MOSCOW, RUSSIA - MARCH 16: People wear face masks as a precaution against the coronavirus (COVID-19) at Red Square in Moscow, Russia, on March 16, 2020. (Photo by Sefa Karacan/Anadolu Agency via Getty Images)

Η Εκτελεστική Διευθύντρια της ATOR, Maya Lomidze μίλησε  κατά τη διάρκεια του διαδικτυακού συνεδρίου «Πώς έπληξε η πανδημία την αγορά μεταφορών επιβατών» που διοργάνωσε η Tutu Travel Service στις 16 Απριλίου.

Όλες οι προβλέψεις σχετικά με το χρονοδιάγραμμα του τέλους της κρίσης και τις συνέπειές της στον τουρισμό, σημείωσε η κα. Lomidze, πρέπει να βασίζονται σε πραγματικά δεδομένα.
Η τρέχουσα κατάσταση στην αγορά είναι πολύ δύσκολη.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που ο Igor Sivets, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Tutu.ru, ανακοίνωσε στην αρχή του διαδικτυακού συνεδρίου, η πτώση της κυκλοφορίας στην αγορά αεροπορικών μεταφορών ανήλθε σε περισσότερο από 90%, στην αγορά μεταφορών λεωφορείων 85% και στις σιδηροδρομικές μεταφορές περίπου 80%.

Η Maya Lomidze σημείωσε στην ομιλία της ότι ο ταξιδιωτικός τομέας επηρεάστηκε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο κλάδο.
«Είναι πολύ σημαντικό ότι για πρώτη φορά, αναγνωρίστηκε σε κρατικό επίπεδο ότι ο τουρισμός χρειάζεται βοήθεια και ότι η χώρα χρειάζεται τη βιομηχανία αυτή για να επιβιώσει», δήλωσε.

«Όσον αφορά τις προβλέψεις, βλέπω στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και στα κοινωνικά δίκτυα πολλές εκτιμήσεις που αντικατοπτρίζουν δύο άκρα. Το υπερ-απαισιόδοξο, ότι «ο τουρισμός είναι θαμμένος και δεν θα ξαναγεννηθεί στην προηγούμενη μορφή του», και το υπερ-αισιόδοξο, ότι «μια πανδημία είναι μια πρόκληση και νέες ευκαιρίες». Καμία από τις δύο δε βασίζεται σε πραγματικά δεδομένα».

«Η εξίσωση του μέλλοντος έχει πολλούς αγνώστους. Πρώτον, το χρονικό πλαίσιο κατά το οποίο η ίδια η πανδημία θα τελειώσει σε διάφορες χώρες. Δεύτερον, ποια θα είναι εκείνη τη στιγμή η συναλλαγματική ισοτιμία του ρουβλίου, η ανεργία, τα πραγματικά εισοδήματα και η φερεγγυότητα του πληθυσμού – όλα αυτά θα επηρεάσουν τη ζήτηση. Τρίτον, ποιες εταιρείες στον τομέα των ταξιδιών, συμπεριλαμβανομένων των αερομεταφορέων και των ξενοδοχείων, θα παραμείνουν στην αγορά και πώς θα αλλάξει ο αριθμός των παικτών και ο όγκος της προσφοράς», εξήγησε η κ. Lomidze. «Μέχρι στιγμής, σχεδόν όλες αυτές οι μεταβλητές είναι άγνωστες σε εμάς ή ελάχιστα ορατές».

«Για την τουριστική βιομηχανία, υπάρχει μόνο μία αξιόπιστη πρόβλεψη, η τεράστια ζήτηση για ταξίδια μετά το τέλος της πανδημίας. Οι ταξιδιωτικές εταιρείες αντιμετωπίζουν τώρα την πρόκληση να περιμένουν αυτό το «κύμα». Από αυτή την άποψη, οι προοπτικές της τουριστικής βιομηχανίας δεν είναι κακές».

Επίσης συζητήθηκε το ότι παρά το γεγονός ότι ο τουρισμός αναγνωρίστηκε για πρώτη φορά ως μια βιομηχανία που χρειάζεται κρατική υποστήριξη, όλα τα μέτρα που έχουν ήδη προταθεί από την κυβέρνηση αξιολογούνται από τους παίκτες ως όχι πολύ αποτελεσματικά.

«Ανακύπτει το ερώτημα, πώς θα επιστρέψουν οι εταιρείες σωρευμένους φόρους στο μέλλον; Δεν υπάρχει κερδοφορία αυτή τη στιγμή ενώ πρέπει να πληρωθούν οι μισθοί, καθώς μόνο εταιρείες που δεν θα μειώσουν το προσωπικό θα βοηθηθούν. Υποσχέσεις για δάνεια με ευνοϊκούς όρους, παραμένουν επί του παρόντος δηλώσεις. Οι τράπεζες είτε αρνούνται άμεσα, είτε θέτουν πολλούς όρους που καθιστούν την παροχή τους μη ρεαλιστική», δήλωσε η Maya Lomidze.

Τέλος, οι πράκτορες είναι απασχολημένοι αυτή τη στιγμή με την επεξεργασία εκατοντάδων χιλιάδων αναβολών και ακυρώσεων, ενώ κανένας από τους προμηθευτές δεν επιστρέφει χρήματα στους ταξιδιωτικούς πράκτορες μετά τον Φεβρουάριο και Μάρτιο.

«Προτείναμε η κυβέρνηση να ρίξει μια πιο προσεκτική ματιά στο ευρωπαϊκό σενάριο και να επιτρέψει επίσημα στους ταξιδιωτικούς πράκτορες να αναβάλουν την εκπλήρωση των υποχρεώσεών τους, αν όχι έως το 2022, τουλάχιστον μέχρι τον Μάιο του 2021. Τονίζω ότι αυτό είναι προς το συμφέρον των ίδιων των τουριστών, καθώς ένα κύμα δικαστικών διενέξεων θα οδηγήσει απλώς στο κλείσιμο των ταξιδιωτικών εταιρειών, ενώ ο τουρίστας θα χάσει και χρήματα και το μελλοντικό ταξίδι του», εξήγησε κλείνοντας.