Του Χάρη Ντιγριντάκη

Η παθογένεια των πολλαπλών εργολαβιών μπαλωμάτων που έθεταν σε κίνδυνο τις ζωές των επιβατών και του προσωπικού του ελληνικού σιδηροδρόμου είχαν ξεκινήσει καιρό πριν.
Δέκα μήνες πριν το τραγικό δυστύχημα υπήρχε προειδοποίηση ενώ στις 7 Φεβρουαρίου συνδικαλιστές μιλούσαν για πιθανό δυστύχημα.

Δύο έγγραφα που έρχονται στο φως της δημοσιότητας μετά το τραγικό συμβάν με τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, αναδεικνύουν το πρόβλημα που υπάρχει με το σιδηρόδρομο στην Ελλάδα.

Οι καθημερινές καθυστερήσεις, τα προβλήματα στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, τα διάφορα καλώδια που κόβονται και προκαλούν συνεχείς διακοπές των δρομολογίων, φαίνεται ότι ήταν ιδιαίτερα συχνό φαινόμενο.

Όμως, στις 27 Απριλίου 2022, δηλαδή πριν από 10 μήνες, υπήρξε μια παραίτηση κι ένα έγγραφο που επιβεβαιώνουν ότι όλοι γνώριζαν τα εύφλεκτα προβλήματα που υπήρχαν.

Συγκεκριμένα, με επιστολή του στoυς επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ, ο πρόεδρος του έργου της εγκατάστασης του συστήματος σιδηροδρομικής σηματοδότησης ERTMS/ETCS, κ. Χρήστος Κατσιούλης υπεύθυνος ασφάλειας των δρομολογίων, υπέβαλε την παραίτησή του διαφωνώντας με κάποιες ενέργειες που έγιναν.

Συγκεκριμένα, στην επιστολή του αναφέρει ότι διαφωνεί με τη μη τήρηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης 717 και του τρόπου λειτουργίας του ETCS στα τμήματα Αχαρνές – Οινόη, Δομοκός – Λάρισα και Λάρισα – Πλατύ, διότι καταργούνται συμβατικά δρομολόγια και συμβατικές ενδείξεις φωτοσημάτων.

Αναφέρει τη μη τήρηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης 717 με την αναίτια αποξήλωση των εν λειτουργία (χρηματοδοτούμενων με ευρωπαϊκά κονδύλια) υφιστάμενων συστημάτων αλληλεξάρτησης στους Σ.Σ. Τανάγρα, Ελαιώνα, Θήβα, Σφίγγα, Αλίατρο κ.λπ. και την αντικατάστασή τους με ένα σύστημα αλληλεξάρτησης διότι επιφέρουν τεράστιες καθυστερήσεις στη σύμβαση του ETCS επί της γραμμής.

Μιλά για κακοδιαχείριση της σύμβασης ανάταξης της σηματοδότησης στο τμήμα Δομοκός – Λάρισα και τις τεράστιες καθυστερήσεις που αυτή επιφέρει στη σύμβαση του ETCS επί γραμμής.

Και καταγγέλλει επίσης ότι εξαιτίας μη τήρησης των συμβάσεων και ότι «θα επιτρέπεται η κυκλοφορία των τρένων στο εν λόγω τμήμα με 200 Km/h.
Χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμιά ένδειξη της κατάστασης της γραμμής, ακόμη και θραύσης αυτής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων».

Ο πρόεδρος καταλήγει ότι «για να μη δημιουργήσω πρόβλημα στην υλοποίηση των σχεδίων σας (αναφέρεται στη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ), παραιτούμαι από τη θέση του προέδρου και μέλους της επιτροπής του ETCS επί γραμμής σύμβασης 10005 και παρακαλώ για την αντικατάστασή μου».

Ουσιαστικά ο εν λόγω πρόεδρος προειδοποιούσε για προβλήματα που υπήρχαν και για μη τήρηση των συμφωνηθέντων και καθυστέρησης της υλοποίησης σημαντικού έργου.

Για την τραγωδία τοποθετήθηκε και υπάλληλος της εταιρείας Hellenic Train, Νίκος Κουτσιούκης, όπου ανέφερε αρχικά πώς «το δυστύχημα θα γινόταν έτσι κι αλλιώς όταν οφείλεται κάτι σε ανθρώπινο λάθος. Το ζήτημα είναι γιατί δεν έχουν ολοκληρωθεί τα βασικά έργα, ώστε να διασφαλίσουμε στο 200% την ασφάλεια της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών».

«Εδώ δεν είναι θέμα υποδομής, αλλά είναι ζήτημα συστημάτων ασφαλείας που έχουν αγοραστεί από το 2000, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων και δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμα. Κι αυτό συμβαίνει γιατί όταν βγαίνει ένας διαγωνισμός για να αναλάβει μία εταιρεία να τοποθετήσει το σύστημα , η άλλη εταιρεία που πιστεύει ότι θίγεται από τον διαγωνισμό πάει και προσφεύγει στην δικαιοσύνη», πρόσθεσε.

Η δεύτερη επιστολή

Σε μια δεύτερη επιστολή – βόμβα, αυτή τη φορά μόλις πριν από λίγες ημέρες, στις 7 Φεβρουαρίου, από τη Δημοκρατική Ενωτική Συνδικαλιστική Κίνηση Σιδηροδρόμων (ΔΕΣΚ-Σ) τονίζεται ρητά ότι «δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις.

Στην ανακοίνωση τους τρεις μόλις εβδομάδες πριν από την θανατηφόρα σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη καταγγέλλουν πώς «όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό».

Στην ίδια ανακοίνωση – καταγγελία αναφέρονται σε δύο πρόσφατα ατυχήματα τα οποία όπως σημειώνουν «προστέθηκαν στο μακρύ κατάλογο με τις Αμαξοστοιχίες 51 και 61 αντίστοιχα, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο το συνάδελφο Μηχανοδηγό αλλά και τους επιβάτες».