Στην αυτόνομη λειτουργία υπηρεσίας Express (δέματα), την ενέργεια, όπου η εταιρεία δραστηριοποιήθηκε πρόσφατα, τον εκτελωνισμό προϊόντων λόγω της συνεργασίας με κινεζική εταιρεία και την ανάπτυξη του e-commerce στην Ελλάδα, αλλά και στην μείωση του λειτουργικού κόστους, με την υιοθέτηση επώδυνων μέτρων, όπως περαιτέρω μείωση καταστημάτων και αποδοχών, στηρίζεται το σχέδιο αναδιάρθρωσης των ΕΛΤΑ.
Σύμφωνα με το σχέδιο δράσης για τα έτη 2017- 2021, που παρουσιάζει η “Ν”, οι ετήσιες ταμειακές ανάγκες, χωρίς την υιοθέτηση καμίας δράσης, ανέρχονται σε 57,6 εκατ. ευρώ και αντιστοιχούν σε μηνιαίο ταμειακό έλλειμμα ίσο με 4,8 εκατ. ευρώ. Ήδη για το πρώτο πεντάμηνο του 2017 η εταιρεία έχει συσσωρευτεί έλλειμμα περίπου 25 εκατ. ευρώ.
Είναι γνωστό ότι τα ΕΛΤΑ αντιμετωπίζουν πρόβλημα ρευστότητας, εξαιτίας της δραματικής συρρίκνωσης του επιστολικού ταχυδρομείου και της έντασης του ανταγωνισμού. Η διοίκηση των ΕΛΤΑ καλείται να ανακόψει την πτωτική πορεία του κύκλου εργασιών και να αναζητήσει εναλλακτικές πηγές εσόδων.
Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι, τα ΕΛΤΑ (μητρική εταιρεία) εκτιμούν ότι, εφέτος, τα έσοδα τους θα κυμανθούν στα 265 εκατ. (δεν συμπεριλαμβάνονται τα έσοδα από την Καθολική Υπηρεσία), έναντι 576 εκατ. το 2008. Πλέον η μείωση των εσόδων δημιουργεί ασφυκτικό πλαίσιο στα ΕΛΤΑ, οδηγώντας νομοτελειακά στην κατάρτιση αναπτυξιακών δράσεων.
Μάλιστα στο σχέδιο δράσεις υπάρχει λεπτομερής αναφορά, καθώς και η συνολική επίπτωση της στην κερδοφορία και τη ρευστότητα της εταιρείας. Επισημαίνεται πως με εξαίρεση την δράση της Ενέργειας, οι υπόλοιπες δράσεις δεν συμπεριλαμβάνονται στον προϋπολογισμό του 2017. Αναλυτικότερα, η διοίκηση των ΕΛΤΑ προσβλέπει για το 2017 σε έσοδα 5,250 εκατ. ευρώ από την επαναεισαγωγή υπηρεσίας Express τα οποία θα αυξηθούν στα 15,747 εκατ. ευρώ το 2018, στην Ενέργεια 5,5 εκατ. ευρώ εφέτος και 8,6 εκατ. ευρώ το 2018, από Εκτελωνισμό 296.000 ευρώ εφέτος και 3,6 εκατ. ευρώ το 2018.
Η στροφή προς το δέμα θα συντελεστεί με τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και τη μεγιστοποίηση των συνεργιών με την “Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ”. Επίσης, με την ενίσχυση της παρουσίας του οργανισμού στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Για παράδειγμα, η συνεργασία διακίνησης ταχυδρομικών αντικειμένων με την κινεζική Zhejiang Ltd αναμένεται, το 2017, να αποδώσει στα ΕΛΤΑ, έσοδα ύψους 2,5 εκατ. ευρώ, ενώ σχεδόν αντίστοιχη συμφωνία θα επιτευχθεί με την Alibaba.
Παράλληλα για να μειωθεί το ταμειακό έλλειμμα, η εταιρεία στο πλαίσιο της μείωσης του λειτουργικού κόστους ενδέχεται να προχωρήσει και στην μείωση του εργατικού κόστους εξοικονομώντας από 2 έως 4 εκατ. ευρώ σε μηνιαία βάση. Επιπλέον, σχετικά με τις μειώσεις που αφορούν το λοιπό λειτουργικό κόστος προβλέπεται η υπογραφή νέας σύμβασης κινητής τηλεφωνίας, η αντικατάσταση των γραμματοσήμων με “μηχανόσημο”, η μεταφορά του δικτύου σταθερής τηλεφωνίας σε VOIP, αλλά και το κλείσιμο καταστημάτων από τον Οκτώβριο, σε συνδυασμό με την μείωση από τον ίδιο μήνα της συχνότητας αγροτικών δρομολογίων.
Ακόμη η εταιρεία εκτίμα ότι θα εισπράξει αποζημίωση καθολικής υπηρεσίας ποσού 45 εκατ. ευρώ σε ισόποσες δόσεις των 15 εκατ. ευρώ κατά τους τρεις τελευταίους μήνες του 2017, σταδιακή είσπραξη των απαιτήσεων 2016 από την θυγατρική Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ ύψους 9,94 εκατ. ευρώ σε ισόποσες δόσεις με έναρξη είσπραξης από τον Ιούνιο, ετήσια είσπραξη ποσού 41 εκατ. ευρώ που αφορά παρελθοντικές ανείσπρακτες απαιτήσεις από το ελληνικό δημόσιο, είσπραξη ποσού 6,6 εκατ. ευρώ από το δημόσιο λόγω εξωδικαστικού συμβιβασμού, αλλά και εκχώρηση και προείσπραξη τιμολογίων αξίας 2 εκατ. ευρώ που αφορούν έσοδα που θα αναγνωριστούν το 2018 σε εταιρεία Factroring, προεισπράττοντας το σύνολο του ποσού μέσα στο 2017.
Αξίζει να αναφερθεί ότι, η συνολική ετήσια μεταβολή στα ταμειακά διαθέσιμα για το τρέχον έτος, μετά την υλοποίηση όλων των δράσεων θα ανέλθει στα 54,6 εκατ. ευρώ έναντι 57,5 που παρουσιάζεται σήμερα χωρίς καμία δράση.
ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ