Περισσότερα έσοδα και καλύτερη ταμειακή ρευστότητα παρουσίασε η Aegean Airlines κατά το πρώτο εξάμηνο του 2019, σύμφωνα με τον πρόεδρο της αεροπορικής Ευτύχιο Βασιλάκη.
Το 2019 χαρακτηρίστηκε από τον κ.Βασιλάκη ως μεταβατικό έτος εν αναμονή της σταδιακής παραλαβής των αεροσκαφών νέας γενιάς της οικογένειας Airbus A320neo με τη νέα χρονιά.
Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, το διάστημα Απριλίου-Μαΐου, η αύξηση των διαθέσιμων χιλιομετρικών θέσεων κατά 12% και η καλύτερη αξιοποίηση του στόλου, οδήγησαν στην αύξηση των εσόδων της Aegean, ξεπερνώντας το επιπρόσθετο κόστος με το οποίο επιβαρύνθηκε ο αερομεταφορέας.
Το κόστος συνδέεται με την αυξημένη τιμή καυσίμου (12 εκατ. δολ.), την πρώτη εφαρμογή του λογιστικού προτύπου IFRS 16 (4 εκατ. δολ.) και τους τόκους (2 εκατ. ευρώ) που συνδέονται με την ομολογιακή έκδοση ύψους 200 εκατ. ευρώ, η οποία ωστόσο ενίσχυσε την διαπραγματευτική θέση της εταιρείας με τους χρηματοδοτικούς εταίρους της.
Οι προβλέψεις
Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου λόγω της πλήρους αξιοποίησης του στόλου αναμένεται να επιδράσει θετικά και στα μεγέθη του τρίτου τριμήνου, αλλά ο ρυθμός αύξησης της προσφερόμενης χωρητικότητας και των διαθέσιμων χιλιομετρικών θέσεων (ASK) θα είναι χαμηλότερος.
Το τρίτο τρίμηνο, όπως ανέφερε ο επικεφαλής της Aegean, δεν θα καταγραφεί πτώση της χωρητικότητας, ενώ θα συνεχιστεί ο θετικός αριθμός αύξησης των εσόδων, που θα είναι όμως, χαμηλότερος, σε ονομαστικούς όρους.
Οι προκλήσεις
Η αύξηση της ζήτησης και η κλιματική αλλαγή είναι τα ζητήματα τα οποία απασχολούν επί το πλείστον τις αεροπορικές εταιρείες, ενώ σε σχέση με την αναμενόμενη αύξηση της τιμής του πετρελαίου λόγω των γεγονότων στη Σαουδική Αραβία, η αεροπορική, έως το τέλος της χρονιάς, έχει καλύψει (hedge) περίπου το 80% των αναγκών της σε καύσιμο.
Για το 2020, η εταιρεία έχει κάνει “hedging” για το 55% των αναγκών της, ενώ, κατά πάγια πρακτική, προμηθεύεται καύσιμα, όταν η αγορά είναι σταθεροποιημένη και δεν βρίσκεται αντιμέτωπη με μεγάλες αυξήσεις τιμών.
Αναφορικά με τη χρηματοδότηση της παραγγελίας αεροσκαφών, ύψους 5 δισ. δολ. (σε τιμές καταλόγου), o κ. Βασιλάκης ανέφερε πως σε πληρωμές πριν από την παραλαβή (pre-delivery payment) αντιστοιχούν 68 εκατ. ευρώ και 45 εκατ. για τα έτη 2019 και 2020, αντίστοιχα. Η παραλαβή του πρώτου αεροσκάφους τοποθετείται το 2020.
Τέλη αεροδρομίων
Για τα τέλη των αεροδρομίων, ο πρόεδρος της Aegean ανέφερε ότι δεν αναμένεται αύξησή τους για τα επόμενα χρόνια, σημειώνοντας ότι η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του “Ελ. Βενιζέλος” δεν έφερε σημαντική μείωση των χρεώσεων, όπως, αρχικά, αναμενόταν. Ανέφερε ότι υποχώρησαν σε ποσοστό 4%, μόνο, τα τέλη στάθμευσης των αεροσκαφών, μείωση που αντισταθμίστηκε από περιορισμένη αύξηση των χρεώσεων στα περιφερειακά αεροδρόμια, που έχουν ιδιωτικοποιηθεί.
Καθυστερήσεις πτήσεων
Όσον αφορά τις καθυστερήσεις των πτήσεων, αποτέλεσαν το “μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετώπισε η εταιρεία” φέτος.
Ωστόσο, όπως εξήγησε ο κ. Βασιλάκης, η αιτία δεν σχετίζεται με τον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο, αλλά με τον περιορισμό της χωρητικότητας της ελληνικής εναέριας κυκλοφορίας, οδηγώντας σε καθυστερήσεις των εισερχόμενων πτήσεων, κυρίως από τις 12 μέχρι τις 16:00, το διάστημα από τα μέσα Ιουνίου έως τις αρχές του Αυγούστου.
Η κατάσταση αυτή αποδίδεται, σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, σε οργανωτικά προβλήματα του Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, όπως και σε “αρρυθμίες” που προκλήθηκαν λόγω της αλλαγής της κυβέρνησης.
Πάντως, όπως σημείωσε, πλέον, δρομολογούνται προσλήψεις ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, όπως και νέες επενδύσεις σε απαραίτητο εξοπλισμό.
Οι καθυστερήσεις προκάλεσαν κόστος ορισμένων εκατομμυρίων στην εταιρεία, αλλά αυτό είναι το έλασσον, σε σχέση με τα συνολικά προβλήματα που δημιούργησαν, μεταξύ των οποίων η κούραση του προσωπικού και η ταλαιπωρία πελατών, με την ικανοποίηση των επιβατών να “αποτελεί τη βάση της εταιρείας από την πρώτη ημέρα λειτουργίας της” ανέφερε ο κ. Βασιλάκης.