Στον Χάρη Ντιγριντάκη

Προσωπικότητα που ταυτίστηκε άρρηκτα µε την αναρρίχηση των µεγεθών του Rent a Car και των µακροχρόνιων µισθώσεων στην Ελλάδα. Με παρακαταθήκη τις γνώσεις του αλλά και τις διδαχές του αείµνηστου Θεόδωρου Βασιλάκη και της δυναµικής συζύγου του, κατάφερε η εισηγµένη Autohellas Hertz να απλώσει το επιτυχηµένο επιχειρηµατικό της µοντέλο σε 7 κράτη. O γενικός διευθυντής της Autohellas Hertz, ∆ηµήτρης Μαγγιώρος, ο οποίος διατελεί και πρόεδρος του Συνδέσµου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΤΕΕΑΕ), στη συνέντευξή του αναφέρεται στις δυσκολίες της σεζόν, στα πρωτόκολλα Υγείας του κλάδου, αλλά και στις προοπτικές ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.

Πώς θα κινηθεί φέτος ο κλάδος του Rent a Car;

Το τουριστικό προϊόν, είτε µιλάµε για την Ελλάδα είτε για την Ισπανία ή την Ιταλία, κρίνεται σε µεγάλο βαθµό από τις αεροπορικές εταιρίες που χρειάζεται να φέρουν κόσµο στη χώρα µας. Ο κλάδος Rent a Car είναι ένας πληττόµενος κλάδος. Ο κλάδος µας έχει 100.000 αυτοκίνητα και γύρω στις 3.000 εταιρίες και λίγο-πολύ όλες οι εταιρίες έχουν… ακούνητα τα αυτοκίνητά τους. Μεγάλος αριθµός των κρατήσεων όταν έρχεται η ώρα να γίνουν ακυρώνονται. Εάν δεν ξεκινήσουν οι πτήσεις και δεν ξεπεραστούν τα θέµατα µε τα πρωτόκολλα και τις καραντίνες, δεν θα γίνει κάτι.

Γνωρίζω ότι οι µεγάλες εταιρίες του κλάδου σας ανανεώνουν τον στόλο τους συχνά. Υπό τις συνθήκες COVID-19 τι κάνατε φέτος;

Εµείς υπό κανονικές συνθήκες δεν αγοράζουµε λιγότερα από 8.000 αυτοκίνητα τον χρόνο. Για τις µισθώσεις µακράς διαρκείας τα κρατάµε ίσως και 4-5 χρόνια. Για αυτοκίνητα που µπαίνουν στον τουριστικό στόλο τα κρατάµε το πολύ 3 χρόνια.

Ποια η σχέση της Autohellas Hertz µε τη Hertz Global που εµφανίζει προβλήµατα;

H Autohellas του οµίλου Βασιλάκη είναι δικαιοπάροχος του Hertz brand. Μάλιστα, ως Autohellas είµαστε δικαιοπάροχοι και σε άλλα γειτονικά κράτη στα Βαλκάνια, όπως τη Βουλγαρία, τη Σερβία, τη Ρουµανία, το Μαυροβούνιο, την Κροατία, την Κύπρο, ενώ είµαστε και στην Ουκρανία. Η Hertz Global, η οποία µπήκε στο πτωχευτικό καθεστώς, υπολειτουργεί. Αυτό σηµαίνει ότι ακόµα και στην Αµερική, που έχει το πρόβληµα, όλα τα υποκαταστήµατα και οι κρατήσεις είναι ανοιχτές και λειτουργούν και οι σταθµοί. ∆εν µας χρωστάνε ούτε τους χρωστάµε και ως εκ τούτου δεν έχουµε κάτι να ανησυχούµε. Από ό,τι ξέρω, θα βρεθεί λύση σύντοµα.

Η εικόνα του κλάδου στο 5µηνο του 2020 πώς πήγε; O δύο πρώτοι µήνες µάλλον σηµαντικά ανοδικά σίγουρα, ενώ το πρόβληµα ξεκίνησε, όπως παντού, τον Μάρτιο φαντάζοµαι…

Πράγµατι, είχαµε αρχίσει να χαµογελάµε όλοι στον κλάδο και, µάλιστα, η Αθήνα έχει καθιερωθεί ένας τουριστικός προορισµός του Σαββατοκύριακου, µε σηµαντική αύξηση των αφίξεων τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο. Ωστόσο, µετά τα πράγµατα αντιστράφηκαν. Υπάρχει, βέβαια, και η εσωτερική αγορά, την οποία όλοι προσπαθούµε να αναπτύξουµε, καθώς και το κοµµάτι των µακροχρόνιων µισθώσεων. Αυτό που συµβαίνει σήµερα σε όλο τον πλανήτη δεν είναι γραµµένο στα βιβλία των οικονοµικών…

Τι προβλέπεται µε τα πρωτόκολλα λειτουργίας του Rent a Car; Θα νιώθεις ότι µπαίνεις σε ασθενοφόρο…

Έχουµε πρωτόκολλο λειτουργίας µε αυστηρή σύσταση στα µέλη µας και ως εταιρία το τηρούµε µε ευλάβεια. Σε βασικές γραµµές, πέρα από τον καθαρισµό του αυτοκινήτου, πριν κλειδωθεί για να παραδοθεί σε πελάτη απολυµαίνονται µε οινόπνευµα βασικά σηµεία του αυτοκινήτου όπου ακουµπάει κανείς (χερούλια, ταµπλό, τιµόνι), επίσης απολυµαίνεται και το κλειδί. Σε ένα πενταθέσιο κλασικό αυτοκίνητο επιτρέπονται 3 άτοµα. Σε ένα µίνι βαν επιτρέπονται 5 άτοµα. Για την οικογένεια, εάν έχεις ανήλικα, θα µπορείς να τα πάρεις µαζί σου.

Τι συµβαίνει στα αυτοκίνητα που νοικιάζετε µε οδηγό;

Ισχύουν παρόµοια µέτρα όσον αφορά στον κόσµο και επιπλέον ο οδηγός πρέπει να φοράει µάσκα. Εάν παρουσιαστεί κρούσµα σε πελάτη ή σε υπάλληλο, υπάρχουν όλες οι διαδικασίες που πρέπει να γίνουν και είναι γνωστές στην Πανευρωπαϊκή Οµοσπονδία.

Τι γίνεται µε τα άλλα µηχανήµατα που νοικιάζετε; Αυτά συνεχίζουν;

Είναι τα ελαφρά φορτηγά που έχουν καλή ζήτηση λόγω τoυ delivery. Το φορτηγό µέχρι 3,5 τόνους διανύει περίοδο δόξας… Τον τοµέα των µηχανηµάτων θα το σκεφτούµε εάν θα τον κρατήσουµε.

Θεωρείτε ότι τα µέτρα στήριξης των επιχειρήσεων που πήρε η κυβέρνηση είναι αρκετά;

Τα µέτρα ποτέ δεν είναι αρκετά. Αλλά, βεβαίως, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Η κυβέρνηση πολύ σωστά συνδυάζει τα µέτρα µε τη διατήρηση των θέσεων εργασίας. Ασφαλώς, όταν οι τζίροι εκµηδενίζονται, η επιχείρηση έχει θέµα επιβίωσης.

Πώς βλέπει ένας µεγάλος όµιλος όπως εσείς την ηλεκτροκίνηση; Θα µπείτε πιο δυναµικά;

Είµαστε η πρώτη εταιρία που στις αρχές του 2019 πήραµε τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα βγάλαµε προς ενοικίαση. Βάλαµε σε κάποια νησιά. Είχαν µια ζήτηση που αυξήθηκε σηµαντικά προς το τέλος του έτους, αλλά τώρα, βέβαια, δεν υπάρχει τίποτα. Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση πηγαίνοντας στην πράσινη ανάπτυξη και στη µείωση του αποτυπώµατος του διοξειδίου του άνθρακα, σωστά έχει δώσει βάρος στο πώς θα αυξηθούν οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των σηµείων φόρτισης. Πέραν των αυτοκινήτων, θα πρέπει η κυβέρνηση να επιδοτήσει και τα σηµεία φόρτισης. Εµείς ως εταιρία έχουµε προβεί σε µισθώσεις και εταιρικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων και έχουν σηµαντική ζήτηση. Βέβαια, οι εταιρίες αυτοκινήτων δεν είναι έτοιµες να παραδώσουν προϊόν. Τα έχουν πάρει όλα η Κίνα και η Κορέα.