Μια απότομη στροφή της κυβέρνησης για να περιορίσει και πάλι τους επιβάτες που μεταφέρουν υγρά στις χειραποσκευές μέσω των αεροδρομίων του Ηνωμένου Βασιλείου θα δημιουργήσει απλώς αβεβαιότητα και θα οδηγήσει σε περισσότερες καθυστερήσεις.

Tο Υπουργείο Μεταφορών ανακοίνωσε αργά την περασμένη Παρασκευή ότι επαναφέρει τα όρια στα υγρά από χθες (Κυριακή).

Το διάταγμα έκπληξη ήρθε παρά το γεγονός ότι τα αεροδρόμια αγωνίστηκαν για την εισαγωγή σαρωτών νέας γενιάς που επιτρέπουν στους επιβάτες να μεταφέρουν έως και δύο λίτρα υγρών και να μην βγάζουν φορητούς υπολογιστές ενώ περνούν από την ασφάλεια.

Δεν δόθηκε λεπτομερής εξήγηση για την επαναφορά των ορίων για τα υγρά σε έξι αεροδρόμια όπου έχει εισαχθεί νέος εξοπλισμός σάρωσης.

Το DfT είπε: «Από το 0001, την Κυριακή 9 Ιουνίου 2024, θα τεθούν εκ νέου προσωρινά περιορισμοί 100 ml στα υγρά για επιβάτες που ταξιδεύουν από έξι περιφερειακά αεροδρόμια όπου βρίσκονται σε πλήρη λειτουργία τα σημεία ελέγχου ασφαλείας επόμενης γενιάς (NGSC).

«Αυτή η προσωρινή κίνηση θα επιτρέψει να γίνουν περαιτέρω βελτιώσεις στα νέα συστήματα σημείων ελέγχου και θα επηρεάσει μόνο έναν μικρό αριθμό επιβατών. Για τους περισσότερους επιβάτες, τα μέτρα ασφαλείας θα παραμείνουν αμετάβλητα.

«Οι επιβάτες θα πρέπει να συνεχίσουν να ελέγχουν τις απαιτήσεις ασφαλείας στο αεροδρόμιο αναχώρησης πριν ταξιδέψουν».

Το τμήμα μεταφορών επεσήμανε ότι αυτή ήταν μια αλλαγή μόνο για τους επιβάτες που πετούν από τα αεροδρόμια Newcastle, Leeds/Bradford, London City, Aberdeen, Southend και Teesside, «που αντιπροσωπεύουν περίπου το 6% των επιβατών αεροπορικών μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου».

Άλλα αεροδρόμια δεν είχαν αλλάξει τους κανόνες για τη μεταφορά υγρών που θεσπίστηκαν το 2006 μετά την ανακάλυψη σχεδίου ανατίναξης υπερατλαντικών αεροσκαφών.

Αυτό το DfT περιέγραψε την κίνηση ως «μέτρο ρουτίνας» και όχι ως απάντηση σε μια συγκεκριμένη απειλή.

Όμως, χαοτικές σκηνές δύο ωρών ουρών επιβατών στο αεροδρόμιο του Μπέρμιγχαμ καταγράφηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το Σαββατοκύριακο.

Εκπρόσωπος του αεροδρομίου είπε ότι οι ουρές είχαν συσσωρευτεί λόγω της εκ νέου επιβολής της απαγόρευσης μεταφοράς υγρών άνω των 100 ml σε χειραποσκευές.

Ο εκπρόσωπος είπε στην Telegraph : «Ο νέος μας χώρος ασφαλείας σχεδιάστηκε και χρησιμοποιήθηκε για να φιλοξενήσει την αύξηση στα δύο λίτρα που μεταφέρονται σε χειραποσκευές. Αυτό δεν μπορεί να λειτουργήσει με τον προσωρινό περιορισμό.»

Το αεροδρόμιο του Μπέρμιγχαμ είχε δηλώσει προηγουμένως ότι αναμένει να αυξήσει το όριο των 100 ml στα δύο λίτρα από την 1η Ιουνίου, ευθυγραμμίζοντας το με τα άλλα έξι αεροδρόμια που χρησιμοποιούν νέους σαρωτές.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος Νικ Μπάρτον είπε στο BBC : «Από τότε που άνοιξε ο νέος μας χώρος ασφαλείας, και παρόλο που είμαστε ένα από τα πρώτα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου που συμμορφώνονται, έχουμε περιοριστεί στη χρήση του εξοπλισμού πολλών εκατομμυρίων λιρών μας λόγω ενός εκκρεμούς ρυθμιστικού περιορισμού που σημαίνει ότι έπρεπε να περιορίσει τα υγρά στα 100 ml.

«Παρά τον κανόνα των 100 ml που εξακολουθεί να ισχύει, έχουμε συνεχώς μη συμμορφούμενες σακούλες με υγρά πάνω από το όριο που οδήγησαν σε αναποτελεσματικότητα του εξοπλισμού μας και είχαν ως αποτέλεσμα παρατεταμένους χρόνους αναμονής για τους πελάτες».

O ταξιδιωτικός συντάκτης Rory Boland είπε: «Οι κανόνες σχετικά με τα ταξίδια με υγρά σε βαλίτσες γίνονται όλο και πιο μπερδεμένοι – με διαφορετικούς κανόνες σε διαφορετικά αεροδρόμια.

«Καθώς εισερχόμαστε στην πιο πολυσύχναστη ταξιδιωτική περίοδο του έτους, αυτή η ανακοίνωση θα προσθέσει απλώς την αβεβαιότητα των επιβατών – και μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω καθυστερήσεις.

«Οι ταξιδιώτες θα πρέπει να ελέγχουν τους πιο πρόσφατους κανόνες υγρών για το αεροδρόμιο από το οποίο αναχωρούν πριν ταξιδέψουν, για να αποφύγουν να πιαστούν από την ασφάλεια».

Τα αεροδρόμια έλαβαν παράταση προθεσμίας τον Απρίλιο έως και ένα χρόνο για την εγκατάσταση σαρωτών ασφαλείας υψηλής τεχνολογίας που θα επιτρέπουν στους επιβάτες να έχουν υγρά και φορητούς υπολογιστές στις χειραποσκευές τους.

Η κυβέρνηση είχε θέσει προηγουμένως προθεσμία την 1η Ιουνίου σε όλα τα μεγάλα αεροδρόμια να εισάγουν σαρωτές υπολογιστικής τομογραφίας (CT) που δημιουργούν τρισδιάστατες εικόνες.

Ωστόσο, η DfT είπε τότε ότι είχε αναγνωρίσει τις προκλήσεις που συνεπάγεται η εγκατάσταση του εξοπλισμού, ωθώντας την να εγκρίνει παρατάσεις προθεσμίας έως και 12 μήνες κατά περίπτωση.