Του Χάρη Ντιγριντάκη

Μπαράζ μέτρων για τη στήριξη εργαζομένων και εταιρειών της αεροπορικής αγοράς εμπεριέχει πακέτο μέτρων που επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο.

Η μετάθεση πληρωμών ΦΠΑ και αεροναυτικών τελών, ο ετεροχρονισμός ετήσιας αμοιβής παραχώρησης και οι διευκολύνσεις δανείων με εγγύηση του Δημοσίου είναι ορισμένα από τα μέτρα που βρίσκονται, σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι στήριξης του κλάδου του διασωληνωμένου πλέον κλάδου των αερομεταφορών που έχει πραγματικά ισοπεδωθεί από τον COVID-19.

Η επιβατική κίνηση το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» με την κορύφωση των περιοριστικών μέτρων έφτασε μόλις το 1%, ενώ τα έσοδα για τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας είναι κατ’ ουσίαν μηδενικά.

Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, κοινές ομάδες εργασίας των Υπουργείων Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών ετοιμάζουν με γοργούς ρυθμούς ολοκληρωμένο σχέδιο μέτρων στήριξης για την ανάκαμψη του οικοσυστήματος που περιλαμβάνει αεροδρόμια και αερομεταφορείς.

Σε επιστολές προς τους συναρμόδιους υπουργούς τόσο η Fraport, όσο και ο ∆ΑΑ ζητούν διευκολύνσεις και αναστολή πληρωμών συμβατικών υποχρεώσεων και μισθωμάτων για να αντιμετωπίσουν αυτή την πρωτοφανή για τα αεροπορικά χρονικά συγκυρία, ελπίζοντας σε ένα εθνικό σχέδιο δράσης.

Ενδεικτικά είναι τα όσα αναφέρει στην επιστολή του ο γενικός διευθυντής του ΔΑΑ, κ. Γιάννης Παράσχης, με την οποία ουσιαστικά γνωστοποιεί ότι η εταιρεία αεροδρομίου επιφυλάσσεται για την εκπλήρωση των προσεχών υποχρεώσεών της προς το Ελληνικό Δημόσιο, οι οποίες απορρέουν από τη Σύμβαση Ανάπτυξης Αεροδρομίου(ΣΑΑ).
Ο κ. Παράσχης αποκαλύπτει μάλιστα ότι η ΔΑΑ έχει ήδη υποβάλει αίτημα και βρίσκονται σε εξέλιξη διαβουλεύσεις για αναβολή των δόσεων που οφείλει η εταιρεία αεροδρομίου προς την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Η ΕΤΕπ αποτελεί το βασικό πιστωτή της ΔΑΑ, δεδομένου ότι έχει χορηγήσει δάνεια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ με την εγγύηση του Δημοσίου για την κατασκευή του διεθνούς αεροδρομίου της Αθήνας «Ελ. Βενιζέλος».
Αντίστοιχα, με επιστολές της η Fraport Greece προς τα αρμόδια υπουργεία και το ΤΑΙΠΕΔ, απευθύνει έκκληση ζητώντας τη στήριξη του Δημοσίου και της Ε.Ε. με την εφαρμογή σειράς μέτρων. Μεταξύ αυτών είναι τα εξής:

  • Αναστολή της πληρωμής της ετήσιας αμοιβής παραχώρησης για το επηρεαζόμενο έτος 2020 (22,5 εκατ. ευρώ).
  • Αναστολή της πληρωμής της εισφοράς προς το Δημόσιο για το επηρεαζόμενο έτος 2020 (περίπου 13 εκατ. ευρώ).
  • Καθυστέρηση στην έναρξη πληρωμής της μεταβλητής αμοιβής προς το Δημόσιο κατά ένα χρόνο (ήτοι 2022 αντί 2021) λόγω της προβλεπόμενης απώλειας ενός παραγωγικού έτους.
  • Ευρωπαϊκή/Κρατική στήριξη για την αποπληρωμή των δανείων τους, τα οποία οφείλονται κυρίως σε διεθνή αναπτυξιακά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
  • Να συμπεριληφθούν οι επενδύσεις αεροδρομίων σε ευρωπαϊκά προγράμματα επιδότησης.
    Αναβολή/ματαίωση κάθε φορολογικής υποχρέωσης για το 2020 και 2021.
  • Εύλογη αποζημίωση για την απώλεια εσόδων που θα δημιουργηθεί από τα χωρίς προηγούμενο μέτρα που έχουν ληφθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Τέλος η εταιρεία ζητάει την αναστολή της πληρωμής 44 εκατ. ευρώ τα οποία αφορούν στην εισφορά και την αμοιβή παραχώρησης για το 2019. Σύμφωνα με την FraportGreece, το ποσό που έπρεπε να καταβληθεί στις 31 Μαρτίου βρίσκεται σε ειδικό αποθεματικό στους λογαριασμούς της εταιρείας και είναι απολύτως ασφαλές.

Την ίδια στιγμή αντίκτυπο έχει η κρίση και στην κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι. Κατά πληροφορίες, όπως και οι υπόλοιπες παραχωρήσεις έτσι και αυτή που αφορά το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, έχει στείλει επιστολή γνωστοποίησης γεγονότος ανωτέρας βίας που περιλαμβάνεται στους όρους της σύμβασης.

Το ζήτημα εδώ διαφοροποιείται στο γεγονός πως για όσο διαρκεί το lockdown και οι απαγορεύσεις πτήσεων, τότε είναι επόμενο να ζητηθεί αποζημίωση που να καλύπτει την απώλεια ετήσιου εσόδου 30 εκατ. ευρώ περίπου από το Καζαντζάκης βάσει της υπογραφείσας σύμβασης