Στο πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, παρότι δεν καταλογίζονται ευθέως ευθύνες, είναι ευδιάκριτος ο διαχωρισμός ευθυνών ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ-Hellenic Train, καθώς η επιτροπή δίνει ιδιαίτερο βάρος στα ζητήματα διαχείρισης κυκλοφορίας, ενώ καθίσταται σαφές πως την τελευταία τριετία, με την επανεκκίνηση του έργου επισπεύσθηκε η διαδικασία υλοποίησης και υιοθετήθηκαν οι συστάσεις των εκθέσεων ΕΔΕΛ και ΕΑΔ.

Το σύστημα GSMR διαθέτει τρία πρωτόκολλα παράδοσης περαιωμένου έργου από την ΕΡΓΟΣΕ και παραλαβή τους από τον ΟΣΕ, με ημερομηνίες 11-06-2018, 12-02-2020 και 10-02-2021.Το πόρισμα της επιτροπής αναφέρει ότι «Παρόλα αυτά όμως, το 2023 το σύστημα αυτό δεν είχε τοποθετηθεί σε όλους τους νέους συρμούς της HELLENIC TRAIN». Το συγκεκριμένο σύστημα, παρότι είχε παραδοθεί, δεν είναι λειτουργικό λόγω έλλειψης συντήρησης.

Σε ό,τι αφορά στη Σύμβαση 717, το πόρισμα της επιτροπής καταγράφει όλα τα γεγονότα, χωρίς να εκφέρει κάποια κρίση. Παραθέτει, δε, σημαντικό τμήμα της έκθεσης της ΕΑΔ και καταλήγει στην πρόταση πειθαρχικών διώξεων 15 στελεχών.

Όπως αναφέρει το πόρισμα «Οι 15 πειθαρχικές διώξεις ασκήθηκαν από την ΕΡΓΟΣΕ με αποτέλεσμα σε 4 στελέχη να επιβληθούν από τον Πρόεδρο και Δ/ντα Σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ, ως Πρωτοβάθμιο Πειθαρχικό Όργανο, πειθαρχικές ποινές παύσης 10 ημερών με στέρηση αποδοχών που μετά την άσκηση εφέσεων το Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο τους απάλλαξε από οποιαδήποτε πειθαρχική ποινή, ενώ η Οικονομική Εισαγγελία στη συνέχεια αρχειοθέτησε την υπόθεση το 2021 καθώς δεν είχαν προκύψει ενδείξεις απιστίας, αδίκημα για το οποίο διενεργήθηκε η προκαταρκτική εξέταση».

Αναφέρεται ως σημαντικό το γεγονός ότι: « Με το επιχείρημα των ειδικών προδιαγραφών και της «μοναδικότητας κατασκευαστή» επωφελήθηκαν στο παρελθόν από τις εργολαβίες του ΟΣΕ ιδιωτικές εταιρείες και κάποιες από τις συμβάσεις ανατέθηκαν με απευθείας αναθέσεις (την περίοδο ιδίως πριν το 2001).[…] επιδιώκεται η κατάτμηση του έργου και ο τεμαχισμός της σύμβασης σε πολλά κομμάτια για να ικανοποιηθούν ενδεχομένως περισσότεροι εργολάβοι.»

Αναφέρεται επίσης το γεγονός ότι τόσο το θεσμικό πλαίσιο όσο και ενδεχομένως απειρία στελεχών, δεν συμβάλλουν στην αποτελεσματική σύνταξη τευχών δημοπράτησης ορισμένων ιδιαίτερα σύνθετων έργων.

Τα τελευταία χρόνια η ΕΡΓΟΣΕ έχει μεριμνήσει ώστε να πάψουν οι παθογένειες αυτές και συγκεκριμένα:

α) τα έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου δημοπρατήθηκαν ως έργα turn-key, δηλαδή δεν τμηματοποιείται το έργο αλλά παραδίδεται ολοκληρωμένο από τον ανάδοχο και β) δημιουργήθηκε η βιβλιοθήκη τιμών, με βάση την οποία δημοπρατούνται τα έργα με μειοδοτικούς διαγωνισμούς. Αυτό σημαίνει ότι για όλα τα έργα ισχύουν οι ίδιες τιμές και προδιαγραφές.

Τέλος, γίνεται αναφορά στις τριβές μεταξύ ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, ακόμη και μετά τον νομικό διαχωρισμό τους το 2022 με την επισήμανση ότι: «Οι τριβές ωστόσο εξακολουθούν να υφίστανται, με συνηθέστερη την άρνηση του ΟΣΕ να παραλάβει έργα τα οποία του παραδίδει η ΕΡΓΟΣΕ συνήθως τμηματικά και για τα οποία τα τελευταία χρόνια υπάρχει πιστοποίηση από ανεξάρτητο εξωτερικό φορέα πιστοποίησης». Κύριος λόγος είναι η έλλειψη δυνατότητας συντήρησης.