Διεξοδική ανάλυση της ταξιδιωτικής και τουριστικής ανταγωνιστικότητας των 136 οικονομιών σε όλον τον κόσμο συντάσσει τα τελευταία 11 χρόνια το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (World Economic Forum).

Παρά το γεγονός ότι φέτος ήταν μια ταραγμένη χρονιά για τον τουρισμό, οι κορυφαίες χώρες στην κατάταξη (Ισπανία, Γαλλία, Γερμανία) διατήρησαν τις θέσεις τους. Ωστόσο, πολλές χώρες έχουν καταγράψει αλλαγές σε διάφορες πτυχές τους.

Ο δείκτης ταξιδιωτικής και τουριστικής ανταγωνιστικότητας μετρά «το σύνολο των παραγόντων και πολιτικών που επιτρέπουν την αειφόρο ανάπτυξη του τουρισμού και των ταξιδίων, τομείς οι οποίοι με τη σειρά τους, συμβάλλουν στην ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα μιας χώρας».

Για φέτος o δείκτης τουριστικής ανταγωνιστικότητας επικεντρώνεται στη βιωσιμότητα και την αειφορία στον τουρισμό.

Το Brexit και οι επιπτώσεις του στον βρετανικό τουρισμό

Συνολικά, το Ηνωμένο Βασίλειο δεν έχει δει σημαντικές αλλαγές στο δείκτη της τουριστικής και ταξιδιωτικής ανταγωνιστικότητας. Ωστόσο, οι προοπτικές δεν είναι πολύ αισιόδοξες ενόψει του Brexit. Η Βρετανία έχει τις δεύτερες λιγότερο ανταγωνιστικές τιμές στον κόσμο για τους τουρίστες, σύμφωνα με την έκθεση, γεγονός το οποίο είναι πιθανό να επιδεινωθεί μετά την έξοδο της Βρετανίας από την ΕΕ.

Η ανταγωνιστικότητα των τιμών υπολογίζεται χρησιμοποιώντας τέσσερα υπο-δείκτες. Τα αερολιμενικά τέλη και τους φόρους των εισιτηρίων, ο δείκτης ξενοδοχειακών τιμών, η αγοραστική δύναμη της ισοτιμίας, και τα επίπεδα τιμών των καυσίμων. Βρετανία έρχεται 130η από 136η στην αγοραστική  δύναμη της ισοτιμίας και 133η στα αερολιμενικά τέλη και τους φόρους των εισιτηρίων. Το ίδιο ισχύει και για το επίπεδο των τιμών των καυσίμων, ενώ όσον αφορά το δείκτη ξενοδοχειακών τιμών η κατάσταση είναι πιο θετική, με τη Βρετανία να είναι στην 59η θέση.

Μέχρι στιγμής ο τουρισμός είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος τομέας στη Βρετανία, δημιουργώντας το 9% του ΑΕΠ της χώρας και σχεδόν το 10% των θέσεων εργασίας. Ωστόσο, είναι δύσκολο να προβλεφθούν οι επιδράσεις του Brexit σε αυτή την ανάπτυξη. Ειδικά όσον αφορά τα αεροπορικά ταξίδια που είναι επί του παρόντος στο πλαίσιο των συμφωνιών της ΕΕ.

Μειώθηκε η τουριστική ανταγωνιστικότητα της Ελβετίας

Τη 10η θέση από τις 136 χώρες κατέλαβε η Ελβετία στον δείκτη τουριστικής και ταξιδιωτικής ανταγωνιστικότητας το 2016, υποχωρώντας κατά τέσσερις θέσεις συγκριτικά με το 2015. Ωστόσο παρά το γεγονός ότι η χώρα έχει χάσει βαθμούς στην ανάπτυξη των φυσικών της πόρων, παραμένει νούμερο ένα στην παγκόσμια κατάταξη περιβαλλοντικής βιωσιμότητας.

Από την άποψη των πολιτιστικών πόρων (35η θέση), η Ελβετία κατέγραψε επίσης πτώση. Παράλληλα, το μάρκετινγκ του τουρισμού φαίνεται λιγότερο αποτελεσματικό (29η θέση). Αν και όπως ήταν αναμενόμενο, το επίπεδο των τιμών θέτει την Ελβετία στην τελευταία θέση όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα των τιμών, η χώρα φαίνεται να είναι πιο προσιτή από ό, τι πριν από δύο χρόνια.

Υπάρχουν όμως και θετικά στοιχεία. Τα οφέλη για τους ξένους επισκέπτες περιλαμβάνουν την παρουσία των ειδικευμένων εργατών (3η θέση), καθώς και την ποιότητα των δρόμων (4η θέση) και των υποδομών των αεροδρομίων (11η θέση). Οι τουριστικές υπηρεσίες θεωρούνται «εξαιρετικά καλά αναπτυγμένες», λόγος για τον οποίο η Ελβετία βρίσκεται στην 6η θέση στη συγκεκριμένη κατηγορία.

Δραματική πτώση για την Ουκρανία

Ukraine is ranked 88th out of 136 countries in the Index. This represents a fall by 10 places compared to 2013. In 2015, Ukraine was not a part of the ranking, due to “incomplete information” about the country. Meanwhile Ukraine’s eastern neighbor Russia is ranked 43rd in the Index.

Η Ουκρανία κατατάσσεται 88η από τις 136 χώρες στο δείκτη ταξιδιωτικής και τουριστικής ανταγωνιστικότητας. Αυτό αντιπροσωπεύει μια μείωση κατά 10 θέσεις σε σύγκριση με το 2013. Υπενθυμίζεται ότι το 2015, η Ουκρανία δεν αποτελούσε μέρος της κατάταξης, λόγω «ελλιπών πληροφοριών» για τη χώρα. Εν τω μεταξύ ο ανατολικός γείτονα της Ουκρανίας, η Ρωσία κατατάσσεται 43η στον δείκτη.