Σειρά βελτιώσεων στα δικαιώματα των επιβατών σιδηροδρόμου και ιδίως εκείνων με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα, ενέκρινε χθες το Συμβούλιο της Ευρώπης.

Οι επικαιροποιημένες διατάξεις θα ενισχύσουν τους κανόνες για την αναδρομολόγηση και θα διευκολύνουν τη μεταφορά αμαξιδίων ή ποδηλάτων σε τρένα.

Ουσιαστικά, θα προσφέρουν σαφέστερη και πιο ισχυρή προστασία για όσους θέλουν να ταξιδέψουν με φιλικό προς το περιβάλλον, τρόπο, ακόμα και φέρνοντας μαζί τα ποδήλατά τους.

Τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα θέλουν επίσης, και έχουν το ίδιο δικαίωμα, να ταξιδεύουν με τρένο, και αυτό θα γίνει πολύ πιο εύκολο.

Απώτερος στόχος η «συνεκτικότητα»

Η στροφή προς τις σιδηροδρομικές μεταφορές είναι ζωτικής σημασίας για τις προσπάθειες της ΕΕ να επιτύχει τους κλιματικούς της στόχους και να προωθήσει τη συνεκτικότητα.

Η Ομοσπονδιακή Υπουργός Δικαιοσύνης και Προστασίας των Καταναλωτών της Γερμανίας, Christine Lambrecht, διαβεβαίωσε ότι οι σιδηροδρομικές εταιρείες θα ενθαρρυνθούν να αυξήσουν τις «υπηρεσίες» μέσω των εισιτηρίων.

Θα πρόκειται για μεμονωμένα εισιτήρια που θα ισχύουν για διάφορες φάσεις του ταξιδιού που θα διασφαλίζουν τα δικαιώματα επαναδρομολόγησης και αποζημίωσης σε περίπτωση καθυστερήσεων ή χαμένων συνδέσεων.

Τα ενσωματωμένα «προνόμια» στο εισιτήριο θα είναι υποχρεωτικά, εάν τα τρένα που συνδέονται, εκτελούνται από μια μοναδική σιδηροδρομική επιχείρηση. Όταν, για παράδειγμα, ένα ταξίδι θα περιλαμβάνει συνδυαστικά, σύνδεση μεταξύ περιφερειακού και μεγάλου τρένου.

Οι επιβάτες πρέπει να ενημερώνονται με σαφήνεια, εάν τα εισιτήρια που αγοράζονται με μία μόνο συναλλαγή, έχουν ενσωματωμένα προνόμια. Διαφορετικά, η σιδηροδρομική εταιρεία θα είναι υπεύθυνη να τα συμπεριλάβει.

Ποια επί πλέον δικαιώματα προβλέπονται για ΑμΕΑ

Περισσότερα δικαιώματα για άτομα με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα, θα ανακοινωθούν στο άμεσο μέλλον. Καθώς η τρέχουσα εξαίρεση των περιφερειακών αμαξοστοιχιών από τις περισσότερες διατάξεις, που τα αφορά, θα καταργηθεί πλήρως μέχρι το 2023.

Από την ημερομηνία αυτή, ιδίως το δικαίωμα λήψης βοήθειας, κατά την επιβίβαση και την αποβίβαση από τα τρένα, θα ισχύουν για όλα τα τρένα περιφερειακής και μεγάλης απόστασης στην Ένωση.

Άλλες βελτιώσεις περιλαμβάνουν το δικαίωμα αγοράς εισιτηρίου επί του βαγονιού, εάν δεν υπάρχει προσιτή εναλλακτική λύση για την αγορά του εισιτηρίου εκ των προτέρων.

Επίσης, θα υπάρξει βελτιωμένη παροχή πληροφοριών, εκπαίδευση του προσωπικού και σαφέστεροι κανόνες για αποζημίωση σε περίπτωση απώλειας ή καταστροφής εξοπλισμού κινητικότητας.

Ενθάρρυνση της “Πράσινης” κινητικότητα

Για να ενθαρρυνθεί η πράσινη κινητικότητα, θα γίνει πολύ πιο εύκολο για τους επιβάτες να πάρουν τα ποδήλατά τους. Οι επιβάτες θα ενημερωθούν για τη διαθέσιμη χωρητικότητα.

Η μεταφορά ποδηλάτων μπορεί να απορριφθεί εάν το τροχαίο υλικό δεν το επιτρέπει. Για να εμφανιστούν λιγότερο συχνά τέτοιες καταστάσεις, οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις θα είναι υποχρεωμένες να εγκαταστήσουν χώρους για ποδήλατα.

Ο γενικός κανόνας θα είναι τουλάχιστον τέσσερις θέσεις για ποδήλατα ανά τρένο

Οι νέοι κανόνες θα αποσαφηνίσουν και θα επεκτείνουν την προστασία σε περιπτώσεις όπου οι επιβάτες χρειάζονται εκ νέου δρομολόγηση στον τελικό προορισμό τους. Ο σιδηροδρομικός φορέας θα πρέπει να προσπαθήσει να επαναπροσανατολίσει τον επιβάτη σε όλες τις περιστάσεις, συμπεριλαμβανομένων των περιπτώσεων που απαιτούν εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς.

Εάν ο αερομεταφορέας δεν κατάφερε να κοινοποιήσει τις διαθέσιμες επιλογές στον επιβάτη εντός 100 λεπτών, ο επιβάτης μπορεί να λάβει εναλλακτικές δημόσιες χερσαίες μεταφορές με δική του πρωτοβουλία και η εταιρεία τρένων πρέπει να επιστρέψει το απαραίτητο κόστος.

Η ελάχιστη αποζημίωση για καθυστερήσεις θα παραμείνει αμετάβλητη (25% της τιμής του εισιτηρίου για καθυστέρηση 60 έως 119 λεπτών και 50% της τιμής του εισιτηρίου για καθυστέρηση 120 λεπτών ή περισσότερο).

Ωστόσο, οι σιδηροδρομικές εταιρείες δεν θα χρειαστεί να πληρώσουν αποζημίωση για καθυστερήσεις ή ακυρώσεις σε περιπτώσεις που δεν θα μπορούσαν να αποφύγουν, όπως ακραίες καιρικές συνθήκες, μεγάλες φυσικές καταστροφές ή μείζονες κρίσεις στη δημόσια υγεία, συμπεριλαμβανομένης της πανδημίας.

Ο αναθεωρημένος κανονισμός θα τεθεί σε ισχύ είκοσι ημέρες μετά τη δημοσίευσή του στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Θα ισχύει για τα επόμενα δύο χρόνια.