της Εύας Οικονομάκη

Το έδαφος για τη δημιουργία του ελληνικού οδηγού Michelin προετοιμάζει ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ), ο οποίος, στο πλαίσιο προώθησης της ελληνικής κουζίνας σε διεθνές επίπεδο, βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με τη γαλλική εταιρεία Michelin.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, αυτό το διάστημα πραγματοποιούνται έντονες διεργασίες ανάμεσα στους επικεφαλής της γαλλικής εταιρείας και στη διοίκηση του ΕΟΤ για τη δημιουργία ενός πλάνου, βάσει του οποίου θα συμφωνηθούν οι τελευταίες λεπτομέρειες για την εκπόνηση του project, με τη γαστρονομία να αναδεικνύεται σε κυρίαρχο άξονα προβολής του ελληνικού τουρισμού στο εξωτερικό. Ενεργό ρόλο στη δημιουργία του ελληνικού οδηγού θα έχουν οι περιφέρειες της χώρας, ενώ η συμφωνία θα έχει τριετή διάρκεια.

Με βάση το χρονοδιάγραμμα, μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται να ταξιδέψουν ανώνυμα στις ελληνικές περιφέρειες εκπαιδευμένοι επιθεωρητές της γαλλικής εταιρείας, οι οποίοι θα επισκεφθούν επιλεγμένα εστιατόρια και θα βαθμολογήσουν τα προσφερόμενα πιάτα.

Στόχος είναι μέσα στο 2021 να υπάρχει μία πρώτη μαγιά πάνω στην οποία θα αρχίσει να συντάσσεται και να παίρνει μορφή ο ελληνικός οδηγός Michelin, ο οποίος θα φιλοξενεί εστιατόρια με υψηλού επιπέδου γαστρονομικές προτάσεις για τους επισκέπτες του.

Σύμφωνα με τον οδηγό των Michelin, τα εστιατόρια κατατάσσονται σε τρείς κατηγορίες. Σε αυτά που έχουν κερδίσει κάποιο αστέρι Michelin, σε εκείνα που διεκδικούν μία διάκριση και σε εκείνα που διαθέτουν στον κατάλογό τους ένα πιάτο υψηλής γαστρονομίας.

Η δημιουργία του ελληνικού οδηγού Michelin είναι υψηλής στόχευσης για τον ΕΟΤ, καθώς η Κροατία έχει ήδη τον δικό της οδηγό, ενώ και η Τουρκία αναμένεται να εκδώσει τον αντίστοιχο τουρκικό μέσα στο προσεχές διάστημα, κατακτώντας μία θέση στον διεθνή χάρτη γαστρονομικού τουρισμού.

Στρατηγική προτεραιότητα

Η ανάδειξη της ελληνικής γαστρονομίας, η οποία μπορεί να λειτουργήσει ως σημαντικός πρεσβευτής της Ελλάδας στο εξωτερικό, αποτελεί ενόψει του 2021 στρατηγική προτεραιότητα για τη διοίκηση του ΕΟΤ, που φιλοδοξεί να καταστήσει την ελληνική κουζίνα αναπόσπαστο μέρος της ταξιδιωτική εμπειρίας κάθε επισκέπτη.

Η δημιουργία του ελληνικού οδηγού Michelin, που αποκαλείται «βίβλος» της γαστρονομίας, αποτελεί το εφαλτήριο για να αποκτήσει η χώρα περίοπτη θέση στον παγκόσμιο χάρτη του γαστρονομικού τουρισμού.

Απώτερη επιδίωξη είναι η προβολή και προώθηση της Ελλάδας ως ιδανικού γαστρονομικού τουριστικού προορισμού στους ταξιδιώτες 365 ημέρες τον χρόνο, κάτι που θα ενισχύσει σημαντικά τον στόχο του ΕΟΤ και του υπουργείου Τουρισμού για επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν, προσελκύοντας, ταυτόχρονα, περισσότερους ταξιδιώτες που αναζητούν εξεζητημένες εμπειρίες.

Εμπλουτισμός τουριστικού προϊόντος

Η ανάδειξη της γαστρονομίας αναμένεται να συμβάλλει καθοριστικά και στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού με την ποιοτική αναβάθμιση και τον εμπλουτισμό του χαρτοφυλακίου των τουριστικών υπηρεσιών που προσφέρει η χώρα.

Με βάση μελέτες που έχουν εκπονηθεί, η γαστρονοµία αναβαθμίζει την ταξιδιωτική εμπειρία για όλους ανεξαιρέτως τους τουρίστες και αποτελεί σημαντικό πόλο έλξης για εύπορους ταξιδιώτες, οι οποίοι συνθέτουν μια εξειδικευμένη ζήτηση για γαστρονομικό τουρισμό.

Το προφίλ των ταξιδιωτών

Οι ταξιδιώτες που δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στη γαστρονομία και επιλέγουν τον γαστρονομικό τουρισμό είναι κατά βάση ηλικίας 30-50 ετών και διαθέτουν εισόδημα υψηλότερο από τον μέσο τουρίστα. Πρόκειται για επαγγελματικά καταξιωμένους και περιπετειώδεις ταξιδιώτες με υψηλό μορφωτικό επίπεδο που επιδεικνύουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον πολιτισμό του προορισμού. Δαπανούν μεγάλο ποσοστό του ταξιδιωτικού προϋπολογισμού τους σε δραστηριότητες γαστρονομικού ενδιαφέροντος.

Οι βασικές χώρες προέλευσης των γαστροτουριστών, όπως αποκαλούνται, είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, η Γαλλία, η Ιταλία, η Γερμανία, η Ισπανία, η Ολλανδία και η Βρετανία.

Η ένταξη της γαστρονομίας στο χαρτοφυλάκιο του ελληνικού τουρισμού θα μπορούσε να αποτελέσει ένα δυνατό εργαλείο για την περαιτέρω ενίσχυση των αφίξεων τόσο από καθιερωμένες αγορές όσο και από νέους προορισμούς.