναι παρόμοιο με αυτό που είπα για τις κρουαζιέρες. Εάν η περιοχή στο συνολό της δεν θεωρείται ασφαλής από τουρίστες που έρχονται από την Ιαπωνία , την Κίνα και την Νότιο Αμερική πιθανόν να μην αγοράσουν τα συγκεκριμένα πακέτα. Γιατί όταν οι άνθρωποι ξεκινούν από πολύ μακριά το ταξίδι τους θέλουν να επισκεφτούν περισσότερα από ένα μέρη. Θέλουν να δουν από κοντά όλους τους διαφορετικούς πολιτισμούς και επικεντρώνονται σε Ελλάδα, Τουρκία και Μέση Ανατολή. Και όταν μιλάμε για Μ. Ανατολή περιλαμβάνονται χώρες όπως η Συρία, ο Λίβανος, η Ιορδανία, το Ισραήλ και φυσικά η Αίγυπτος. Σήμερα τα ταξίδια αυτά δεν είναι και τόσο εύκολο να πραγματοποιηθούν γιατί υπάρχουν σοβαρά προβλήματα και αναταραχές στην Αίγυπτο και τη Συρία και αυτό συνεπάγεται προβλήματα και στις υπόλοιπες χώρες της περιοχής. Στο σύνολό του ο προορισμός γίνεται λιγότερο ελκυστικός. Οι τουρίστες αναβάλουν το ταξίδι για άλλη φορά και επιλέγουν τελικά κάποιον άλλο προορισμό. Κοστίζουν ακριβά τα ταξίδια που ξεκινούν από πολύ μακριά και αυτό ο ταξιδιώτης το λαμβάνει υπόψη γιατί θα αποφασίσει να το κάνει μια φορά στη ζωή του.