Η Γαλλία έγινε η πρώτη χώρα στην Ευρώπη που απαγορεύει τις εσωτερικές πτήσεις κάτω των δύο ωρών εντός της χώρας της.

Αυτός ο νέος κανόνας, τίθεται σε ισχύ από αυτό τον μήνα και αναμένεται να επηρεάσει όλες τις διαδρομές κάτω των δυόμισι ωρών που έχουν άλλη εναλλακτική μορφή μετακίνησης.

Για παράδειγμα, οι πτήσεις από το Παρίσι προς πόλεις όπως το Μπορντό, η Νάντη και η Λυών δεν θα εκτελούνται πλέον, καθώς υπάρχουν σημαντικές επιλογές τρένων και λεωφορείων.

Η απαγόρευση είναι μια προσπάθεια μείωσης των εκπομπών άνθρακα της χώρας ως μέρος του ευρύτερου σχεδίου της Γαλλίας για ουδέτερη εκπομπή άνθρακα.

Η εν λόγω απαγόρευση ψηφίστηκε το 2021 αφού η γαλλική κυβέρνηση διέσωσε τον εγχώριο αερομεταφορέα της Air France μετά τις απώλειες που υπέστη λόγω Covid-19.

Θα μπορούσαν και άλλα κράτη της ΕΕ να ακολουθήσουν αυτήν την κίνηση;

Η Αυστρία έχει ήδη αρχίσει να εφαρμόζει παρόμοιες πολιτικές. Η Austrian Airlines διασώθηκε το 2020 επίσης λόγω ζημιών από την πανδημία COVID.

Ο όρος στη διάσωσή της ήταν ότι η αεροπορική εταιρεία έπρεπε να καταργήσει τις εσωτερικές πτήσεις όπου υπήρχαν εναλλακτικά δρομολόγια τρένων κάτω των τριών ωρών, επηρεάζοντας τη διαδρομή του αερομεταφορέα μεταξύ Βιέννης και Σάλτσμπουργκ.

Υπολογίζεται ότι το 80%των ταξιδιών μικρών αποστάσεων στην Αυστρία μπορούν να αντικατασταθούν από σιδηροδρομικά ταξίδια λόγω του τεράστιου σιδηροδρομικού δικτύου  που διαθέτει η χώρα.

Επίσης η γερμανική κυβέρνηση παίζει με την ιδέα της απαγόρευσης των πτήσεων μικρών αποστάσεων εδώ και αρκετά χρόνια. Όμως έχουν δεχθεί μεγάλη αντίσταση από εργατικά συνδικάτα και αεροπορικές εταιρείες.

Αντί για πλήρη απαγόρευση, αυτή τη στιγμή η γερμανική κυβέρνηση έχει διπλασιάσει τον φόρο σε όλα τα αεροπορικά εισιτήρια μικρών αποστάσεων.

Παράλληλα, φαίνεται ότι και η Ισπανία μπορεί σύντομα να ακολουθήσει την τολμηρή κίνηση της Γαλλίας. Η Ισπανία έχει δηλώσει την πρόθεσή της να επιβάλει παρόμοια απαγόρευση σε πτήσεις κάτω των 2,5 ωρών όπου ένα τρένο ή ένα λεωφορείο μπορεί να συμπληρώσει τη διαδρομή.

Ένα επιπλέον βήμα που εξετάζει η Ισπανία είναι η φορολόγηση των μιλίων συχνών επιβατών και η φορολόγηση όλων των πτήσεων με βάση την απόστασή τους.

Σκανδιναβικές χώρες

Η Σουηδία και οι άλλες Σκανδιναβικές χώρες φορολογούν επίσης πιο επιθετικά τις πτήσεις. Διαφορετικά από τις άλλες χώρες που αναφέρθηκαν, η Σουηδία ακολουθεί την προσέγγιση του “Flight Shaming”. Έχουν ακόμη και μια λέξη για αυτό… Flygskam.

Τα ταξίδια εσωτερικού μειώθηκαν κατά 9% τον τελευταίο χρόνο, πιθανότατα λόγω του ότι οι ταξιδιώτες έλαβαν την απόφαση να ταξιδέψουν με διαφορετικούς τρόπους.

Οι απαγορεύσεις πτήσεων μικρών αποστάσεων φαίνεται να έχει τη δημόσια υποστήριξη σε ολόκληρη την ΕΕ. Μια έρευνα του 2020 από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων διαπίστωσε ότι το 62% των Ευρωπαίων υποστηρίζει την απαγόρευση των πτήσεων μικρών αποστάσεων σε ολόκληρη την ΕΕ.

Αυτό θα ήταν μια τεράστια αλλαγή στον τρόπο που ταξιδεύουμε στην Ευρώπη. Εταιρείες όπως η Ryanair, η EasyJet, η Wizz και άλλες, θα υποφέρουν πολύ από απαγορεύσεις όπως αυτή.