της Σοφίας Γκιαούρη

Για τις ανάγκες του νησιού ώστε να εδραιωθεί ως προορισμός για όλο το χρόνο καθώς και για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν για να προσελκύσει περισσότερες επενδύσεις, μίλησε στο tourismtoday ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Λέσβου, κος Βασίλης Βογιατζής.

Ο κος Βογιατζής αναφέρθηκε και στους στόχους της Ένωσης ώστε να αναβαθμιστεί το τουριστικό προϊόν της Λέσβου αλλά και για το πώς θα αξιοποιηθούν όλες οι μορφές τουρισμού στο νησί.
 
Αναλάβατε καθήκοντα ως πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Λέσβου σε μια δύσκολη περίοδο για τον τουρισμό αλλά και γενικότερα λόγω της πανδημίας. Τι βλέψεις έχετε για το άμεσο μέλλον και τον τουρισμό της Λέσβου;

Βασικά θα πρέπει να σας πω, ότι δυστυχώς ήμασταν η έσχατη λύση, καθώς η Ένωση Ξενοδόχων Λέσβου για λόγους εξωγενείς κατά κύριο λόγο και εσωστρέφειας κατά δεύτερο είχε περιέλθει σε ένα τέλμα. Όλο το ΔΣ με εξαίρεση 2-3 μέλη είναι καινούρια μέλη στο ΔΣ και έχουμε βάλει στόχο την ανάταξη των σχέσεων με τα μέλη μας, την επαναπρόσκληση των μελών που έφυγαν και την προσέλκυση καινούριων μελών.

Όσον αφορά το μέλλον του τουρισμού στην Λέσβο, έχουμε τους κάτωθι στόχους:

  • Να πολλαπλασιαστεί ο αριθμός των πτήσεων τσάρτερ από 19 την εβδομάδα στα 30-35 και να επανέλθουν στην αγορά της Λέσβου η αγορά της Γερμανίας, Γαλλίας, Ιταλίας, Τσεχίας και Ισραήλ.
  • Να ενεργοποιηθεί η δυτικότερη πύλη του νησιού της Λέσβου, που είναι ο Λιμένας Σιγρίου ώστε το νησί της Λέσβου να έλθει εγγύτερα στην Ηπειρωτική Ελλάδα κατά 40 και πλέον ναυτικά μίλια. Έτσι το ταξίδι στην Λέσβο θα διαρκεί το πολύ 8 ώρες και θα μπορέσει να θεωρηθεί από δυνητικούς επισκέπτες ακόμα και προορισμός για Σαββατοκύριακο.
  • Να αναπτύξουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο εναλλακτικές μορφές τουρισμού όπως το birdwatching, ο περιπατητικός τουρισμός, τον Θερμαλισμό, τον Ιατρικό τουρισμό, επισημαίνοντας στην τοπική αυτοδιοίκηση την ανάγκη δημιουργίας των υποδομών είτε με δράσεις ανάθεσης σε ιδιώτες είτε με δράσεις που πρέπει να γίνουν από την τοπική αυτοδιοίκηση.
  • Να γίνει η αξιοποίηση όλων των πυλών Σένγκεν που έχει η Λέσβος για την σύνδεση της με την Τουρκία.

Τι είναι αυτό που διαφοροποιεί τη Λέσβο ως τουριστικό προορισμό και πώς μπορεί να προσελκύσει περισσότερες επενδύσεις;

Αυτή είναι μια ερώτηση που θα μπορούσαμε να συζητάμε για ώρες ως προς την διαφορά που έχει η Λέσβος ως τουριστικός προορισμός. Θα συμπτύξουμε αυτή την περιγραφή επισημαίνοντας τα εξής:

Η Λέσβος είναι το τρίτο μεγαλύτερο νησί της Ελλάδας με άπειρους φυσικούς πόρους. Το νησί ολόκληρο της Λέσβου έχει χαρακτηρισθεί ως Geopark of Unesco τα τελευταία δώδεκα χρόνια, δίνοντας έτσι έμφαση στην σπουδαιότητα που έχει το νησί της Λέσβου λόγω των μνημείων φυσικής ομορφιάς, της σπάνιας πανίδας και χλωρίδας, των αρχαιολογικών χώρων, και της σπάνιας αρχιτεκτονικής που μπορεί ο επισκέπτης να δει. Γαστρονομικά έχουμε να επιδείξουμε πολύ καλής ποιότητας ελαιόλαδο, τυροκομικά και γαλακτοκομικά προϊόντα, την Σαρδέλα Καλλονής και θαλασσινά, αμνοερίφια απαράμιλλης γεύσης καθώς και παραδοσιακές συνταγές που μόνο στην Λέσβο υπάρχουν.

Από την στιγμή που έχουμε ως βάση την ιδιαιτερότητα που περιέγραψα πιο πάνω, η Λέσβος μπορεί να γίνει και χώρος επενδύσεων για τον τουρισμό. Δυστυχώς μέχρι τώρα οι επενδύσεις που έχουν γίνει είναι μικρού μεγέθους. Όμως αυτό μπορεί να αλλάξει καθώς ένας επενδυτής αφού αξιολογήσει ότι οι φυσικοί πόροι είναι αρκετοί για να στήσει μια επένδυση, δεν έχει λόγο να μην προχωρήσει. Σίγουρα, όλοι αναρωτιόμαστε για το πρόσφατο παρελθόν που υπήρχε θέμα με το μεταναστευτικό, όμως από την στιγμή που το ελληνικό κράτος εγγυάται την φύλαξη συνόρων και έχει δημιουργήσει το σύστημα αντιμετώπισης του προβλήματος, ο επιχειρηματίας δεν έχει λόγο να φοβάται.

Προσωπικά πιστεύω ότι αν όντως θέλουμε η Λέσβος να πάρει μπροστά σε σχέση με τις επενδύσεις, θα μπορούσε η Ελληνική κυβέρνηση να ορίσει την Λέσβο ως οικονομική ελεύθερη ζώνη για 30-50 χρόνια, όπως υπάρχουν τέτοιες ζώνες και σε άλλες περιοχές της Ευρώπης και με σχέδιο να γίνει η ανάπτυξη επενδύσεων. Μάλιστα, αν γίνει αυτό, επειδή η Λέσβος θα είναι η τελευταία που θα αναπτυχθεί, η εφαρμογή μιας πολιτικής, η οποία θα αποφεύγει τα λάθη του παρελθόντος θα κάνει το νησί της Λέσβου ακόμα πιο ελκυστικό.

Ποιες αγορές ενισχύουν τον τουρισμό της περιοχής και ποιες αγορές λείπουν;

Η Λέσβος ως κύριους πελάτες έχει το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ολλανδία, το Βέλγιο και τις Σκανδιναβικές χώρες, Τουρκία και Ελλάδα. Μεγάλοι απόντες είναι η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία, το Ισραήλ, η Αυστρία και η Ελβετία.

Η Λέσβος στηρίζεται στον θεματικό τουρισμό; Θα καταφέρει να γίνει προορισμός για όλο το χρόνο;

Ένας προορισμός για να λειτουργήσει όλο τον χρόνο χρειάζεται να έχει σύνδεση με αεροπλάνα απευθείας, καλό καιρό και υποδομές. Μέχρι στιγμής έχουμε την δυνατότητα να έχουμε 6-7 μήνες τουρισμό, από τον Απρίλιο ως τον Οκτώβριο. Θεωρώ κατά την προσωπική μου άποψη, ότι από τα 3 αυτά πράγματα που μας λείπουν οι πτήσεις και ο καλός καιρός. Ναι μεν είναι σχετικά ήπιος ο χειμώνας αλλά δεν είναι αυτό το ζεστό κλίμα, που θα βγάλει τον ξένο έξω με το κοντομάνικο. Σίγουρα υπάρχουν δράσεις οι οποίες ίσως να μην χρειάζονται κοντομάνικο. Το ερώτημα παραμένει. Έχουμε την δυνατότητα να έχουμε 20-30 πτήσεις εβδομαδιαίως με απευθείας συνδέσεις οι οποίες θα διευκολύνουν την πρόσβαση στο νησί της Λέσβου; Πως θα εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα της λειτουργίας των υποδομών; Κατέχει η Λέσβος μια ανταγωνιστική θέση σε σχέση με άλλους προορισμούς για τον θεματικό τουρισμό και μάλιστα ετήσιο; Αυτά είναι τα ερωτήματα που πρέπει να απαντήσουμε, ώστε να μπορούμε να πούμε ότι θα έχουμε την δυνατότητα η Λέσβος να γίνει προορισμός για όλο τον χρόνο.

Ποια είναι η εικόνα για τη φετινή καλοκαιρινή σεζόν;

Εξακολουθεί στο νησί μας να υπάρχει ένας μειωμένος αριθμός τσάρτερ που δεν καλύπτει την προσφορά των δωματίων. Αυτό δημιουργεί ένα θέμα όσον αφορά τις πληρότητες των ξενοδοχείων, ειδικά στην χαμηλή σαιζόν. Αυτά τα κενά μάλλον θα καλυφθούν είτε εάν υπάρξει κάποια αύξηση των πτήσεων τσάρτερ την τελευταία στιγμή ή αν αυξηθεί η κίνηση των γκρουπ προσκυνηματικού χαρακτήρα από την Ηπειρωτική Ελλάδα. Όσον αφορά την υψηλή σαιζόν, αναμένουμε μια αύξηση της κίνησης λόγω του εσωτερικού τουρισμού, ο οποίος ευνοείται από τον προγραμματισμό δρομολογίων πλοίων από Θεσσαλονίκη, Καβάλα και Βόλο.