Η ανάδειξη της πολυπρόσωπης Λακωνίας των εμπειριών, είναι ο στόχος των ξενοδόχων της περιοχής που φιλοδοξούν να ζήσει ο επισκέπτης μοναδικές στιγμές. Η περιοχή με τις εναλλαγές των τοπίων, τα ιστορικά αξιοθέατα, τα μοναστήρια, τα κάστρα, τα σπήλαια, τα μονοπάτια, το απολιθωμένο δάσος, το αναρριχητικό πάρκο με θέα το απέραντο γαλάζιο, τις μαγευτικές παραλίες, την άψογη ξενοδοχειακή υποδομή και τις γνήσιες παραδοσιακές γεύσεις, ενδείκνυται για αυτό.

Αυτά είναι άλλωστε και τα “καλά χαρτιά” που θα σώσουν την “παρτίδα” στην τόνωση της τουριστικής κίνησης και ανάπτυξης της περιοχής, τονίζει σε συνέντευξη του στο tourismtoday ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Λακωνία Δημήτρης Πολλάλης και αντιπρόεδρος του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου.

Ο Δημήτρης Πολλάλης μιλάει για όλα στο tourismtoday. Για το ότι πρέπει να πάψουμε να μετάμε κεφάλια, ότι θέλουμε λιγότερους αλλά ποιοτικούς τουρίστες, για την νέα ταυτότητα της περιοχής του με δράσεις για τον επισκέπτη, για την γιορτή του αεροδρομίου της Τρίπολης που έμεινε…στην μέση, για το πολυπόθητο σύγχρονο μουσείο της Σπάρτης, που προχωράει με ρυθμούς χελώνας, για τις μικρομεσαίες και οικογενειακές μονάδες της περιοχής που στενάζουν από την φορολογία και την μικρή τουριστική περίοδο, τον αθέμιτο ανταγωνισμό, για την κρουαζιέρα, για την γαστρονομία.

“Οι ξενοδόχοι της Λακωνίας χτίζουν την νέα ταυτότητα της περιοχής, βασισμένη στις τάσεις των ταξιδιωτών και στις εμπειρίες, τονίζει ο Δημήτρης Πολλάλης.

Είμαστε έξω από την λογική των τελευταίων χρόνων που θέλει να “μετράμε κεφάλια”. Εμείς δεν έχουμε μάθει να μετράμε κεφάλια αλλά να κάνουμε ταμείο τον Οκτώβριο. Και τότε βλέπουμε ότι η αύξηση στην κίνηση, δεν συμβαδίζει με την εισπρακτική πορεία των επιχειρήσεων.

Το θέμα δεν είναι να πάρουμε περισσότερους πελάτες, αλλά ο επισκέπτης που θα μείνει στα ξενοδοχεία μας να φύγει με τις καλύτερες των εντυπώσεων και να γεμίσει την βαλίτσα του εμπειρίες.

Αυτό είναι η καλύτερη διαφήμιση για εμάς. Γιατί αυτά που θα έχουν ζήσει στην Ελλάδα θα τα διηγηθούν σε φίλους, συνεργάτες, στην οικογένεια τους.

Σε επίπεδο Λακωνίας, επισημαίνει στο tourismtoday έχουμε επιχειρήσεις μικρομεσαίες οικογενειακού τύπου που στενάζουν από τη υπερφορολόγηση σε συνδυασμό και με την μικρή τουριστική σεζόν. Η βιωσιμότητα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, είναι το ζητούμενο σε όλο τον κλάδο.

Και παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες ξενοδόχοι στηρίζουν όλα αυτά τα χρόνια την οικονομία μας, 1.140 ξενοδοχεία “βγαίνουν στο σφυρί” σε πρώτη φάση.

Το θέμα της βιωσιμότητας των ξενοδοχείων έχει να κάνει και με την γκρίζα οικονομία, τονίζει. Εχουμε φτάσει στο σημείο κάποιος να πουλάει ξενοδοχειακές υπηρεσίες χωρίς να είναι ξενοδόχος. Είναι μία γάγγραινα στον κλάδο και αθέμιτος ανταγωνισμός που δεν προσφέρει ούτε την ποιότητα αλλά ούτε και την ασφάλεια στον επισκέπτη.

Παρόλο το δύσκολο αυτό επιχειρηματικό τοπίο, οι ξενοδόχοι της Λακωνίας επιχειρούν με φαντασία και τόλμη θα έλεγα, υπογραμμίζει στο tourismtoday ο κ.Πολλάλης.

Όσοι δεν αντιληφθούν τις νέες τάσεις στα ταξίδια και στις διακοπές θα επιβιώσουν δύσκολα.

Στην Λακωνία οι επιχειρήσεις μας συμβαδίζουν με τις αλλαγές στις συνήθειες των τουριστών, που επιλέγουν να μείνουν σε μικρές μονάδες και να έχουν βιωματικές εμπειρίες στον προορισμό.

Και η Πελοπόννησος γενικά, προσφέρει τέτοια πλεονεκτήματα και δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από άλλους ξένους προορισμούς.

Οι φιλοξενούμενοι στα ξενοδοχεία μας στην Λακωνία έχουν την δυνατότητα κατά αρχήν να λειτουργούν σαν στο σπίτι τους. Ακόμα και το πρωινό τους θα σερβιριστεί όποια ώρα ξυπνήσουν, μας λέει χαρακτηριστικά.

Πολλά ξενοδοχεία έχουν προσαρμοστεί σε αυτή την νέα πραγματικότητα. Ξέρετε στην Λακωνία αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας μας με μικρές μονάδες, οι ξενοδόχοι το έκαναν αυτό πάντα. Ακόμα περισσότερο τώρα. Είμαστε πολύ πιο ευέλικτοι και ελαστικοί, αλλιώς θα χάσουμε την παρτίδα.

Στην Λακωνία, δεν πουλάμε μαζικό ή πακεταρισμένο τουρισμό που τον έχεις τον πελάτη σε ένα πρόγραμμα. Γι αυτό και έχουμε επαναλαμβανόμενους πελάτες που είναι και το μεγαλύτερο κεφάλαιο μας.

Εμπειρίες, καλή πρακτική και η ποιότητα είναι αδιαπραγμάτευτα, επισημαίνει διότι μέσα από όλα αυτά, ο επισκέπτης εκτιμά την υπηρεσία θα ξαναέρθει και θα στείλει και νέους επισκέπτες, τονίζει ο πρόεδρος των ξενοδόχων Λακωνίας.

Το ενθαρρυντικό είναι ότι στα νέα δεδομένα έχουν προσαρμοστεί και επιχειρήσεις εστίασης. Όλο και περισσότερα εστιατόρια βάζουν στο μενού τους γεύσεις και προϊόντα της περιοχής. Η κουζίνα μας, πιστεύω ότι ένα ένα μεγάλο ατού, με τις μοναδικές γεύσεις της, τα παραδοσιακά λαλλάγια, τις τραβηχτές πίτες, την γαλόπιτα.

Στα ξενοδοχεία μας τα τελευταία χρόνια έχουμε ξεφύγει από το σνίτσελ και προωθούμε την τοπική κουζίνα για την οποία και ξετρελαίνονται οι ξένοι τουρίστες.

Ο τουρίστας είτε ξένος είναι, είτε Έλληνας ψάχνει να φιλοξενηθεί σε ένα ξενοδοχείο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Και ο ξενοδόχος να τον κάνει να αισθανθεί σαν το σπίτι του, να αποκομίσει όσο περισσότερες εμπειρίες γίνεται από την περιοχή. Είτε είναι εμπειρίες φιλοξενίας, είτε είναι γαστρονομίας. Με αυτές τις εμπειρίες να γυρίσει στην πατρίδα του κι αυτές οι εμπειρίες είναι το καλύτερο χαρτί μας.

Θέλουμε λιγότερους αλλά ποιοτικούς τουρίστες και για αυτό κοιτάμε τον στόχο που είναι η ισόρροπη τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.

Θα έχουμε κερδίσει την παρτίδα αν ακόμα και το πιο απομακρυσμένο χωριό έχει επισκέπτες, έστω και για να πιουν κρασί και να φάνε μεζέδες στο καφενείο της πλατείας. Αρκεί αυτό να λειτουργεί με συχνότητα και όχι αποσπασματικά.

Επενδύουμε στον ποιοτικό τουρισμό και έχουμε ξεφύγει από την λογική να πουλάμε μόνο δωμάτια. Προωθούμε τις δραστηριότητες της Λακωνίας που ικανοποιούν όλα τα γούστα σε θάλασσα και βουνό, επισημαίνει στο tourismtoday.

Έχουμε θαλάσσιες δραστηριότητες, τον Ταύγετο, μονοπάτια, το απολιθωμένο δάσος στην Νεάπολη, πολιτιστική κληρονομιά, το οργανωμένο αναρριχητικό πάρκο Κάβο Μαλιά με κάθετους βράχους που προσφέρει μοναδικές εμπειρίες στους λάτρεις του είδους με θέα το απέραντο γαλάζιο και τις μικρές αμμώδεις παραλίες. Τον χειμώνα λόγω του κέντρου έρχονται αναρριχητές από το εξωτερικό και οι προοπτικές του είναι τεράστιες για την περιοχή αν το προωθήσουμε σωστά.

Έχουμε και τεράστια πολιτιστική κληρονομιά. Κι εδώ θέλω να τονίσω ότι είναι κρίμα να ρημάζουν οι τόσες αρχαιότητες σε ντουλάπια και να μην προχωράει το σύγχρονο μουσείο της Σπάρτης, λέει χαρακτηριστικά.

Πιστεύουμε ότι έστω και μετά από χρόνια το πολυπόθητο από την κοινωνία της Λακωνίας αυτό έργο, θα προχωρήσει σύντομα, σύμφωνα με τις ενδείξεις που έχουμε από το υπουργείο Πολιτισμού.

Οι υποδομές είναι ένα άλλο αγκάθι για την τουριστική ανάπτυξη της Λακωνίας. Η λειτουργία του στρατιωτικού αεροδρομίου της Τρίπολης σε πολιτικό, θα φέρει οφέλη στην περιοχή τονίζει ο κ.Πολλάλης.

Θα δώσει ανάσα η λειτουργία του σε συνδυασμό και με αυτό της Καλαμάτας όχι μόνο θα μας έφερνε παραπάνω τουρίστες αλλά θα λειτουργούσε και ως εμπορευματικός σταθμός για τα προϊόντα της περιοχής μας. Αλλά όλα έχουν παγώσει εδώ και χρόνια.

Την επικαιροποίηση της μελέτης εκσυγχρονισμού πλήρωσαν από την τσέπη τους οι ξενοδόχοι της περιφέρειας Πελοποννήσου και στην υπογραφή της Κοινής Υπουργικής Απόφασης κάναμε γιορτή. Μία γιορτή που έμεινε στην μέση γιατί η Πολιτική Αεροπορία σαν δημόσιο δεν μπορεί να πάει σε διαδικασία ΣΔΙΤ και θα έπρεπε να αναλάβει η Περιφέρεια. Το χάσαμε κι αυτό, αν και κάποιοι ελπίζουμε ακόμα.

Είναι κρίμα, γιατί θα έπαιζε σημαντικό ρόλο στην τουριστική ανάπτυξη της άγνωστης όχι μόνο Λακωνίας, αλλά και Πελοποννήσου που δεν έχει υψηλές πληρότητες και έχει ανάγκη στήριξης της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου.

Μην ξεχνάμε ότι το αεροδρόμιο της Καλαμάτας κατά κύριο λόγο εξυπηρετεί την μεγάλη μονάδα του Costa Navarino, έχει 24 πτήσεις την εβδομάδα και έχει συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη της περιοχής.

Ευτυχώς μας έμειναν οι δρόμοι. Ο καινούργιος δρόμος Τρίπολης-Σπάρτης, άνοιξε…δρόμο στην τουριστική κίνηση και στην περιοχή μας επενδύουμε αρκετά στον οδικό τουρισμό.

Η οδική πρόσβαση είναι ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Λακωνίας. Ο δρόμος όμως πρέπει να διευρυνθεί και να φτάσει μέχρι το Γύθειο. Ήδη υπάρχει και το καινούργιο λιμάνι στο Γύθειο.

Ένα λιμάνι που μαζί με αυτό της Μονεμβασιάς βάζει την Λακωνία στον χάρτη της κρουαζιέρας. Υπάρχει μία έξαρση τα τελευταία χρόνια, που θέλουμε να ελπίζουμε ότι θα διατηρηθεί. Η Μονεμβασιά φέτος είχε 35 με 40 κρουαζιερόπλοια και το Γύθειο περίπου 30”.

Ποιες είναι οι εκτιμήσεις για το 2018; Ο Δημήτρης Πολλάλης…“λακωνίζειν”.

“Είναι παρακινδυνευμένο να δώσουμε στοιχεία αυτή την στιγμή. Όλα δείχνουν ότι θα πάμε καλά, γιατί υπάρχει ενδιαφέρον από το εξωτερικό, αλλά οι γεωπολιτικές εξελίξεις θα παίξουν σημαντικό ρόλο.

Το κυρίαρχο είναι να έχουμε ησυχία στην περιοχή γιατί χωρίς αυτό θα είμαστε χαμένοι, τονίζει ο πρόεδρος των ξενοδόχων Λακωνίας.

Οι τουρίστες που πρωταγωνιστούν στις αφίξεις στην Λακωνία είναι από την υπόλοιπη Ευρώπη αλλά όχι τόσο από την Γερμανία. Οι περισσότεροι είναι από Αγγλία, Αυστρία και Ιταλία, ενώ οι Έλληνες που παλιά αποτελούσαν το 85% των επισκεπτών εμφανίζονται πια ελάχιστα και γύρω στον 15Αύγουστο, ενώ .  Ιδιαίτερα τον Αύγουστο η Λακωνία -και η Πελοπόννησος γενικότερα- ιταλοκρατείται.”