Η Ευρωπαϊκή Ένωση ακολούθησε την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου και επέβαλε εκ νέου τα όρια των 100 ml στα υγρά στις χειραποσκευές στα αεροδρόμια από τον Σεπτέμβριο.
Ένας Κανονισμός Αεροπορικής Ασφάλειας της ΕΕ που εκδόθηκε τη Δευτέρα , επέκτεινε το υπάρχον όριο των 100 ml σε δοχεία υγρών, γέλης σε σακούλες καμπίνας στους πιο πρόσφατους σαρωτές υψηλής τεχνολογίας από την 1η Σεπτεμβρίου.
Οι περιορισμοί των 100 ml είχαν χαλαρώσει σε μια μειοψηφία αεροδρομίων που έχουν εγκαταστήσει σαρωτές C3 που χρησιμοποιούν τεχνολογία τομογραφίας υπολογιστή (CT) για την ανίχνευση επικίνδυνων ουσιών.
Με αυτούς τους σαρωτές επιτρέπεται στους επιβάτες να μεταφέρουν υγρά μέσω ασφάλειας χωρίς περιορισμό και να κρατούν υγρά και μεγάλες ηλεκτρονικές συσκευές στις τσάντες καμπίνας τους.
Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου είχε επιδιώξει να υποχρεώσει μεγαλύτερα αεροδρόμια να εγκαταστήσουν τους σαρωτές CT, θέτοντας ως προθεσμία την 1η Ιουνίου φέτος , αν και στη συνέχεια δόθηκε παράταση.
Ωστόσο, η κυβέρνηση επέβαλε απότομα περιορισμούς στη χρήση τους από τις 9 Ιουνίου.
Η ένωση ευρωπαϊκών αεροδρομίων ACI Europe κατήγγειλε τους νέους περιορισμούς στη χρήση των σαρωτών ως «πλήγμα για μεγάλες επενδύσεις από τα αεροδρόμια» και «απώλεια» για τους επιβάτες και αμφισβήτησε πόση εμπιστοσύνη «μπορεί να δείξει η βιομηχανία μπορεί» στο σύστημα πιστοποίησης.
Προειδοποίησε ότι οι περιορισμοί «θα μειώσουν τη διακίνηση επιβατών» στα αεροδρόμια όπου έχουν αναπτυχθεί οι σαρωτές και «θα οδηγήσουν σε σημαντική επιχειρησιακή πίεση» που απαιτεί την ανάπτυξη πρόσθετου προσωπικού ασφαλείας.
Η ACI Europe τόνισε ότι οι σαρωτές είναι «οκτώ φορές πιο ακριβοί κατά μέσο όρο από τα μηχανήματα ελέγχου που αντικαθιστούν» και έχουν λειτουργικό κόστος συντήρησης «τετραπλάσιο».
Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής της ACI Europe, δήλωσε: «Όλα τα αεροδρόμια θα συμμορφωθούν με τον νέο περιορισμό. Ωστόσο, τα αεροδρόμια που υιοθέτησαν νωρίς αυτή τη νέα τεχνολογία υφίστανται σοβαρές κυρώσεις λειτουργικά και οικονομικά.
«Πήραν την απόφαση να επενδύσουν και να αναπτύξουν σαρωτές C3 με καλή πίστη, με βάση το γεγονός ότι η ΕΕ έχει δώσει πράσινο φως σε αυτόν τον εξοπλισμό χωρίς κανέναν περιορισμό.
«Η απόφαση να επιβληθούν τώρα σημαντικοί περιορισμοί στη χρήση τους αμφισβητεί την εμπιστοσύνη και την εμπιστοσύνη που μπορεί να έχει η βιομηχανία στο τρέχον σύστημα πιστοποίησης της ΕΕ για τον εξοπλισμό αεροπορικής ασφάλειας».
Δεν υπάρχει καμία ένδειξη για το πόσο καιρό θα παραμείνουν σε ισχύ οι περιορισμοί, με την ACI Europe να σημειώνει ότι «δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα και καμία διαδικασία για την άρση τους».
Η ένωση προέτρεψε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη «να αναπτύξουν έναν οδικό χάρτη για την άρση των υφιστάμενων περιορισμών και την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στο σύστημα πιστοποίησης της ΕΕ».
Ζήτησε επίσης από την EC να διευκρινίσει ότι τα υγρά που περιορίζονται στα 100 ml «μπορούν να παραμείνουν μέσα σε σακούλες καμπίνας όταν ελέγχονται από σαρωτές C3».
Οι περιορισμοί της ΕΕ ισχύουν στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ καθώς και στην Ισλανδία, την Ελβετία και τη Νορβηγία, και ισχύουν ήδη στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Οι σαρωτές C3 έχουν αναπτυχθεί σε έξι μικρότερα αεροδρόμια στο Ηνωμένο Βασίλειο και στο Λούτον.
Στην ΕΕ, οι σαρωτές έχουν αναπτυχθεί από ορισμένα αεροδρόμια της Γερμανίας, της Ιρλανδίας, της Ιταλίας, της Λιθουανίας, της Ολλανδίας, της Σουηδίας και της Μάλτας.