aytokinhtodromoi2012

Μειώνονται οι εγγυητικές για τους κατασκευαστές.

ΤΟΥ ΧΑΡΗ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗ

Η πολιτεία επιχειρώντας να δώσει το «φιλί της ζωής» στην αγορά με στόχο την ανάνηψη της, δημιουργώντας παράλληλα χιλιάδες θέσεις εργασίας, προγραμματίζει την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας 11 νέων έργων.

Ταυτόχρονα δρομολογείται η κατασκευή των ήδη δημοπρατηθέντων έργων και το υπουργείο Υποδομών προχωρά σε νομοθετικές ρυθμίσεις με αντικειμενικό σκοπό την μερική εξυγίανση της αγοράς έως ότου αποκατασταθεί η ρευστότητα στην οικονομία. Στο πλαίσιο αυτό τους αμέσως επόμενους μήνες αρχίζει η κατασκευή δημοπρατηθέντων έργων, προϋπολογισμού 1,75 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ μέχρι τον Ιούνιο προγραμματίζεται η δημοπράτηση εργολαβιών συνολικού προϋπολογισμού 538 εκατ. ευρώ. Ακόμη τους τελευταίους μήνες συμβασιοποιήθηκαν και κατασκευάζονται έστω και με δυσκολία έργα ύψους 485 εκατ. ευρώ. 

Όπως επισημαίνει ο αν. υπουργός Ανάπτυξης Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Σταύρος Καλογιάννης, μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου θα έχει κατατεθεί στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση που θα προβλέπει τη μείωση των πρόσθετων εγγυητικών, που ζητείται από τους κατασκευαστές όταν υπάρχουν μεγάλες εκπτώσεις στις δημοπρασίες. Ο κ. Καλογιάννης τονίζει ότι η πολιτεία επιδιώκει τη διευκόλυνση των τεχνικών εταιρειών ειδικά αυτή την περίοδο που έχει κλείσει η στρόφιγγα των τραπεζών. Ο αν. υπουργός Υποδομών σημειώνει ότι μέσω της απόφασης αυτής σε συνδυασμό με άλλη που ψηφίστηκε στα τέλη Δεκεμβρίου δίδονται λύσεις στη ρευστότητα των εταιρειών. Υπενθυμίζεται ότι αποφασίστηκε η καταβολή προκαταβολής ύψους 10% του συνολικού προϋπολογισμού των έργων στους αναδόχους σε όλα τα συγχρηματοδοτούμενα συμπεριλαμβανομένων και των εργολαβιών των δήμων, έναντι ισόποσης εγγυητικής.

Παράλληλα δρομολογείται η εφαρμογή μέτρου που κατατείνει στην ύπαρξη μεγαλύτερης διαφάνειας. Πρόκειται για τον αυστηρό περιορισμό στο σύστημα «μελέτη-κατασκευή» της δημοπράτησης έργων. Ουσιαστικά ο εργολάβος θα δίδει προσφορά σε διαγωνισμούς βάσει προμελέτης και την τελική μελέτη θα εκπονεί ο ίδιος. Στόχος ο περιορισμός του οικονομικού εύρους των έργων από τον εκάστοτε φορέα (δήμο, περιφέρεια κ.λ.π.) που τα προκηρύσσει.

Ο κ. Καλογιάννης αναφέρει ότι το υπουργείο, πέραν της επανεκκίνησης των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων (που εκτιμάται να γίνει τον προσεχή Απρίλιο), «τρέχει» τα projects που είναι ενταγμένα στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ενίσχυση Προσπελασιμότητας. Επισημαίνεται ότι τα έργα που δεν προχωρούν είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με ανυπέρβλητα προβλήματα ρευστότητας των αναδόχων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι έργο του Οδικού Άξονα Άκτιο-Αμβρακία (4 εργολαβίες του νέου οδικού άξονα που τέμνει κάθετα την Ιόνια Οδό), όπου κηρύχτηκε έκπτωτος ο ανάδοχος (έχει υποβληθεί ένσταση). Παραμένει η εμπλοκή για το αεροδρόμιο των Χανίων (ένσταση στο ΣτΕ από το δεύτερο υποψήφιο ανάδοχο κατά του πρώτου και η υπόθεση αναμένεται να ξεκαθαρίσει σε 2 μήνες περίπου). Επίσης ξεπεράστηκε ο σκόπελος τόσο στο αεροδρόμιο της Σητείας όσο και στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας και τα έργα προχωρούν.

Οι 11 νέες δημοπρατήσεις

Μέχρι τον Ιούνιο προβλέπεται να δημοπρατηθούν και να υλοποιηθούν με συμβάσεις παραχώρησης από το υπουργείο Υποδομών τα παρακάτω 11 έργα προϋπολογισμού 537,7 εκατ. ευρώ:

1. Ύδρευση Ηρακλείου και Αγίου Νικολάου από φράγμα Αποσελέμη. προϋπολογισμού 5,3 εκατ. ευρώ.
2. Ύδρευση Παξών και Κέρκυρας (2 εργολαβίες) προϋπολογισμού 62 εκατ. ευρώ.
3. Ο ανισόπεδος Κόμβος ΒΙΠΕ Κομοτηνής, προϋπολογισμού 5 εκατ. ευρώ.4. Την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Κυβέρι – Άστρος – Τύρος – Λεωνίδιο Κυπαρίσσι, τμήμα Φωκιανός – Κυπαρίσσι, προϋπολογισμού 18 εκατ. ευρώ.
5. Η αναβάθμιση της Παλιάς Εθνικής Οδού Ελευσίνας – Θηβών, προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ.
6. Ο οδικός άξονας από τον ανισόπεδο Κόμβο (Α/Κ) Πάνορμου – Α/Κ Εξάντη, προϋπολογισμού 63,5 εκατ. ευρώ.
7. Η ολοκλήρωση του οδικού άξονα Καλλονής – Πέτρας προϋπολογισμού 17 εκατ. ευρώ.
8. Η βελτίωση της Εθνικής οδού Αγρινίου – Καρπενησίου, προϋπολογισμού 22,4 εκατ. ευρώ.
9. Η σύνδεση Ιόνιας Οδού με Αστακό – Τμήμα «Κόμβος Πλατυγιαλίου – Κόμβος Αγίου Δημητρίου», προϋπολογισμού 24,5 εκατ. ευρώ.
10. Η έναρξη της διαδικασίας για την υλοποίηση με ΣΔΙΤ του κεντρικού σταθμού υπεραστικών λεωφορείων στο σταθμό του Ελαιώνα του μετρό Αθήνας, προϋπολογισμού περίπου 100 εκατ. ευρώ περίπου.
11.Η δημοπράτηση κτιριακών έργων του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ), συνολικού προϋπολογισμού 170 εκατ. ευρώ.