Η ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία έχει πετύχει «σημαντική πρόοδο» τα τελευταία δύο χρόνια όσον αφορά την επίτευξη των στόχων της για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, σύμφωνα με νέα έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EASA).
Ο στόχος του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) περιλαμβάνει τη μείωση κατά 5% των εκπομπών CO2 από τις διεθνείς αερομεταφορές έως το 2030. Ήδη το 2023, οι πτήσεις που αναχωρούν από τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια εξέπεμψαν 133 εκατομμύρια τόνους CO2, δηλαδή 10% λιγότερους από ό,τι το 2019. Η μέση μάζα CO2 που εκπέμπεται ανά επιβατοχιλιόμετρο μειώθηκε στα 83 γραμμάρια το 2023, που ισοδυναμεί με 3,3 λίτρα καυσίμου ανά 100 επιβατοχιλιόμετρα. Ένα ενδιαφέρον στοιχείο σε ό,τι αφορά τις πτήσεις που αναχωρούν από ευρωπαϊκά αεροδρόμια είναι το γεγονός ότι ενώ μόλις το 6% είναι πτήσεις μεγάλων αποστάσεων (άνω των 4.000 χιλιομέτρων), αυτές αντιπροσώπευαν το 46% των εκπομπών CO2.
Στην έκθεση επισημαίνεται επίσης η αύξηση του αριθμού των ευρωπαϊκών αερολιμένων, από 90 σε 118, που έχουν στόχο καθαρών μηδενικών εκπομπών CO2 έως το 2030. Από αυτά, τα 16 έχουν ήδη επιτύχει τον στόχο τους.
Η παραγωγική ικανότητα SAF που κατασκευάζεται επί του παρόντος σε όλη την Ευρώπη θα μπορούσε να προμηθεύσει τους 3,2 μεγατόνους SAF που απαιτούνται έως το 2030 σύμφωνα με την εντολή εφοδιασμού αεροπορίας ReFuelEU.
Ωστόσο η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επισημαίνει ότι η παραγωγή θα πρέπει να «αυξηθεί γρήγορα στη συνέχεια.
Οι τιμές των SAF είναι επί του παρόντος 3 έως 10 φορές ακριβότερες από τα συμβατικά καύσιμα, αν και αναμένεται να μειωθούν «σημαντικά» καθώς οι τεχνολογίες παραγωγής κλιμακώνονται.
Ο εκτελεστικός διευθυντής της EASA Florian Guillermet δήλωσε:
«Απαιτείται τώρα μια συντονισμένη προσπάθεια για τη διαχείριση μιας ομαλής μετάβασης σε καθαρότερες αερομεταφορές, διατηρώντας παράλληλα ένα υψηλό ομοιόμορφο επίπεδο ασφάλειας και συνδεσιμότητας. Η ειλικρινής, διαφανής και αποτελεσματική επικοινωνία είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της εμπιστοσύνης των ευρωπαίων πολιτών ότι οι αερομεταφορές πράγματι ενεργούν για να γίνουν πιο βιώσιμες και θα επιτύχουν τους μελλοντικούς στόχους».