Τα αεροσκάφη και τα πλοία που ταξιδεύουν συμβάλλουν στην κλιματική αλλαγή, αλλά επίσης επηρεάζονται κι από αυτήν, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature.

Όπως έχει διαπιστωθεί έχουν αυξηθεί οι αναταράξεις που αντιμετωπίζουν τα αεροσκάφη που διασχίζουν τον Ατλαντικό Ωκεανό καθώς εξετάζεται και το πόσο επηρεάζουν οι εκπομπές καπνού από τα πλοία στις χαμηλές νεφώσεις και η πιθανή συμβολή τους στην κλιματική αλλαγή.

Οι αναταράξεις σε καλές καιρικές συνθήκες είναι δύσκολο να προβλεφθούν εκ των προτέρων από τα συστήματα εναέριας κυκλοφορίας και μία από τις αιτίες της είναι η κάθετη διάτμηση του ανέμου κατά την αλλαγή της ταχύτητάς του ανάλογα με το ύψος.

H μελέτη συμπεραίνει πως το φαινόμενο αυτό αυξήθηκε κατά 15% κατά μέσον όρο αφ’ ότου άρχισαν το 1979 να χρησιμοποιούνται δορυφόροι για την παρατήρηση των ατμοσφαιρικών αλλαγών, κατά τις πτήσεις σε ύψος 10.000 μ. όπου επιδρά το ρεύμα του Κόλπου, που διατρέχει τον Ατλαντικό με φορά από δυτικά προς τα ανατολικά.

 

Το συμπέρασμα της έρευνας

Το συμπέρασμα της μελέτης είναι ότι τείνουν να αυξάνονται οι αναταράξεις που συναντούν τα αεροσκάφη στην πυκνή εναέρια κυκλοφορία πάνω από τον Ατλαντικό(3.000 πτήσεις ημερησίως). Οι αναταράξεις σπάνια έχουν επιβλαβείς, ή ακόμη καταστροφικές συνέπειες.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Ρίντινγκ στην Βρετανία υπενθυμίζουν στην έρευνα αυτή πως η θερμοκρασία στον Αρκτικό Κύκλο αρχίζει να μειώνεται σε μεγάλα ύψη (έστω και πολύ λίγο πλέον), ενώ αυξάνονται ιδιαίτερα οι θερμοκρασίες γύρω από τον Ισημερινό της Γης.

Η αντίθεση αυτή αποτελεί την κινητήριο δύναμη του ρεύματος και στην περίπτωση της αύξησής του έχει παρατηρηθεί εμφάνιση της κάθετης διάτμησης του ανέμου σε ορισμένα επίπεδα στην ατμόσφαιρα.

Τα κλιματικά μοντέλα που ανέπτυξαν υποδεικνύουν αύξηση των ατμοσφαιρικών αναταράξεων, όμως ακόμη δεν έχουν εντοπισθεί σαφείς ενδείξεις για συγκεριμένες μετεωρολογικές αποτυπώσεις τους.

Κι ενώ κάποιες από τις επιπτώσεις που τα αεροσκάφη συναντούν στις πτήσεις τους τις προκαλούν τα ίδια με τα καύσιμά τους, οι εκπομπές αερίων που συμβάλλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου από τα πλοία αποτυπώνονται σε μετεωρολογικές μεταβολές που ακόμη δεν έχουν γίνει ευρέως γνωστές.

Στις πλέον πολυσύχναστες θαλάσσιες οδούς, πολύ συχνά κι ανάλογα με τις εποχές του έτους, έχουν εντοπισθεί ίχνη από τον διάπλου των σκαφών στα χαμηλά σύννεφα.

Στις εικόνες των δορυφόρων αποτυπώνονται ως εκτεταμένοι και λεπτοί νεφελώδεις αστερισμοί, που σχηματίζονται όταν συμπυκνώνονται οι ατμοί του νερού γύρω από τα σωματίδια που εκπέμπουν οι ρυπαρές μηχανές των πλοίων και δημιουργούν αερολύματα.

Αυτά μία μορφή ρύπανσης που αντιπροσωπεύει το καλύτερο παράδειγμα της διαδραστικής σχέσης ανάμεσα στα νέφη και τα αερολύματα που παράγονται από ανθρώπινη δραστηριότητα, καθώς διευκολύνει τη λεπτομερή μελέτη των ατμοσφαιρικών μηχανισμών, που σχετίζονται με την ρύπανση του πλανήτη.

Οι νεφελώδεις αστερισμοί της ρύπανσης είναι δύσκολο να ταυτοποιηθούν και γι’ αυτό μία ομάδα ερευνητών επιχειρεί να αναπτύξει ένα σύστημα αυτόματης αναγνώρισής τους, το οποίο θα διευκολύνει τόσο τον εντοπισμό τους όσο και να αντληθούν περισσότερες πληροφορίες για την επίπτωσή τους στα μετεωρολογικά φαινόμενα.

Το σύστημα αυτό βασίζεται στα όργανα του δορυφόρου Aqua της ΝΑSA κι έχει εντοπίσει 70.300 ίχνη από πλοία στις δυτικές θαλάσσιες οδούς της Βορείου Αμερικής, σύμφωνα με τα αποτελέσματα που δημοσιεύονται στο περιοδικό Geophysical Research Letters.