Σημαντική πτώση της τουριστικής δραστηριότητας αυτό το καλοκαίρι παρουσιάζουν δημοφιλείς προορισμοί της Τουρκίας, συμπεριλαμβανομένων των παράκτιων θέρετρων του Τσεσμέ, της Αλικαρνασσού και της Αττάλειας, λόγω της αύξησης των τιμών.
Οι κάποτε πολυσύχναστοι δρόμοι, τα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία είναι τώρα πιο ήσυχα, καθώς τόσο οι ντόπιοι όσο και οι ξένοι τουρίστες αναζητούν πιο προσιτές εναλλακτικές λύσεις διακοπών.
Αιτία ο πληθωρισμός
Η κύρια αιτία της πτώσης αποδίδεται στον πληθωρισμό, ο οποίος έχει αυξήσει σημαντικά το κόστος διαμονής και εστίασης.
Ειδικότερα, ο ετήσιος πληθωρισμός ήταν 75,45% τον Μάιο, ο υψηλότερος από τον Νοέμβριο του 2022. Τον Ιούνιο μειώθηκε στο 71,6%.
Μιλώντας στον ειδησεογραφικό ιστότοπο Habertürk, ο Kıvanç Meriç, πρόεδρος του παραρτήματος της Σμύρνης της Ένωσης Τουρκικών Ταξιδιωτικών Γραφείων (TÜRSAB), επεσήμανε ότι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Τουρκίας ήταν ιστορικά η προσιτή τιμή της, αλλά επισήμανε ότι οι πρόσφατες οικονομικές συνθήκες έχουν διαβρώσει αυτό το πλεονέκτημα.
«Το κύριο σημείο ανάπτυξης της Τουρκίας ήταν το πλεονέκτημα τιμής της», φέρεται να είπε ο Meriç. «Το χάσαμε τα τελευταία δύο χρόνια, οδηγώντας σε διαφορά 30-35% σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές μας. Ως αποτέλεσμα, χάνουμε δύναμη απέναντι σε χώρες όπως η Αίγυπτος, η Τυνησία, το Μαρόκο και ακόμη και η Ελλάδα».
Αναζήτηση οικονομικότερων προορισμών
Οι ντόπιοι τουρίστες, που προηγουμένως στράφηκαν σε boutique ξενοδοχεία και ξενώνες ως φθηνότερες εναλλακτικές στις αλυσίδες πολυτελών ξενοδοχείων, αναζητούν τώρα πιο οικονομικούς προορισμούς στο εξωτερικό λόγω των αυξανόμενων τιμών σε όλα τα επίπεδα. Αυτή η τάση έχει αφήσει πολλά ξενοδοχεία και εστιατόρια σε δημοφιλείς προορισμούς να δυσκολεύονται με χαμηλή πληρότητα και λιγότερες κρατήσεις.
Οι ξένοι τουρίστες, ιδιαίτερα από τη Ρωσία, αποθαρρύνονται επίσης από το υψηλό κόστος. Η Ένωση Ρωσικών Tour Operators (ATOR) σημείωσε σημαντική πτώση στη ζήτηση, με πληρότητα τον Ιούλιο στην Αττάλεια περίπου 60%, σε σύγκριση με το συνηθισμένο 100%.
Τα ξενοδοχεία αναγκάστηκαν να μειώσουν τις τιμές για να προσελκύσουν τουρίστες, αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό για να καλύψει το κενό.
Μιλώντας στον ειδησεογραφικό ιστότοπο Dünya, ο αντιπρόεδρος της ATOR Taras Kobishchanov είπε ότι ορισμένα ξενοδοχεία αύξησαν τις τιμές για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, αλλά αντιμετώπισαν κατάρρευση της ζήτησης, που οδήγησε σε χαμηλότερες τιμές από τον Ιούνιο.
Η Αλικαρνασσός έχει δει μια μείωση 20% στους ντόπιους τουρίστες και μια αύξηση 13% στους ξένους τουρίστες φέτος. Τα ξενοδοχεία που συνήθως φτάνουν σε full πληρότητα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, δυσκολεύονται τώρα να γεμίσουν το 70-80% των δωματίων τους.
Δύσκολη η διατήρηση της κερδοφορίας για τα ξενοδοχεία
Ο τουριστικός τομέας παλεύει με το αυξανόμενο κόστος και τον πληθωρισμό, γεγονός που καθιστά δύσκολη τη διατήρηση της κερδοφορίας. Ο πρόεδρος της Alanya Tourist Operators Association (ALTİD) Burhan Sisli είπε στο Dünya ότι οι ξενοδόχοι προσπαθούν να διαχειριστούν τις τιμές των συμβολαίων χωρίς να τις μειώσουν, αλλά αυτό είναι πιθανό να οδηγήσει σε σοβαρή πτώση της κερδοφορίας μέχρι το τέλος του έτους.
Οι Τούρκοι αλλάζουν τα ταξίδια τους
Εν μέσω αυτών των οικονομικών πιέσεων, οι Τούρκοι παραθεριστές μετατοπίζουν τις ταξιδιωτικές τους προτιμήσεις προς εποχές εκτός αιχμής και πιο οικονομικούς διεθνείς προορισμούς.
Το ταξιδιωτικό γραφείο Jolly ανέφερε αύξηση 70% στις πωλήσεις πακέτων διακοπών για τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, οι οποίες είναι περίπου 40% φθηνότερες από τους καλοκαιρινούς μήνες αιχμής.
Τέλος, οι επαγγελματίες του τουρισμού εκφράζουν την ανησυχία τους ότι εάν συνεχιστούν οι τρέχουσες τάσεις, προορισμοί όπως το Τσεσμέ και η Αλικαρνασσός θα συνεχίσουν να χάνουν τη βάση των πελατών τους τόσο στο εσωτερικό όσο και στο διεθνές.