της Σοφίας Γκιαούρη
Για τις μορφές τουρισμού που προσφέρει στον επισκέπτη, τις επιδόσεις της περασμένης χρονιάς αλλά και τις εκτιμήσεις του για τη σεζόν του 2024 μίλησε στο Tourismtoday ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ν. Τρικάλων, κος Γιάννης Κουρούπας.
“Για τη φετινή σεζόν οι εκτιμήσεις είναι γλυκόξινες θα έλεγα” , είπε ο κος Κουρούπας τονίζοντας ότι ο “τουρισμός έχει πάντα μια δυναμική και βρίσκει να καλύπτει αδιέξοδες καταστάσεις”.
Θα θέλατε να μας δώσετε μια εικόνα για τις επιδόσεις της περιοχής των Τρικάλων το 2023;
Ο τουρισμός σε μια περιοχή είναι σημαντικός παράγοντας στην τοπική κοινωνία διότι αναπτύσσει την οικονομία και όταν διαχειρίζεται σωστά προστατεύει το περιβάλλον και αναδεικνύει τις τοπικές κοινωνίες παράγοντες βιωσιμότητας και συνεργασιών σε πολλά επίπεδα. Άρα ο τουρισμός σε μια περιοχή παράγει ευκτήριες σε τοπικό επίπεδο αρκεί οι παραγωγικοί συντελεστές να είναι σε μια ευθύγραμμη σχέση με τους φυσικούς κανόνες των υπηρεσιών και την προστασία του περιβάλλοντος. Ο νομός Τρικάλων με τα Μετέωρα ως ναυαρχίδα αλλά και τη σημαντική ωφέλεια τις οροσειράς της Πίνδου(Ορεινός όγκος Περτούλι. Ελάτη) αλλά και της γεωγραφική του θέση που βρίσκεται κοντά σε άλλες περιοχές Ιωάννινα, Μέτσοβο, νησιά Σποράδων, παρουσιάζει ευκαιρίες άλλα και είναι ένα βήμα μπροστά σε τουριστικές υπηρεσίες λόγο της μεγάλης κινητικότητας αλλά και ποικιλίας αφίξεων κυρίως για τα Μετέωρα από χώρες του εξωτερικού. Για τη σαιζόν 2023 μπορούμε να πούμε οτι επηρεάστηκε στην αρχή απο της παρενέργειες της πανδημίας χάνοντας το πρώτο τρίμηνο ,κατόπιν τον Μάιο πήρε ρυθμό ανόδου , αλλά με τις πυρκαγιές στη χώρα μας το καλοκαίρι και λίγο μετά με τις πλημμύρες και της καταστροφές του Daniel κατακερματίστηκε και έχασε πολλές κρατήσεις και επισκέψεις. Αυτό φανερώθηκε στης κρατήσεις των ξενοδοχείων στην Καλαμπάκα περισσότερο. Δυστυχώς το 2023 τα ξενοδοχεία στον νομό κατέγραψαν σημαντικές απώλειες από την ορμή που έδειχνε να είχε αρχικά η σαιζόν.
Ποιές οι εκτιμήσεις για τη σεζόν του 2024;
Για τη φετινή σαιζόν οι εκτιμήσεις είναι γλυκόξινες θα έλεγα και θα σας εξηγήσω.
Από τη μια πλευρά έχουμε χάσει ορισμένες βασικές αγορές που ιστορικά ήταν από τους παραδοσιακούς μας πελάτες όπως αυτές της Ρωσίας,Ουκρανίας (λόγω ομόθρησκων λαών) και οπωσδήποτε όταν αποφάσιζαν να επισκεφθούν την Ελλάδα θα περνούσαν μια ήμερα και από τα Μετέωρα. Επίσης τελευταία έχουμε απολέσει και ένα σημαντικό ποσοστό από την αγορά του Ισραήλ λόγου της εμπόλεμης κατάστασης στη χώρα εκεί. Άρα ξεκινάμε μείον. Όμως ο τουρισμός έχει πάντα μια δυναμική και βρίσκει να καλύπτει αδιέξοδες καταστάσεις , παρατηρούμε οτι κάποιες άλλες αγορές θέλουν να στείλουν κρατήσεις στην περιοχή. Βέβαια και η νέα σαιζόν αισθάνομαι οτι δεν θα μας δώσει πάρα πολλά και για αυτό τον λόγο κρατάμε μικρο καλάθι. Ο πληθωρισμός στην Ευρώπη αδυνατεί οικονομικά τα νοικοκυριά τα οποία όλο και μειώνουν αισθητά είτε ήμερες δηλαδή χρόνο από το ταξίδι τους είτε το εισόδημα τους ,αυτό πάντα επηρεάζει αρνητικά τα τουριστικά ταξίδια και σημαντικές περιοχές όπως τα Μετέωρα τα οποία όπως σας είπα και στην αρχή είναι το τουριστικό διαμάντι της περιοχής αλλά κατ’ επέκταση της χώρας μας πολιτιστικά και όχι μόνο.
Σε ποιές μορφές τουρισμού βασίζεστε;
Οι μορφές τουρισμού στο νομό είναι βασικά λόγω των Μετεώρων πολιτιστικός, Θρησκευτικός ,εκπαιδευτικός ( γεωλογία των βράχων), τουρισμός ,εναλλακτικές μορφές (οροσειρά της Πίνδου, οικογενειακός τουρισμός (μύλος των Ξωτικών τα Χριστούγεννα και ορισμένος Συνεδριακός (στα μεγαλύτερα ξενοδοχεία στη πόλη της Καλαμπάκας).
Έτσι, εύκολα κατανοούμε οτι η περιοχή έχει μια γεμάτη φαρέτρα διαφορετικών επιλογών να ανταγωνιστεί σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας μας. Βέβαια αυτό δεν είναι εύκολο να το διαχειριστεί εάν δεν έχει κατάλληλα εργαλεία και ανθρώπινο δυναμικό που θα συνθέσει αλλά και διαβαθμίσει με προτεραιότητες και κανόνες μια ομαλή και ήπια συνθήκη σωστών χειρισμών καταλήγοντας σε θετικά αποτελέσματα. Μέχρι σήμερα αυτό δεν είναι σε ισορροπία δεδομένων και των μεγάλων αλλαγών που άρχισαν να πραγματοποιούνται στον διεθνές τουριστικό χώρο. Θέλει πολύ περισσότερη προσπάθεια και μεγάλες τομές και αποφάσεις στα ερωτήματα που είμαστε και που θέλουμε να πάμε και στο ποιος κάνει τι. Ιδιώτες και κρατικοί φορείς χρειάζεται να συνεργαστούν περισσότερο σε ένα νέο πλαίσιο και μοντέλο διοίκησης με τομές και αναπτυξιακές δράσεις που σίγουρα μακροπρόθεσμα θα έχουν περισσότερα οφέλη για τη τοπική οικονομία και κοινωνία.
Σίγουρα τα Τρίκαλα αποτελούν ιδανικό χειμερινό προορισμό. Τι έχει να προσφέρει τις υπόλοιπες εποχές;
Πέραν του χειμερινού τουρισμού στο νομό κυρίως στον ορεινό όγκο (Ελάτη Περτούλι) η τουριστική σαιζόν στην υπόλοιπη περιοχή ξεκινά την Άνοιξη με γκρουπ μαθητικού τουρισμού , αλλά και μεμονωμένους ταξιδιώτες οι οποίοι χρησιμοποιούν τοπικά τουριστικά γραφεία για την εξερεύνηση της περιοχής των μετεώρων υπό μιας εναλλακτικής μορφής με περπάτημα μέσα στο Μετεωρήτικο τοπίο , φωτογράφιση ,περιπλάνηση στον τοπικό οικισμό του Καστρακίου, αλλά και βιώνοντας την εμπειρία να περιπλανηθούν στο μονοπάτι που ξεκινά από την πόλη της Καλαμπάκας καταλήγοντας στη Μονή του Αγ. Πνεύματος σε αυτό το μοναστήρι που εκτός της ιστορικότητας του ,εκεί γυρίστηκε και η ταινία του ‘James Bond’ – For your eyes only-.
Για τους φυσιολάτρεις προτείνω να βιώσουν την εμπειρία μετάβασης από την πόλη της Καλαμπάκας, Καστρακίου, στα Μετέωρα με άλογο. Επίσης να σας ενημερώσω οτι στο Δήμο Μετεώρων υπάρχουν τρία οινοποιεία για επίσκεψη και οινογευσία, σίγουρα όσοι τα επισκεφθούν δεν θα απογοητευτούν. Μια άλλη δραστηριότητα είναι οι επισκέπτες να περάσουν απο τα μουσεία της πόλης στην Καλαμπάκα ώστε να θαυμάσουν το μουσείο Φυσικής ιστορίας πραγματοποιώντας και εξωτερικές δράσεις όπως εύρεση τρούφας στο βουνό, το Μουσείο Γεωλογίας με στοιχειά της περιοχής αλλά και το σπηλαίο της Θεόπετρας που χρονολογείται στην Ανώτερη Κρητιδική περίοδο, 135 έως 65.000.000 χρόνια ΠΠ (προ παρόντος).
Μια άλλη ωραία διαδρομή είναι και η περιπλάνηση στα σοκάκια της πόλης των Τρικάλων (Βαρούσι ) και καφεδάκι παραποτάμια.
Σε ποιές αγορές στοχεύετες; Έλληνες ή ξένοι είναι οι κύριοι τουρίστες;
Οι κύριες αγορές στη περιοχή του Νομού Τρικάλων είναι από το εξωτερικό με κατεύθυνση και διανυκτέρευση στη πόλη της Καλαμπάκας όπου και είναι εγκατεστημένα τα περισσότερα ξενοδοχεία , στο χωριό Καστράκι θα βρείτε περισσότερα ενοικιαζόμενα δωμάτια , στη πόλη των Τρικάλων επίσης κάποια ξενοδοχεία και στον ορεινό όγκο του νομού που τον επισκέπτονται κυρίως ταξιδιώτες της Ελληνικής αγοράς.
Η κατανομή των ταξιδιωτών ως προς την προέλευση τους είναι αλλοδαποί περισσότεροι από την Ευρώπη αλλά και Ασιάτες ,η Αμερικανική αγορά έχει μια δυναμική την τελευταία δεκαετία.
Ποιά προβλήματα «βασανίζουν» τους επιχειρηματίες του τουρισμού και πώς τα αντιμετωπίζετε;
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε κυρίως είναι το ασταθές οικονομικό , γραφειοκρατικό περιβάλλον που καμιά κυβέρνηση έως σήμερα δεν κατόρθωσε να το σταθεροποιήσει ώστε να είναι ξεκάθαρο σε βάθος δεκαετίας. Κάθε χρόνο γίνονται σαρωτικές αλλαγές σε φορολογικά, άλλα και σε θέματα προδιαγραφών σε τουριστικές επιχειρήσεις. Υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα στον μεσαίο και μικρο ξενοδόχο, όλα τείνουν να συσσωρεύονται προ τα πάνω και σε ολιγοπωλιακές καταστάσεις. Τεράστιο πρόβλημα είναι και η βραχυχρόνια μίσθωση , στην περιοχή μας έχουν ξεπεράσει σε κλίνες και αυτά των ξενοδοχείων, αλλά χωρίς καμιά λειτουργική προδιαγραφή . Αυτό είναι μαχαιριά στη μικρή ξενοδοχεία είναι ίσως και το τέλος της , δεν μπορεί εμείς να έχουμε ένα σωρό υποχρεώσεις και προδιαγραφές να κατέχουμε επαγγελματική άδεια και η βραχυχρόνια μίσθωση να υφίσταται μέχρι και σε υπόγεια δωμάτια, δε γίνεται σε εμάς τους ξενοδόχους να έχουμε κάθε μέρα την εφορία και το ΙΚΑ στην πόρτα μας διότι έχουμε ταμπέλα οδό και αριθμό, ενώ στα σπίτια να μην ξέρουμε που βρίσκονται ποιοι τα έχουν και πως μπαινοβγαίνουν οι ταξιδιώτες.
Αυτό τουλάχιστον είναι άδικο για τους ξενοδόχους οι οποίοι όλες αυτές τις δεκαετίες βάζουν πλάτη στην τοπική αλλά και στην ελληνική οικονομία.
Ποιοί οι στόχοι της ένωσης;
Οι στόχοι τις Ένωσης μας είναι να δείχνει το μέτρο της ποιότητας στους συνάδελφους ώστε οι παραγόμενες υπηρεσίες να είναι υπέρ του πελάτη , να μη ξεφεύγουν από αυτό το νόημα ώστε να δημιουργείτε ένα σταθερός κύκλος εμπιστοσύνης ανάμεσα ημών και των πελατών μας..
Ένας ακόμη στόχος είναι να είμαστε κάλοι σύμβουλοι προς τους δημόσιους λειτουργούς να βοηθούμε το έργο τους το οποίο για μένα πρέπει να έχει πάντα στο τέλος κοινωνικό αποτύπωμα.