της Εύας Οικονομάκη

Η ανάγκη υιοθέτησης κοινών πρωτοκόλλων σε ευρωπαϊκό επίπεδο ως βασικού παράγοντα που θα οδηγήσει στην ανάκαμψη των αερομεταφορών βρέθηκε στο επίκεντρο του διαδικτυακού event με τίτλο «Leading Greece into a New Aviation Reality-Οδηγώντας την Ελλάδα σε μια νέα πραγματικότητα για τις αερομεταφορές», που διοργάνωσε η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA).

Στον ζωτικής σημασίας για την ελληνική οικονομία και τον ελληνικό τουρισμό κλάδο των αερομεταφορών εστίασε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, υπογραμμίζοντας ότι η έλλειψη διασύνδεσης μεταξύ των χωρών έχει επιφέρει δραματικές επιπτώσεις στον κλάδο των αερομεταφορών, απειλώντας επί της ουσίας τη βιωσιμότητα των αεροπορικών εταιρειών.

Ο Κ. Καραμανλής έδωσε έμφαση στη συμβολή των αερομεταφορών στο ΑΕΠ το 2019, ενώ αναφέρθηκε και στα οριζόντια μέτρα που έχει λάβει η ελληνική κυβέρνηση για τη στήριξη του κλάδου. Συγκεκριμένα, τόνισε ότι τα μέτρα αφορούν, μεταξύ άλλων, τη στήριξη των εργαζόμενων σε εταιρείες που έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους, την επιδότηση της ασφάλισης και φορολογίας μέσω του προγράμματος ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ, -το οποίο, όπως τόνισε, ενδέχεται να επεκταθεί και μετά την 31η Δεκεμβρίου του 2020, εάν αυτό κριθεί αναγκαίο-, και τη μείωση του ΦΠΑ σε όλο τον τομέα των μεταφορών.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και στην ανάγκη χάραξης μίας κοινής και ενιαίας προσέγγισης της Ε.Ε. γύρω από τα ταξίδια, με στόχο την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης στον κλάδο των αερομεταφορών. Τόνισε, δε, ότι η Ελλάδα από την πρώτη ημέρα που ξέσπασε η πανδημία είχε προτείνει την υιοθέτηση ενός «υγειονομικού διαβατηρίου» για τη διευκόλυνση των ταξιδιών, επισημαίνοντας ότι αυτή τη στιγμή η Ευρωπαϊκή Ένωση σε συνεργασία με τα κράτη-μέλη καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια προκειμένου να αναπτυχθεί μία ενιαία στρατηγική που θα διέπει τις μετακινήσεις εντός της Ε.Ε.

Κρίσιμες οι αερομεταφορές για τον τουρισμό

Στον καίριο ρόλο που διαδραματίζουν οι αερομεταφορές για τον ελληνικό τουρισμό, με δεδομένο ότι το 70% των ξένων τουριστών φθάνουν στην Ελλάδα με αεροπλάνο, εστίασε από την πλευρά του ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης. Επεσήμανε, μάλιστα, ότι οι αερομεταφορές αποτελούν έναν σημαντικό πυλώνα για την ανάπτυξη του τουρισμού.

Κάνοντας μια εκτίμηση για την πορεία του ελληνικού τουρισμού το 2021, ο υπουργός Τουρισμού τόνισε ότι «μπορούμε να μιλήσουμε για ένα πιο ρεαλιστικό σενάριο πιο κοντά στο 50% και για ένα πιο αισιόδοξο σενάριο για άνω του 60% των εισπράξεων του 2019», επισημαίνοντας ότι είναι πολύ σημαντικό για την Ελλάδα και για την Ευρώπη συνολικά να υπάρξει μια εναρμονισμένη προσέγγιση όσον αφορά τα ταξίδια.

Ανάγκη για προγραμματισμό

Την ανάγκη εφαρμογής ενός ενιαίου πρωτοκόλλου για τα ταξίδια σε ευρωπαϊκό επίπεδο με ορίζοντα το 2021 έτσι ώστε να ανακάμψει σταδιακά ο κλάδος των αερομεταφορών προέταξε από την πλευρά του ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχιος Βασιλάκης.

Ο ίδιος είπε ότι η υιοθέτηση ενιαίων πρωτοκόλλων θα επιτρέψει στους ταξιδιώτες, αλλά και στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε όλο το φάσμα του τουρισμού και των μεταφορών να προγραμματίσουν και να αναπτύξουν έναν σχεδιασμό, ο οποίος θα συμβάλει στην επαναφορά του κλάδου των αερομεταφορών.

Ο πρόεδρος της Aegean τόνισε, επίσης, ότι η διασπορά του κορωνοϊού είναι ιδιαίτερα μικρή στα αεροπορικά ταξίδια, ενώ έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην επαναφορά της Ασίας και των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής στη συνδεσιμότητα των προορισμών. Επεσήμανε, μάλιστα, ότι με εξαίρεση τους δύο πρώτους μήνες του έτους, η πτώση των εσόδων στις αερομεταφορές κυμαίνεται στο 70%-80%, γεγονός που σημαίνει ότι ο συγκεκριμένος κλάδος θα αργήσει να ανακάμψει.

Στο ναδίρ η επιβατική κίνηση

Από την πλευρά του ο Γιάννης Παράσχης, διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), ανέφερε ότι η πτώση της επιβατικής κίνησης, με εξαίρεση τους δύο πρώτους μήνες του 2020, διαμορφώνεται στο 77% και κινείται σε επίπεδα ελαφρώς χαμηλότερο σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Ο Γ. Παράσχης είπε ότι η επιβατική κίνηση εμφανίζει πτώση 66% σε σχέση με το 2019 μέχρι σήμερα, ενώ ανέφερε ότι ο χειρότερος μήνας από πλευράς επιδόσεων επιβατικής κίνησης ήταν ο Απρίλιος με μείωση 99% και ο καλύτερος ο Αύγουστος, καθώς η πτώση περιορίστηκε στο 60% σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2019.

Ο ίδιος εκτίμησε ότι το 2021 η επιβατική κίνηση θα φτάσει περίπου στο 50% της κίνησης του 2019, με δεδομένο ότι φέτος ο αριθμός των επιβατών εκτιμάται ότι τελικά θα διαμορφωθεί στο 1/3 του αριθμού που κατεγράφη πέρυσι. Όπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, από τον Απρίλιο μέχρι σήμερα το λειτουργικό κόστος του αερολιμένα έχει μειωθεί κατά 50% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, επισημαίνοντας ότι είναι απαραίτητη η άντληση μεγαλύτερης ρευστότητας και η στήριξη των εταιρειών που διαχειρίζονται αεροδρόμια και έχουν πληγεί από την πανδημία τόσο σε επίπεδο Ε.Ε. όσο και σε εθνικό επίπεδο.

«Εφιάλτης»

Για τον «απόλυτο εφιάλτη» που βιώνει ο τομέας των αερομεταφορών έκανε λόγο ο Ραφαέλ Σβαρτζμάν, περιφερειακός αντιπρόεδρος της IATA, υπεύθυνος για την Ευρώπη, επισημαίνοντας ότι οι αερομεταφορές είναι ένας κλάδος κρίσιμος για την ελληνική οικονομία, καθώς υποστηρίζει περίπου 500.000 θέσεις εργασίας στην Ελλάδα.

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υγείας, Βασίλης Κοντοζαμάνης, σχολιάζοντας τα νέα για το εμβόλιο της Pfizer, τόνισε ότι από τον Ιανουάριο και μετά «θα είμαστε σε θέση να προχωρήσουμε σε μαζικούς εμβολιασμούς του πληθυσμού», ταυτόχρονα με την υπόλοιπη Ευρώπη, ένα δύσκολο και περίπλοκο, όπως το χαρακτήρισε, εγχείρημα. Μάλιστα, επεσήμανε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη έρθει σε συμφωνία με 4 παραγωγούς εμβολίων, με την Ελλάδα να συμμετέχει και στις 4 αυτές συμφωνίες.