Καθώς οι τιμές των καυσίμων  φλερτάρουν με τα $ 4-ανά-γαλόνι για πρώτη φορά από το 2008, η τουριστική βιομηχανία έχει αγωνία για τον  αντίκτυπο στην τουριστική κίνηση ειδικά τώρα που πλησιάζει η υψηλή περίοδος.

Ενώ οι αεροπορικές εταιρείες έχουν αυξήσει τον επίναυλο καυσίμων για τις υπερατλαντικές πτήσεις και τις πτήσεις εσωτερικού,  αυξάνοντας το λειτουργικό τους κόστος, οι  tour operators και οι εταιρείες διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων εξακολουθούν να απορροφούν το επιπλέον αυτό κόστος, χωρίς προς το παρόν να σκέφτονται την επιβολή επίναυλου τουλάχιστον για φέτος.

Λόγω των αυξήσεων του κόστους αερομεταφοράς, οι tour operators αναφέρουν ότι έχει καθυστερήσει αρκετά τόσο η επιλογή των προορισμών για διακοπές, όσο και η επιβεβαίωση των κρατήσεων.

Συγκεκριμένα, η μέση επιβάρυνση από τον επίναυλο καυσίμων των αεροπορικών εταιρειών για ένα υπερατλαντικό ταξίδι μπορεί να φτάσει ακόμη και στο επίπεδο των $400 ανά άτομο, ποσό που επηρεάζει άμεσα την όποια απόφαση του υποψήφιου επισκέπτη για να πραγματοποιήσει το ταξίδι του.

Από την πλευρά των εταιρειών διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων υπάρχει στάση αναμονής και δεν αναμένεται εκτός απροόπτου να εφαρμοσθεί επίναυλος καυσίμων στα πακέτα κρουαζιέρας εντός του 2012 ακόμη και του 2013 γιατί αφενός έχουν ανακοινωθεί τα προγράμματα κρουαζιέρας και αφετέρου προτιμούν να απορροφήσουν το όποιο αυξημένο λειτουργικό κόστος, παρά να δημιουργήσουν επιπλέον επιβαρύνσεις στους επιβάτες τους. Φυσικά, διατηρείται το δικαίωμα που έχουν οι εταιρείες διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων το οποίο είναι και ανακοινωμένο και το γνωρίζουν οι επιβάτες, ότι αν η τιμή των καυσίμων ξεπεράσει το όριο που έχει τεθεί σύμφωνα με επίσημη απόφαση των αρμοδίων φορέων, τότε θα εφαρμοσθεί επίναυλος καυσίμων ο οποίος κατά μέσο όρο για όλες τις εταιρείες κινείται γύρω από τα $9 ανά ημέρα ανά άτομο, ποσό σχετικά λογικό σε σχέση με τον επίναυλο των αεροπορικών εταιρειών.

Σήμερα παρατηρείται ότι η τιμή των καυσίμων έχουν ξεπεράσει το όριο που έχουν ανακοινώσει οι εταιρείες διαχείρισης κρουαζιέρας, αλλά όπως ανακοινώνουν επίσημα, δεν θα ήθελαν να εφαρμόσουν τον επίναυλο καυσίμων λόγω της διεθνούς ασταθούς οικονομικής κατάστασης που επηρεάζει τα νοικοκυριά σχετικά περισσότερο (σε σχέση με τις επιχειρήσεις οι οποίες μπορούσαν να είχαν προβλέψει την όποια αύξηση έτσι ώστε να μπορούν να την αποσβέσουν), εκτός και αν η κατάσταση αυτή ξεφύγει από τα όρια ανοχής που έχουν τεθεί.

Τέλος, σαν εναλλακτική λύση για την αντιμετώπιση του προβλήματος της αύξησης του κόστους καυσίμων και με δεδομένη την πρόθεσή τους για να μην μετακυλήσουν το επιπλέον κόστος στους επιβάτες, τόσο οι tour operators όσο και οι εταιρείες διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων προωθούν τουριστικά πακέτα μικρότερης διάρκειας και μειωμένων χιλιομετρικών αποστάσεων (π.χ. πακέτα διαμονής 3ήμερα ή 5ήμερα αντί για 7ήμερα και κρουαζιέρες μειωμένων αποστάσεων μεταξύ των λιμανιών προσέγγισης και με μεγαλύτερη διαμονή – πέρα της μιας ημέρας – στα λιμάνια προορισμού).

Χρήστος Νικολαΐδης, MBA, PhD Tourism, Aviation & Cruise Consultant