Μήνυμα προς την ελληνική πολιτεία, αλλά και προς τον επιχειρηματικό κόσμο της χώρας, ότι η άρση του καμποτάζ και το home porting, εφόσον ενισχυθεί, δεν επαρκούν για να εκτοξεύσουν τα οφέλη που μπορεί να έχει η Ελλάδα από την κρουαζιέρα, στέλνουν τα στοιχεία του European Cruise Council για τη συνεισφορά του κλάδου στην ευρωπαϊκή οικονομία. Για να αποδώσει η κρουαζιέρα τα αναμενόμενα στη χώρα μας, χρειάζεται να τοποθετηθούν όλοι οι κρίκοι της αλυσίδας της βιομηχανίας στη σωστή θέση και σειρά.

Η αποκωδικοποίηση της ετήσιας έρευνας του Συμβουλίου δείχνει ότι, αν και η Ελλάδα παραμένει σταθερά στους τρεις πρώτους προορισμούς της Ευρώπης, χάνει διαρκώς μερίδιο, και από το 21% που είχε το 2009, έπεσε στο 17% το 2011.

Επίσης, χώρες όπως η Γαλλία, που δεν είναι τόσο δημοφιλής όσο η Ελλάδα ως προορισμός, αλλά δεν αποτελούν και βάση για τις κρουαζιέρες, καταφέρνουν να έχουν διπλάσια έσοδα από τη χώρα μας.

Τέλος, σε ό,τι αφορά το homeport, η ανάπτυξή του προσφέρει περισσότερα έσοδα (αφού κάθε επιβάτης ξοδεύει περίπου 75 ευρώ στο λιμάνι επιβίβασης και 65 ευρώ σε κάθε λιμάνι που πιάνει το πλοίο κατά μέσο όρο), αλλά τα έσοδα αυτά δεν είναι πολλαπλάσια των απλών calls που είχε υπολογιστεί αρχικά.

Η αποκωδικοποίηση

Η Ιταλία είναι ο πρωταγωνιστής της κρουαζιέρας στην Ευρώπη, σε όλα τα επίπεδα. Το 2011, εισέπραξε 4,45 δισ. ευρώ από τη βιομηχανία κρουαζιέρας ή το 30% του συνόλου των εσόδων που δημιούργησε η κρουαζιέρα στην Ευρώπη. Το 30% του ποσού που εισέπραξε η Ιταλία ήτοι 1,225 δισ. ευρώ προήλθαν από τις κατασκευές πλοίων και το ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα. 

Οντας ο μεγαλύτερος προορισμός κρουαζιέρας, οι μεταφορές και οι ξενοδοχειακές υπηρεσίες, που σχετίζονται με την κρουαζιέρα, εισέπραξαν 699 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 23% του συνολικού ποσού. Οι παραπάνω από 13.500 εργαζόμενοι που εργοδοτούνται απευθείας από τις εταιρείες κρουαζιέρας, περιλαμβανομένων και των πληρωμάτων, εισέπραξαν 456 εκατ. ευρώ δηλαδή 15% των συνολικών εσόδων της Ιταλίας.

Το Ηνωμένο Βασίλειο, το 2011, εισέπραξε 2,83 δισ. ευρώ από τη βιομηχανία κρουαζιέρας ή το 19% του συνόλου των εσόδων που δημιούργησε η κρουαζιέρα στην Ευρώπη. Οι οικονομικές και εταιρικές υπηρεσίες, που προσφέρει η χώρα και που συνοψίζονται σε υπηρεσίες διαφήμισης, παροχής επιχειρηματικών συμβουλών και ασφάλειες, δημιούργησαν έσοδα 591 εκατ. ευρώ, δηλαδή 25% του συνόλου των εσόδων της χωράς από την κρουαζιέρα. Ούσα η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά επιβατών κρουαζιέρας, οι μεταφορές και οι ξενοδοχειακές υπηρεσίες, που σχετίζονται με την κρουαζιέρα εισέπραξαν 430 εκατ. ευρώ δηλ. το 18% του συνολικού ποσού. 

Οι 14.486 εργαζόμενοι, που εργοδοτούνται απευθείας από τις εταιρείες κρουαζιέρας, περιλαμβανομένων και των πληρωμάτων, εισέπραξαν 520 εκατ. ευρώ, δηλαδή 22% των συνολικών εσόδων της χώρας. Στη Γερμανία, το 2011, εισπράχθηκαν κάτι περισσότερο από 2,5 δισ. ευρώ από τη βιομηχανία κρουαζιέρας ή το 17% του συνόλου των εσόδων που δημιούργησε η κρουαζιέρα στην Ευρώπη.

Το 40% του ποσού που εισέπραξε η Γερμανία, ήτοι 572 εκατ. ευρώ, προήλθαν από τις κατασκευές πλοίων και τον ναυπηγικό/κατασκευαστικό τομέα. Ούσα η δεύτερη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά επιβατών κρουαζιέρας, οι μεταφορές και οι ξενοδοχειακές υπηρεσίες που σχετίζονται με την κρουαζιέρα εισέπραξαν 260 εκατ. ευρώ δηλ. το 18% του συνολικού ποσού. Οι 3.974 εργαζόμενοι, που εργοδοτούνται απευθείας από τις εταιρείες κρουαζιέρας, περιλαμβανομένων και των πληρωμάτων, εισέπραξαν 100 εκατ. ευρώ, δηλαδή 7% των συνολικών εσόδων της χώρας. Σε ό,τι αφορά την Ισπανία, που είναι μεγάλη αγορά επιβατών, καθώς επίσης και ένας από του μεγαλύτερους προορισμούς κρουαζιέρας όπου υπάρχουν και οι έδρες ισχυρών εταιρειών κρουαζιέρας, είχε έσοδα 1,298 δισ. ευρώ, δηλαδή το 8,7% του ευρωπαϊκού συνόλου.

Η Ελλάδα είναι κυρίως χώρα προορισμού κρουαζιέρων, που προσφέρει και κάποιες υπηρεσίες επισκευών πλοίων. Τα έσοδα της χώρας από την κρουαζιέρα, το 2011, ήταν μόλις 605 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο 4% του ευρωπαϊκού συνόλου. Το 46% αυτών των εσόδων προήλθε από τον τομέα των μεταφορών, ενώ το 17% από τις επισκευές.

Σύμφωνα με τον κ. Λάμπρο, αντιπρόεδρο της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων & Φορέων Ναυτιλίας, η χώρα μας υστερεί μεν, λόγω και των γνωστών παλινωδιών, στη ναυπηγοεπισκευή στον τομέα αυτόν. Ωστόσο, σημειώνει ότι δεν είναι μόνο η έλλειψη ναυπηγοεπισκευαστικής υποδομής ή η μειωμένη κίνηση επιβατών home porting στα λιμάνια της χώρας μας που ευθύνονται για το μειωμένο εισόδημα από τον κλάδο της κρουαζιέρας.

Η έλλειψη λιμενικών εγκαταστάσεων, κυρίως σε όλα τα νησιά της χώρας, εμποδίζει την απρόσκοπτη αποβίβαση και επιβίβαση επιβατών, δημιουργώντας καθυστερήσεις που δυσαρεστούν τους επιβάτες σε σημείο να προτιμούν να παραμένουν μέσα στα πλοία, αντί να βγαίνουν στα λιμάνια, σημειώνει ο αντιπρόεδρος της Ενωσης.

Επίσης, θα πρέπει να ενισχυθεί η προσπάθεια προσέλκυσης κρουαζιερόπλοιων για home porting σε ελληνικά λιμάνια, να διατηρηθούν τα λιμενικά τέλη σε λογικά επίπεδα και να μην υπάρχουν εκπλήξεις αυξήσεων χωρίς προειδοποίηση.

Να εφαρμοστεί επίσης σε όλα τα λιμάνια το σύστημα του berthing allocation, όπως εφαρμόζεται επί πολλά χρόνια στα δημοφιλή λιμάνια κρουαζιέρας ανά τον κόσμο, και να γίνει κατορθωτό να επιμηκυνθεί ο χρόνος παραμονής των κρουαζιεροπλοίων ακόμα και διανυκτέρευση, ει δυνατόν, στα πιο δημοφιλή λιμάνια μας, π.χ. Μύκονο, Σαντορίνη, Ρόδο, Πειραιά. «Αυτό θα παρακινήσει τους επιβάτες να ξοδέψουν περισσότερα σε αυτά τα λιμάνια», σημειώνει.

Τονωτική ένεση θα αποτελούσε και η ενίσχυση του χειμερινού τουρισμού με επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, παρέχοντας ειδικές εκπτώσεις και σε άλλες υπηρεσίες, ούτως ώστε να δημιουργηθούν κίνητρα για προσεγγίσεις σε ελληνικά λιμάνια, αλλά και η άμεση εξεύρεση τρόπου απλούστευσης της διαδικασίας εκδόσεως βίζας σε επιβάτες χωρών εκτός Σένγκεν, ούτως ώστε να διευκολύνεται η επίσκεψή τους στην Ελλάδα.

Αντώνης Τσιμπλάκης 

Πηγή: naftemporiki