Σε μια ακόμη ένδειξη ότι οι ναυλαγορές των δεξαμενοπλοίων επηρεάζονται σημαντικά περισσότερο από τις τιμές του πετρελαίου από ό,τι από την προσφορά μεταφορικής δυναμικότητας τα ημερήσια έσοδα των τάνκερ σημειώνουν ήπια ανάκαμψη το τελευταίο διάστημα εν μέσω ανησυχιών ότι οι εξαγωγές από το Ιράν θα συρρικνωθούν.

 Παράλληλα κέρδη καταγράφουν οι μετοχές των εισηγμένων στη Wall, αλλά και τις άλλες χρηματιστηριακές αγορές ναυτιλιακών εταιρειών οι οποίες δραστηριοποιούνται στη μεταφορά αργού πετρελαίου και διυλισμένων προϊόντων καθώς οι επενδυτές εκτιμούν πως η ζήτηση για φορτία θα κλιμακωθεί.

 Έτσι ο επιμέρους δείκτης βαρόμετρο για την αγορά των μεταφορών αργού Baltic Dirty TNK ενισχύθηκε στα μέσα της εβδομάδας παρά την ανακοίνωση μεγαλύτερων των αναμενόμενων αποθεμάτων πετρελαίου στις ΗΠΑ και την συνεπακόλουθη πτώση των διεθνών τιμών του αργού. Ανοδικά κινήθηκαν και οι τίτλοι ναυτιλιακών του κλάδου όπως των Teekay Tankers (+14%), Euronav συμφερόντων Π. Λιβανού, Tsakos Energy Navigation (+8,5%), Capital Product Partners συμφερόντων Ευ. Μαρινάκη και Τop ships.

 Η άνοδος έρχεται μετά από την ανακοπή των πιέσεων ήδη πριν από λίγες εβδομάδες και συνοδεύεται από αναβαθμίσεις μεγάλων ξένων οίκων του κλάδου. Η Dahlman Rose μάλιστα αναβάθμισε σε σύσταση “αγορά” πολλές εταιρείες, ενώ ανέβασε την πρόβλεψη της για τα άμεσα ημερήσια έσοδα των πολύ μεγάλων δεξαμενοπλοίων (VLCC) το 2012 από 17.000 δολάρια σε 25.000 και για το 2013 από 24.000 δολάρια σε 30.000. Με δεδομένο ότι σχεδόν πάντοτε τα πολύ μεγάλα μεγέθη ποντοπόρων συμπαρασύρουν ανοδικά και την υπόλοιπη αγορά ολοένα και περισσότεροι θεωρούν ότι μετά από χρόνια πιέσεων για τα δεξαμενόπλοια το τοπίο αλλάζει.

 Όπως πάντως ξεκαθαρίζουν στο Capital.gr Έλληνες ναυλομεσίτες μόνον εφόσον υλοποιηθούν οι διαλύσεις που προβλέπονται και αποσυρθούν ποντοπόρα από την αγορά θα μπορέσει να αποτελέσει η διαφαινόμενη ανάκαμψη συντηρήσιμη τάση. Στο ίδιο μήκος κύματος η Dahlman Rose χαρακτηρίζει τους επόμενους μήνες “γέφυρα” προς την διατηρήσιμη ανάκαμψη την οποία αναμένει να πραγματοποιηθεί σε ορίζοντα 12 μηνών.

 Οι αγορές όμως αρχίζουν όπως προκύπτει να προεξοφλήσουν από τώρα τις εξελίξεις αυτές αν και η διάθεση ανάληψης ενός τέτοιου ρίσκου δεν είναι ακόμα διαδεδομένη. Επιπλέον αναμένεται έντονη διακυμανσιμότητα καθώς πολλοί επενδυτές ενδέχεται να αντιμετωπίσουν την άνοδο ως ευκαιρία εξόδου από τον κλάδο. Στον αντίποδα οι μεγάλες ανοικτές θέσεις στους τίτλους ναυτιλιακών φέρνει και short covering που ενισχύει την δυναμική της ανόδου, εξηγούν οι συμμετέχοντες στις αγορές.

 Σε κάθε περίπτωση είναι προφανώς πολύ νωρίς να κρίνει κανείς εάν έχει αρχίσει μια νέα ανοδική τάση ενώ το επενδυτικό story παραμένει εν πολλοίς ένα στοίχημα πάνω στην προσδοκία μιας μίνι πετρελαϊκής κρίσης. Οι αναλυτές της Wall περιμένουν σημαντική κλιμάκωση των ναύλων μέσα στο καλοκαίρι εξαιτίας της επαπειλούμενης διακοπής των εξαγωγών του Ιράν και του ενδεχόμενου θερμού επεισοδίου με το Ισραήλ. Η Deutsche Bank έχει προειδοποιήσει από τον Φεβρουάριο πως οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων θα κινηθούν αιφνιδιαστικά ανοδικά εάν το Ιράν προχωρήσει και υλοποιήσει την απειλή να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ.

 Ο εμπειρογνώμων της γερμανικής τράπεζας Justin Yagerman τονίζει πως αρκεί μια προσωρινή διακοπή της ομαλής ναυσιπλοΐας στην περιοχή, πόσο μάλλον η τμηματική διακοπή της διέλευσης των δεξαμενόπλοιων, καθώς από εκεί διέρχεται το 35% του πετρελαίου που μεταφέρεται δια θαλάσσης παγκοσμίως. Μεταξύ των ελληνικών ναυτιλιακών που έχουν επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη μεταφορά αργού ενδεικτικά αναφέρονται οι όμιλοι Αγγελικής Φράγκου, Πέτρου Λιβανού, Νίκου Τσάκου, Θανάση, Ανδρέα και Ντίνου Μαρτίνου, Γιώργου και Δημήτρη Προκοπίου, Ευάγγελου Μαρινάκη και Γιάννη Αγγελικούση.

 Οι βασικότερες εκ των εισηγμένων ναυτιλιακών οι οποίες δραστηριοποιούνται στις μεταφορές πετρελαίου είναι οι Capital Prod Partners, Concordia Maritime B, Crude Carriers,  Torm, Double Hull Tankers, Eitzen Chemical, Euronav, Fisher James & Sons, Frontline, General Maritime, Knightsbridge Tank, Neste Oil, Nordic American Tank, Nordic Tankers, Odfjell, Overseas Shiphldgs, PT Berlian Laju, SRAB Shipping, Saga Tankers, Scorpio Tankers, Ship Finance Intl, Stolt-Nielsen SNI, Teekay Shipping, Teekay Tankers, Top Ships και Tsakos Energy Nav.

Ηλίας Γ. Μπέλλος

Πηγή: capital.gr