Τα βιώσιμα ταξίδια είναι σημαντικά και για τους ταξιδιώτες, οι οποίοι πιστεύουν ότι η τουριστική βιομηχανία (αεροπορικές εταιρείες και προορισμοί, στην πλειοψηφία) θα πρέπει να τους κατευθύνει.
Η αειφορία που αποτελεί εγγενές μέρος του modus operandi μιας επιχείρησης και όχι απλά μέρος μιας φιλανθρωπικής προσπάθειας, αναζητά τον βηματισμό της -στην τέχνη του εφικτού στον τουρισμό- στις αλλαγές στον τομέα όλες τις γωνιές του πλανήτη.
Δύο έρευνες από διαφορετικούς φορείς “βάζουν στο κάδρο” την τουριστική βιομηχανία δίνοντας τα ίδια αποτελέσματα.
O oρισμός που δίνει η Euromonitor για τον βιώσιμο τουρισμό περιλαμβάνει οικοτουρισμό, πράσινο τουρισμό και ηθικό τουρισμό.
Σε έρευνα που πραγματοποίησε η AIG Travel:
- το 52% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι τα βιώσιμα ταξίδια είναι σημαντικά
- το 45% των ταξιδιωτών πιστεύει ότι είναι ευθύνη της τουριστικής βιομηχανίας να βοηθήσει τους ανθρώπους να ταξιδεύουν με βιώσιμο τρόπο
- ένας στους τρεις ερωτηθέντες λέει “ναι” στα ταξίδια βιώσιμου τουρισμού, αλλά τα θεωρεί δύσκολα γαιτί δεν ξέρει “από πού να ξεκινήσει”
- τέσσερις στους πέντε ταξιδιώτες δεν γνωρίζουν πραγματικά τι περιλαμβάνει ο βιώσιμος τουρισμός.
Σε άλλη έρευνα της TUI Group φέτος, διαπιστώθηκε ότι:
- το 66% των ταξιδιωτών πιστεύει ότι η ταξιδιωτική βιομηχανία πρέπει να είναι υπεύθυνη για τη βιωσιμότητα και όχι για τον καταναλωτή
- το 55% των ερωτηθέντων επικρίνει επίσης την έλλειψη πληροφόρησης και επιλογής γύρω από τα βιώσιμα ταξίδια.
Τι μπορούν να κάνουν οι πράκτορες
Να βελτιστοποιούν αυτό που έχουμε ήδη, συνιστούν οι ειδικοί και προτείνουν στους πράκτορες περιοδείας και δραστηριότητας.
1. Υιοθέτηση πρακτικών
Το World Travel and Tourism Council (WTTC) επισημαίνει σε έκθεση του ότι είναι σημαντικό να ενθαρρύνουν οι κυβερνήσεις τις επιχειρήσεις να δεσμευτούν για την ανάπτυξη σε περιοχές προορισμού, συμπεριλαμβανομένων των δίκαιων μισθών, ευκαιριών για τη συμβολή και την ενδυνάμωση της τοπικής κοινότητας στον προγραμματισμό της τουριστικής ανάπτυξης, την διατήρηση της βιοποικιλότητας, της προστασίας των φυσικών οικοτόπων καθώς και τις ευκαιρίες κατάρτισης και εκπαίδευσης που έχουν ως αποτέλεσμα και τα κοινωνικά οφέλη.
2. Καλύτερη εκπαίδευση
Ερευνητές του Euromonitor, τονίζουν ότι για να κατανοήσουν οι καταναλωτές τη σημασία του βιώσιμου τουρισμού, πρέπει να τους εκπαιδευτούν και να ενημερωθούν, επισημαίνοντας ότι καλή δουλειά στον τομέα της ενημέρωσης σχετικά με την αειφορία και τον τουρισμό κάνουν οι bloggers.
3. Χαμένοι στις πιστοποιήσεις
Τα εκατοντάδες προγράμματα με διαφορετικά πρότυπα καθιστούν τις πιστοποιήσεις λιγότερο αναγνωρίσιμες και λιγότερο αξιόπιστες από τους ταξιδιώτες.
Το “υπεύθυνο ταξίδι” σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού (WTO) θα πρέπει να περιλαμβάνει όλους τους τύπους τουρισμού, να προσφέρει “καλύτερους τόπους διαβίωσης και επίσκεψης – με έμφαση, πρώτον στη δημιουργία καλύτερων χώρων για τους ντόπιους, και δεύτερον για τους ταξιδιώτες”.