της Σοφίας Γκιαούρη

Για τις εξελίξεις στην ελληνική ξενοδοχία στην Αθήνα αλλά και τις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο τουριστικός κλάδος ενόψει της τουριστικής σεζόν μιλά σε συνέντευξή του στο tourismtoday ο Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού και Β’ Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), κος Ευγένιος Βασιλικός.

Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για τις εξελίξεις στον ξενοδοχειακό κλάδο της
πρωτεύουσας το 2023;

“Στους καιρούς που ζούμε είναι πολύ δύσκολο να γίνουν εκτιμήσεις, διότι έχουμε δει τα
τελευταία χρόνια πόσο γρήγορα αλλάζουν τα δεδομένα και πόσο μεγάλες είναι οι
επιπτώσεις τους στον κλάδο.

Όπως έχουμε παρουσιάσει και στην μελέτη ΕΞΑΑ- ΙΤΕΠ περί “Φέρουσας Ικανότητας”
τον Νοέμβριο αλλά και στην χθεσινή παρουσίαση της Έρευνας Ικανοποίησης Επισκεπτών το ξενοδοχειακό προϊόν της πόλης μας έχει εξελιχθεί την τελευταία δεκαετία αρκετά, βλέπουμε συνέχεια να γίνονται νέες μονάδες όπως και ανακαινίσεις σε υπάρχουσες μονάδες.

Μαζί με την ανάπτυξη της βραχυχρόνιας μίσθωσης τα τελευταία χρόνια, προφανώς γεννάται πλέον μεγάλος ανταγωνισμός – ενίοτε αθέμιτος- και υπερπροσφορά κλινών. Η άποψή μας είναι ότι θα πρέπει να υπάρξει ένας γενικότερος σωστός σχεδιασμός περαιτέρω ανάπτυξης – ώστε να μπορούν να είναι βιώσιμες όλες αυτές οι επιχειρήσεις.”

Πώς αναμένετε τη φετινή χρονιά για τα ελληνικά ξενοδοχεία σε επίπεδο αφίξεων
και εσόδων και πόσο αυτό θα επηρεάσει την Αθήνα;

“Τα μηνύματα τα οποία λαμβάνουμε είναι ότι η χρονιά θα είναι καλή όπως ήταν και η
περσινή – από ένα σημείο και μετά. Εδώ θα πρέπει να διαχωρίσουμε τα ξενοδοχεία της
Αθήνας και γενικότερα όσα είναι δωδεκάμηνης λειτουργίας από τα υπόλοιπα ξενοδοχεία
που λειτουργούν μόνο κατά την θερινή περίοδο. Η Αθήνα έχει δείξει ξανά τα τελευταία χρόνια ότι υπάρχει μεγάλη εποχικότητα και σίγουρα δεν έχει επανέλθει στα προ πανδημίας
επίπεδα, καθώς τα κόστη λειτουργίας των ξενοδοχείων έχουν αυξηθεί κατά πολύ για τους λόγους που όλοι γνωρίζουμε.

Ο επαγγελματικός τουρισμός ο οποίος παίζει πολύ σημαντικό ρόλο για τα ξενοδοχεία της Αθήνας ακόμα δεν έχει επανέλθει πλήρως αλλά σταδιακά βλέπουμε να ανεβαίνει και πιστεύουμε και ελπίζουμε ότι φέτος θα δούμε καλύτερα αποτελέσματα σε ότι τον αφορά.
Εδώ θα ήθελα επίσης να αναφέρω πως στην Αθήνα παραμένουμε, με τις χαμηλότερες τιμές πώλησης δωματίων ξενοδοχείων σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας, οι οποίοι παρατηρούμε πως μετά την πανδημία σημείωσαν αύξηση τιμών σε υψηλά διψήφια νούμερα ενώ η Αθήνα οριακά πλησίασε τα διψήφια νούμερα.”

Ποιες είναι οι σημαντικότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει το ελληνικό τουριστικό προϊόν στην Αττική;

“Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο προορισμός μας είναι αρκετές όπως ανέφερα και παραπάνω. Ο σωστός σχεδιασμός, ο αθέμιτος ανταγωνισμός, οι υποδομές και εδώ θα πρόσθετα και τη προβολή όχι μόνο της Αθήνας αλλά και των νησιών του Αργοσαρωνικού, τη προβολή ευρύτερα των δυνατοτήτων της περιοχής (εδώ να αναφέρω ότι μέχρι το 2021 μόλις το 50% των επισκεπτών της πρωτεύουσας γνώριζε ότι υπάρχουνε παραλίες στην Αττική και το 2022 έγινε αυτό το ποσοστό 63%), του yachting, της κρουαζιέρας, του γαστρονομικού τουρισμού, του αθλητικού τουρισμού και όλων των υπόλοιπων μορφών τουρισμού που προσφέρει η Αττική και σαφώς έχουν τεράστιο περιθώριο ανάπτυξης. Επίσης βασικός και το έχουμε αναφέρει επίσης πολλές φορές, είναι ο συνεδριακός τουρισμός, ο οποίος για πολλές πόλεις όπως και για την Αθήνα είναι πολύ σημαντικός και μπορεί να αποφέρει σε όλη την πόλη μεγάλα έσοδα.

Ο επαγγελματίας τουρίστας είναι εκείνος ο οποίος ξοδεύει τα περισσότερα χρήματα κατά
την επίσκεψή του – όπως αναφέραμε στην παρουσίαση της Έρευνας Ικανοποίησης Επισκεπτών.”

Πώς επηρεάζουν οι αυξήσεις στην ενέργεια και κατ’ επέκταση, ο πόλεμος τον τουρισμό και τους Έλληνες ξενοδόχους;

“Και τα δύο αυτά θέματα έχουν επιδράσει πολύ στα οικονομικά του κλάδου καθώς οι πρώτες
ύλες έχουν αυξηθεί κατά πολύ, ενώ παράλληλα πολλές μονάδες δεν έχουν προλάβει να εκσυγχρονιστούν – παρότι ο κλάδος μας είναι από τους μεγαλύτερους επενδυτές σε ανακαινίσεις τα τελευταία χρόνια. Προφανώς αυτό έχει επηρεάσει το σύνολο του κλάδου αλλά και σε αυτή την περίπτωση τα συνεχούς λειτουργίας ξενοδοχεία είναι αυτά τα οποία έχουν επηρεαστεί περισσότερο. Εδώ προφανώς δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε και στα ξενοδοχεία του ορεινού όγκου, όπου υπάρχουν πολλές μονάδες, αναμεσά τους και αρκετές μικρές και εκεί κυρίως λόγω κλίματος είναι λογικό να μιλάμε για ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα ειδικά στο θέμα της ενέργειας.”

Πώς η πολιτεία μπορεί να στηρίξει τον τουρισμό και την ξενοδοχία πιο συγκεκριμένα;

“Για τους λόγους που ήδη ανέφερα, ειδικά όσον αφορά στην αναβάθμιση των μονάδων πιστεύω πως εδώ, θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για οικονομικά κίνητρα τα οποία θα υποστηρίξουν τον Έλληνα ξενοδόχο – ώστε να μπορεί να προχωρήσει στις αναγκαίες για την εποχή ανακαινίσεις.

Σε γενικότερο πλαίσιο θα πρότεινα να λειτουργεί στο εξής μία σταθερή στρατηγική περαιτέρω ανάπτυξης των προορισμών, η οποία να μην αλλάζει κάθε φορά που αλλάζουν τα ‘πρόσωπα’, αλλά να υλοποιείται στη βάση μελετών και ερευνών και να μπορούν όλοι αλλά και όλα να προγραμματίζονται στο εξής σωστά και αποτελεσματικά.

Οι φορείς του τουρισμού έχουμε καταθέσει κατ’ επανάληψη τεκμηριωμένες προτάσεις για τα θέματα που μας απασχολούν και οι προτάσεις μας πιστεύουμε πως μπορούν να αλλάξουν την εικόνα και να βοηθήσουν τόσο τον Τουρισμό στο σύνολο του ως κλάδο, όσο και τον Έλληνα ξενοδόχο.”