Η γνωστοποίηση από πλευράς επίσημου κράτους ότι το οικονομικό σκέλος δεν επιτρέπει την προώθηση των υποδομών ανάπτυξης του ναυτικού τουρισμού στην επαρχία Πάφου, δεν σημαίνει μεν το τέλος του δρόμου, αλλά επί της ουσίας σημαίνει άλλον έναν χαμένο χρόνο και άλλη μια χαμένη τουριστική περίοδο.
Αυτό εκτιμούν για το 2018 οικονομικοί και επιχειρηματικοί φορείς της επαρχίας, που πλέον παραδέχονται ανοιχτά ότι η πολύχρονη προσπάθεια της επαρχίας να ενταχθεί στον «χάρτη της κρουαζιέρας» θα είναι δύσκολο να έχει ευτυχή κατάληξη και στη χρονιά που μπήκε πριν μερικές μέρες.
Μέσα στο πλαίσιο αυτό, που είναι ευθέως αντίθετο με τις τουριστικές προοπτικές της Πάφου αναφορικά με τις «παραδοσιακές» μορφές τουρισμού, οι φορείς της επαρχίας συνεχίζουν πάντως τις προσπάθειες για την ανάπτυξη των λιμενίσκων της με τρόπο που να μπορούν τουλάχιστον να λειτουργούν έστω και αποσπασματικά ως πύλες εισόδου ναυτικού τουρισμού.
Οι τοπικοί επιχειρηματικοί και οικονομικοί φορείς, στρέφουν πλέον την προσοχή τους προς την ιδιωτική πρωτοβουλία για ανάπτυξη των υποδομών αυτών, κυρίως όσον αφορά στις σταθερές προβλήτες σε Κάτω Πάφο και Λατσί.
Ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πάφου, Ανδρέας Δημητριάδης δήλωσε στον «Φ» ότι το ΕΒΕ υποστηρίζει την ανάγκη δημιουργίας υποδομών ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων στην Πάφο και στο Λατσί, με σκοπό την τουριστική ανάπτυξη της επαρχίας.
Όπως επισημαίνει ωστόσο το Επιμελητήριο, για να μπορέσει να διευκρινιστεί το ενδεχόμενο εμπλοκής του ιδιωτικού τομέα στην κατασκευή των προβλητών, θα πρέπει πρώτα να διενεργηθεί μελέτη βιωσιμότητας των έργων.
Σε αυτά τα πλαίσια, δήλωσε, το Επιμελητήριο πρότεινε όπως το κόστος της μελέτης αναλάβει το Υπουργείο. Ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων αντιμετώπισε θετικά το αίτημα του Επιμελητηρίου σε συνάντηση που είχαμε μαζί του, είπε ο Ανδρέας Δημητριάδης, και ετοίμασε σχετική πρόταση προς το Υπουργικό Συμβούλιο.
«Ως επαρχία, με την τεράστια συνεισφορά της στην τουριστική ανάπτυξη, στοχεύουμε στην ανάπτυξη του ναυτικού τουρισμού», τόνισε ο κ. Δημητριάδης.
«Το αίτημα του ΕΒΕ είναι η κατασκευή σταθερών προβλητών στα λιμάνια της Πάφου και του Λατσιού για τον ασφαλή ελλιμενισμό των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων και η παροχή ασφαλούς πρόσβασης των επισκεπτών στη στεριά. Τα έργα χαρακτηρίζονται ως καθοριστικής σημασίας για την τόνωση της τοπικής οικονομίας με πολλαπλασιαστικά οφέλη».
Μέχρι την αρνητική αυτή εξέλιξη για τους σχεδιασμούς της Πάφου, η ανάπτυξη των υποδομών για ναυτικό τουρισμό στην Πάφο, πέρασε από «χίλια κύματα». Αρχικά στόχευση ήταν το πλωτό αγκυροβόλιο, το οποίο στη συνέχεια αντικατέστησε η κατασκευή μιας μόνιμης αποβάθρας ανοιχτά του λιμενίσκου της Κάτω Πάφου στην οποία θα «δένουν» τα κρουαζιερόπλοια και στην οποία οι επιβάτες θα αποβιβάζονται μεταβαίνοντας πεζοί στον χερσαίο χώρο.
Οι διαφοροποιήσεις αυτές στους σχεδιασμούς ήταν το αποτέλεσμα της μελέτης εμπειρογνωμόνων που παρουσιάσθηκε στο Υπουργείο Συγκοινωνιών, στη Βουλή και στον Δήμο Πάφου. Η μελέτη εκείνη έδειχνε ότι οι θαλάσσιες και καιρικές συνθήκες που επικρατούν στην Κάτω Πάφο ευνοούν τη δημιουργία μιας σταθερής αποβάθρας, αντί αγκυροβολίου.
Εκεί που τα πράγματα «σκάλωσαν» για τα καλά, είναι στην οικονομική δυνατότητα του Κράτους να υλοποιήσει το έργο, μετά την εκτίμηση των ειδικών ότι το κόστος του δυνατό να ανέλθει στα 7 εκ ευρώ.
Ο Δήμος Πάφου, δια του Δημάρχου Φαίδωνα Φαίδωνος, αμφισβήτησε αμέσως την επάρκεια της συγκεκριμένης πτυχής της μελέτης, υποστηρίζοντας ότι η «ψαλίδα» μερικών εκατομμυρίων στην εκτίμηση είναι απαράδεκτη για έργα τέτοιου μεγέθους.
«Θα πρέπει οι εμπειρογνώμονες να μελετήσουν εκ νέου την οικονομική εκτίμησή τους και να έρθουν με πιο συγκεκριμένη εκτίμηση δαπάνης», τόνιζε μετά την παρουσίαση στην Επιτροπή Συγκοινωνιών και Έργων της Βουλής. «Το να λέμε ότι η δαπάνη που εκτιμήσαμε είναι συν, πλην 30%, είναι σα να λέμε ότι θέλουμε να αποφύγουμε το έργο».
Η μελέτη για την κατασκευή αποβάθρας στην Κάτω Πάφο για προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων, ασχολείται με το γιατί προκρίνεται στην περίπτωση της Κάτω Πάφου η κατασκευή σταθερής αποβάθρας και όχι αγκυροβολίου ή πλωτής αποβάθρας, πώς θα λειτουργεί αυτή, πού ενδείκνυται να χωροθετηθεί, πότε είναι δυνατό να μην λειτουργεί, αναλόγως καιρικών συνθηκών, καθώς και τι δυναμική θα δημιουργήσει για την προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων στην Κάτω Πάφο.
Στη μελέτη ξεκαθαρίζεται αρχικά η διαφορά της σταθερής αποβάθρας με το αγκυροβόλιο και τα επιμέρους χαρακτηριστικά ενός εκάστου των έργων. Για το αγκυροβόλιο, συγκεκριμένα, διευκρινίζεται ότι το κρουαζιερόπλοιο προσδένεται σε άγκυρες, το προσεγγίζουν βάρκες και οι επιβάτες του μεταφέρονται στη στεριά με αυτές.
Αντιθέτως, στην περίπτωση της σταθερής αποβάθρας το πλοίο προσδένεται σε αυτήν με τη βοήθεια ρυμουλκών και οι επιβάτες αποβιβάζονται στην αποβάθρα και περπατούν μεταβαίνοντας στη ξηρά.
Η μελέτη των εμπειρογνωμόνων διακρίνει ακολούθως τις διαφορές μεταξύ πλωτής και σταθερής αποβάθρας, επισημαίνοντας ότι η πλωτή επιπλέει στο νερό, ανεβοκατεβαίνει με τη διακύμανση της στάθμης της θάλασσας και είναι κατάλληλη για μέρη με μικρούς κυματισμούς, μεγάλη παλίρροια, ποταμούς ή μαρίνες.
Αντιθέτως, η σταθερή αποβάθρα προνοεί την κατασκευή καταστρώματος πάνω από την ανώτατη πλήμμη, με περιθώριο ασφαλείας και τη θεμελίωση σε πασσάλους. Ενδείκνυται δε, για μέρη με έντονο κυματισμό, όπως είναι η Κάτω Πάφος.
Αναλαμβάνει δράση το ΕΒΕ
Μετά τις αρνητικές αυτές εξελίξεις και τη στασιμότητα των τελευταίων δύο χρόνων, μια νέα προσπάθεια προσέλκυσης επενδυτή ο οποίος θα αναλάβει το έργο της κατασκευής και διαχείρισης της σταθερής αποβάθρας στο λιμανάκι της Κάτω Πάφου, η οποία θα αποτελέσει το εφαλτήριο για την ανάπτυξη του ναυτικού τουρισμού στην επαρχία και την προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων σε συνεχή βάση, αναλαμβάνει το ΕΒΕ Πάφου.
«Προχωρούμε σε αναζήτηση νέου, εγχώριου ίσως επενδυτή», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Δημητριάδης, « ενώ δεν θα πρέπει να αποκλείεται και η εμπλοκή του ΕΒΕ στην ενοικίαση του προτεινόμενου χώρου ώστε να υπάρξει ευχέρεια πιο ευέλικτων κινήσεων για ανταποδοτικά οφέλη στον επενδυτή».
Οι κινήσεις αυτές ακολουθούν το αναπάντεχο ναυάγιο με κολοσσό του χώρου των κρουαζιέρων σε παγκόσμιο επίπεδο, εξαιτίας της έξαρσης της τρομοκρατίας στην Ευρώπη τα δύο προηγούμενα χρόνια. «Όπως αποκαλύπτει ο πρόεδρος του ΕΒΕ Πάφου, οι φορείς της επαρχίας ήταν σε προχωρημένες επαφές με παγκόσμιο κολοσσό στον χώρο των κρουαζιέρων προκειμένου να εμπλακεί στην κατασκευή και διαχείριση του σταθερού αγκυροβολίου στην Κάτω Πάφο, ώστε να καταστεί δυνατή η έλευση κρουαζιερόπλοιων σε σταθερή βάση στην Πάφο. Ωστόσο, οι εξελίξεις με την τρομοκρατία, είπε, έχουν ωθήσει τον εν λόγω κολοσσό στην ακύρωση των κρουαζιέρων του στη Μεσόγειο και ως εκ τούτου στην αναστολή του ενδιαφέροντος του για την ανάπτυξη της Πάφου.
Ηπεριοχή της μελέτης για την κατασκευή της σταθερής αποβάθρας, κάλυψε την έκταση ανοιχτά της λιμενολεκάνης από τα Δημοτικά Μπάνια στο Κάστρο, παράλληλα με το Αρχαιολογικό Πάρκο και έφθασε μέχρι την Δημοτική Πλαζ παρά τον Φάρο.
Ιδανικός κρίνεται ο περιβάλλων χώρος
Ο περιβάλλων χώρος κρίθηκε από τους ειδικούς ως «ιδανικός», αφού όπως χαρακτηριστικά τονίζεται στη μελέτη, συνδυάζει τις παγκοσμίως γνωστές αρχαιότητες της Πάφου, ξενοδοχεία, εστιατόρια και καφετέριες, θαλάσσια σπορ και εμπορικές δραστηριότητες, αλλά και τη δυνατότητα πραγματοποίησης μονοήμερων ή ολιγόωρων εκδρομών.
Προτεινόμενη θέση, τελικά, δίνεται σημείο στο ανοιχτό πέλαγος πίσω από το Μεσαιωνικό Κάστρο της Κάτω Πάφου. Υπ’ αριθμόν ένα ζητούμενο, αναφέρεται στη μελέτη, είναι η ασφάλεια επιβατών, εργαζομένων και σκαφών. «Σε ήπιες καιρικές συνθήκες», αναφέρεται συγκεκριμένα, «θα είναι ασφαλής η επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών, είναι
αποδεκτές μετατοπίσεις του σκάφους και πλοηγοί, ρυμουλκά, κ.λπ. μπορούν να εκτελέσουν το έργο τους με ασφάλεια».
Γίνεται επίσης λόγος στη μελέτη για σύστημα παρακολούθησης και πρόβλεψης των καιρικών συνθηκών, βάσει του οποίου δεν θα γίνεται αποβίβαση επιβατών αν οι καιρικές συνθήκες είναι πέραν των επιτρεπτών ορίων κατά τον χρόνο που οι επιβάτες θα πρέπει να επιβιβαστούν πίσω στο σκάφος.
Όπως αναφέρεται στην εν λόγω ενότητα, η αποβάθρα δεν θα λειτουργεί όταν «ο κίνδυνος δεν είναι αποδεκτός». Μπορεί, δηλαδή, να εκτιμηθεί ο κίνδυνος αναφορικά με τον κυματισμό και τον άνεμο 2-3 ημέρες προηγουμένως από τη Μετεωρολογική Υπηρεσία, ενώ μπορεί να γίνουν και εκτιμήσεις με βάση παρατηρήσεις παρελθόντων ετών.
Βάσει των επιστημονικών δεδομένων για την περιοχή της Κάτω Πάφου, η εκτίμηση των εμπειρογνωμόνων είναι ότι η πιθανότητα να πληγεί η περιοχή από ανέμους εντάσεως έξι μποφόρ και άνω είναι 4%, ενώ η πιθανότητα να υπάρξει κυματισμός μεγαλύτερος των τριών μέτρων, είναι 2,5%.
«Η πιθανότητα να μην μπορεί να λειτουργεί η αποβάθρα», επισημαίνει η μελέτη, «είναι μεταξύ 4-6%».
ΚΑΤΑΛΛΗΛΟΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ
Η αποβάθρα της Πάφου και η κερδοφορία της, επισημαίνουν οι ειδικοί, έχει σχέση με το υπό διαμόρφωση θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των λιμένων. Σε περίπτωση εμπλοκής ιδιωτικού οργανισμού, τονίζεται, θα υπάρχει η δυνατότητα στον επενδυτή να κατασκευάσει και να λειτουργεί την αποβάθρα, βρίσκοντας παράλληλα τους δικούς του πελάτες.
Συμπερασματικά, η μελέτη των εμπειρογνωμόνων καταλήγει ότι το λιμανάκι Κάτω Πάφου αποτελεί ιδανικό προορισμό επισκεπτών, αλλά είναι αναγκαίοι κάποιοι περιορισμοί για την ασφάλεια προσώπων.
«Υπάρχουν μειονεκτήματα ως προς τις καιρικές συνθήκες και το κόστος κατασκευής και λειτουργίας της αποβάθρας», αναφέρεται, «το θεσμικό πλαίσιο αφήνει προοπτική για ιδιωτική πρωτοβουλία, ενώ εκτίμηση είναι η αυξημένη ζήτηση όταν τερματισθεί η κατοχή της Κύπρου».
Πηγή : Φιλελευθερος