
Ξεκίνησε η έξι εβδομάδων ακροαματική διαδικασία στο Employment Tribunal για καταγγελίες διακρίσεων λόγω ηλικίας, φύλου, αναπηρίας και φυλής κατά της British Airways (BA) από 33 πρώην μέλη πληρώματος καμπίνας.
Οι ενάγοντες, που απολύθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19, ισχυρίζονται ότι η αεροπορική εταιρεία εκμεταλλεύτηκε την κρίση για να προχωρήσει σε στοχευμένες απολύσεις, ιδιαίτερα σε βάρος των πιο έμπειρων εργαζομένων, των γονέων και όσων είχαν οικογενειακές ή άλλες φροντίδες.
Καταγγελίες για Διακρίσεις και Κατάχρηση της Πανδημίας
Η νομική εταιρεία Kepler Wolf εκπροσωπεί 29 από τους ενάγοντες, με τις συνολικές απαιτήσεις να ξεπερνούν τα 514 εκατ. λίρες. Η υπόθεση επικεντρώνεται στη μεταχείριση των εργαζομένων κατά την περίοδο της πανδημίας και στη διαδικασία “απόλυσης και επαναπρόσληψης” (fire and rehire) που ακολούθησε η BA το 2020.
Η British Airways, όπως ισχυρίζονται οι ενάγοντες, χρησιμοποίησε τη διαδικασία αυτή για να επιβάλει μειώσεις μισθών έως και 50%, να καταργήσει τη συμφωνία προγραμματισμού εργασίας (Scheduling Agreement) και να εξαλείψει τις παλιές κατηγορίες πληρώματος (legacy crew, eurofleet), δημιουργώντας μια νέα “mixed fleet” ομάδα.
Οι ενάγοντες καταγγέλλουν ότι:
• Η αναδιάρθρωση ήταν προσχηματική, με στόχο να απαλλαγεί η εταιρεία από πιο έμπειρους εργαζόμενους.
• Οι όροι εργασίας άλλαξαν βίαια, χωρίς επαρκή χρόνο διαπραγματεύσεων.
• Πολλοί από αυτούς που επηρεάστηκαν ήταν γονείς, άτομα με αναπηρίες ή μεγαλύτερης ηλικίας εργαζόμενοι, στοιχείο που συνιστά έμμεση διάκριση.
• Στηρίχθηκαν σε εσωτερικά έγγραφα της BA, όπως το αποκαλούμενο “Project Columbus”, που έδειχνε ότι η εταιρεία σχεδίαζε να μειώσει τους μισθούς και να ενοποιήσει τα πληρώματα με λιγότερα προνόμια.
Αντίδραση της British Airways
Η British Airways αρνείται τις κατηγορίες, επισημαίνοντας ότι η πανδημία ήταν η χειρότερη κρίση στην ιστορία της, η οποία την ανάγκασε να προχωρήσει σε απολύσεις και να λάβει δάνεια δισεκατομμυρίων λιρών για να διασφαλίσει την επιβίωσή της.
Σε ανακοίνωσή της, η BA τόνισε ότι:
• Η αναδιάρθρωση υποστηρίχθηκε από το 95% του προσωπικού μέσω διαβούλευσης.
• Δεν υπήρξε καμία παράνομη διάκριση εις βάρος των απολυμένων.
• Το σχέδιο αλλαγών ήταν απαραίτητο για τη διατήρηση χιλιάδων θέσεων εργασίας.
Δικαστικές Αποφάσεις σε Βάρος της BA
Παρά τις υπερασπιστικές της θέσεις, η BA έχει ήδη χάσει δύο δικαστικές αποφάσεις στο πλαίσιο της υπόθεσης αυτής.
• Τον Αύγουστο του 2024, το Employment Appeal Tribunal αποφάσισε ότι η British Airways παραβίασε τον Νόμο Ισότητας του 2010 (Equality Act) με τις απολύσεις, αναγνωρίζοντας ότι η απόφαση επηρέασε γονείς, φροντιστές και άτομα με αναπηρίες.
• Τον Ιούλιο του 2024, το Δικαστήριο απέρριψε προσφυγή της BA, με τη Βρετανική Επιτροπή Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (EHRC) και την τότε υπουργό Ισότητας να τάσσονται κατά της εταιρείας.
Το Ιστορικό της Υπόθεσης
Το 2020, η British Airways ανακοίνωσε ότι 12.000 εργαζόμενοι θα απολυθούν ή θα επαναπροσληφθούν με νέα, δυσμενέστερα συμβόλαια.
Η απόφαση αυτή προκάλεσε:
• Σφοδρές αντιδράσεις από εργατικά συνδικάτα.
• Έρευνα της Βρετανικής Βουλής, όπου η επιτροπή Transport Select Committee χαρακτήρισε την τακτική της BA ως “υπολογισμένη απόπειρα εκμετάλλευσης της πανδημίας”.
• Αλλαγή ηγεσίας στην BA, με τον τότε CEO Alex Cruz να αντικαθίσταται από τον Sean Doyle.
Τι Ακολουθεί
Η δίκη αναμένεται να διαρκέσει έξι εβδομάδες, με εκατέρωθεν μαρτυρίες, νομικές διαμάχες και αναλύσεις των οικονομικών επιπτώσεων.
Εάν το Δικαστήριο αποφανθεί υπέρ των εναγόντων, η British Airways θα μπορούσε να βρεθεί αντιμέτωπη με πολυάριθμες αποζημιώσεις, ενώ η υπόθεση αυτή θα δημιουργήσει δεδικασμένο για παρόμοιες περιπτώσεις διακρίσεων στον εργασιακό χώρο.