germanoitaksidia51+15% η Γερμανική Αγορά

Του Χάρη Ντιγριντάκη

Σκληρό πόκερ παίζεται αυτή την περίοδο μεταξύ των Γερμανών Tour Operators και της άνυδρης οικονομικά ελληνικής ξενοδοχίας. Η έλλειψη ρευστού των ξενοδόχων ενόψει του ανοίγματος της σεζόν οδηγεί χιλιάδες ξενοδόχους και ιδιοκτήτες ενοικιαζομένων δωματίων να κατεβάσουν τα τιμολόγια τους προκειμένου να αντλήσουν προκαταβολές από τους Γερμανούς Tour Operators. Την προσεχή εβδομάδα ανοίγει τις πύλες της η ΙΤΒ, η μεγαλύτερη έκθεση τουρισμού στον κόσμο που διεξάγεται κάθε χρόνο τέτοια εποχή στο Βερολίνο και καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την πορεία της εκάστοτε τουριστικής σεζόν. 

Η αύξηση της ζήτησης για Ελλάδα από τους Γερμανούς μετά τη ραγδαία πτώση του 2012, είναι λογική, αφού το κλίμα μεταξύ των δυο κρατών έχει εξομαλυνθεί και ο Γερμανός αποτελεί παραδοσιακά τον μεγάλο πελάτη για την ελληνική τουριστική αγορά.

Οι κρατήσεις αυτήν την περίοδο δίδουν αμφίσημα μηνύματα δεδομένου ότι άλλοι Tour Operators σημειώνουν μεγάλη αύξηση, ενώ κάποιοι άλλοι εμφανίζουν οριακά ανοδικές τάσεις στα συστήματα κρατήσεων τους. Ο Thomas Cook κάνει λόγο αυτές τις ημέρες για άνοδο 20% στις κρατήσεις σε σχέση με το ίδιο περυσινό διάστημα, ανάλογη αύξηση εμφανίζει ο Alltours, η πανίσχυρη TUI παρουσιάζει μονοψήφια αύξηση και οι μικρότεροι Tour Operators κινούνται σε αντίστοιχα επίπεδα. Προς ώρας η κοινή συνισταμένη των κρατήσεων προς την Ελλάδα εδράζεται σε ένα ανοδικό ποσοστό της τάξεως του 15%. Διαφορετικές είναι οι τάσεις και στους ελληνικούς προορισμούς όπου Δωδεκάνησα και Κρήτη κινούνται πιο δυναμικά από τις υπόλοιπες αγορές.

Κοινός τόπος είναι ότι η αδυναμία προβολής της Ελλάδας στη γερμανική αγορά, ελέω μειωμένου budget του ΕΟΤ, καθιστά για μια ακόμη χρονιά ως κύριο εργαλείο marketing τις προσφερόμενες τιμές των ξενοδοχείων και των παρεχόμενων υπηρεσιών. Αυτοί που ξέρουν σχολιάζουν αρνητικά το γεγονός ότι τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο η Ελλάδα απείχε από οποιαδήποτε ενέργεια προβολής στη Γερμανία σε μια περίοδο όπου παραδοσιακά κλείνονται πακέτα και ο ανταγωνισμός (Τουρκία, Ισπανία) κινήθηκε μεθοδικά δαπανώντας δεκάδες εκατ. ευρώ. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η ανάγκη άμεσης προώθησης των προγραμμάτων συνδιαφήμισης με τους Tour Operators που έχει καθυστερήσει. Κύκλοι της γερμανικής αγοράς αναφέρουν ότι η Ελλάδα ελλείψει κονδυλίων για άμεση προβολή πρέπει να κατευθυνθεί σε δράσεις έμμεσης διαφήμισης. Ατυχής πάντως συγκυρία θεωρείται από κύκλους της αγοράς η αλλαγή του Διευθυντή ΕΟΤ στη Γερμανία, λίγες ημέρες πριν την έκθεση του Βερολίνου. Όλοι όμως συμφωνούν ότι η πολιτεία οφείλει να διαφυλάξει το image της χώρας προς την απαιτητική γερμανική αγορά με την ελπίδα ότι θα πιάσουμε ως χώρα τα νούμερα του 2011. Ελπιδοφόρος πάντως θεωρείται η νέα προσέγγιση που ευαγγελίζεται του υπουργείο Τουρισμού και ΕΟΤ αναφορικά με την προβολή της Ελλάδας στις αγορές το 2013 η οποία καταγράφει μειωμένο budget κατά 30%.

Πρόσφατη έρευνα της American British Tabaco που διεξήχθη σε δείγμα 40.000 ατόμων κατέδειξε ότι η Ελλάδα αποτελεί το 10ο σε ζήτηση προορισμό για τους Γερμανούς, αν και τα τελευταία στοιχεία ανατρέπουν τα δεδομένα.

Δεν πρέπει πάντως να διαλανθάνει της προσοχής στην ανάλυση της γερμανικής αγοράς το γεγονός ότι όπως υποδηλώνουν τα αποτελέσματα του 2012 οι Γερμανοί απώλεσαν την πρώτη θέση στις παγκόσμιες δαπάνες τουριστών. Πρώτοι πλέον είναι οι Κινέζοι, ακολουθούν οι Αμερικανοί και στην τρίτη θέση (από πρώτη) είναι οι Γερμανοί. Συνολικά, σύμφωνα με τα στοιχεία του FVW, η TUI σήμερα διαθέτει το 18,3% της αγοράς, ακολουθούν με ίσο ποσοστό ο REWE και ο Thomas Cook με 13,1%, έπεται ο FTI με 6,7%, η Alltours με 5,7%, η AIDA Cruises με 4,5% και η ανερχόμενη Schaue Island με 2,8%. Στα υπόλοιπα ανεξάρτητα τουριστικά γραφεία της Γερμανίας επιμερίζεται το εναπομείναν ποσοστό του 35,7%.

Ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ξενοδόχων και μέλος του Δ.Σ. του ΕΟΤ Αντώνης Καμπουράκης μιλώντας στο tourismtoday.gr για την πορεία των κρατήσεων από την γερμανική αγορά επισημαίνει ότι : «Η Γερμανία μετά από πολύ καιρό συνειδητοποιεί επιτέλους ότι συμφέρον της είναι η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και η επιτυχία του ελληνικού τουρισμού. Τούτο φαίνεται στην βελτιωτική εικόνα που παρουσιάζει την περίοδο αυτή ο προορισμός Ελλάδα στα μάτια των Γερμανών και αυτό είναι υπέρ μας». Όπως προσθέτει ο κ. Καμπουράκης η έλλειψη ρευστότητας στα ξενοδοχεία αποτελεί αρνητικό στοιχείο στις διαπραγματεύσεις με τους Tour Operators. Στην έκθεση του τουρισμού ΙΤΒ 2013 την προσεχή εβδομάδα, οι Γερμανοί θα μιλήσουν για Early Bookings αυξάνοντας την αδυναμία μας προκειμένου να είμαστε ισότιμοι συνεργάτες» εκφράζοντας τις ανησυχίες του για τις διαπραγματεύσεις των προσεχών ημερών. Καταλήγοντας σημειώνει : «Όμως είμαι σίγουρος ότι στο Βερολίνο η Ελλάδα και οι Έλληνες θα κατορθώσουμε να σταθούμε στα πόδια μας ούτως ώστε να διασφαλίσουμε τις επιχειρήσεις μας, τους εργαζόμενους μας και την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών μας».

 

ΠΙΝΑΚΑΣ

Μερίδια Γερμανών Tour Operators 2012

ΟΝΟΜΑ ΠΟΣΟΣΤΑ (%)

TUI 18,3
REWE 13,1
THOMAS COOK 13,1
FTI 6,7
ALLTOURS 5,7
ΑΙDA CRUISES 4,5
SCHAUE ISLAND 2,8
ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ 35,7