Το δημαρχείο της Βενετίας ανακοίνωσε ότι βρίσκεται σε αναζήτηση νέων γονδολιέρηδων. Οι απαιτήσεις για τη θέση προβλέπουν οι υποψήφιοι να είναι 18 ετών και άνω, να διαθέτουν απολυτήριο γυμνασίου , να γνωρίζουν κολύμπι και να έχουν ιατρικό πιστοποιητικό που να αποδεικνύει ότι είναι υγιείς.
Η διαδικασία αίτησης
Πρώτον, οι εκκολαπτόμενοι γονδολιέρηδες πρέπει να υποβάλουν αίτηση σε ένα εκπαιδευτικό σεμινάριο – Arte del Gondoliere ή Τέχνη του Γονδολιέρη. Θα επιλεχθούν για αυτό, όμως, μόνο εάν αποδείξουν ότι μπορούν να κωπηλατήσουν, ή τουλάχιστον δείξουν σημάδια ότι έχουν ό,τι χρειάζεται για να αναπτύξουν την ικανότητα αυτή.
Η διαδικασία εκπαίδευσης για τη γόνδολα είναι ιδιαιτέρως αυστηρή. Οι εκπαιδευόμενοι πρέπει να παρακολουθήσουν θεωρητικά μαθήματα διάρκειας 30 ωρών, κατά τη διάρκεια των οποίων θα μάθουν τις πλωτές οδούς που ισοδυναμούν με τον κώδικα αυτοκινητοδρόμων. Θα διδαχθούν επίσης αγγλικά και γαλλικά, καθώς και για την ιστορία, την τέχνη και τον πολιτισμό της Βενετίας, με ιδιαίτερη έμφαση στο πώς χτίστηκε η πόλη και τις υδάτινες διαδρομές της.
Στη συνέχεια θα ξεκινήσουν 10 ώρες πρακτικής εκπαίδευσης, που περιλαμβάνει την κωπηλασία μιας γόνδολας με το μονό της κουπί, υπό την καθοδήγηση ενός μάστερ γονδολιέρη.
Εμβληματικό επάγγελμα
Το επάγγελμα του γονδολιέρη αποτελεί πυλώνα της Βενετίας από το 1094. Για αιώνες, τα σκάφη μήκους 11 μέτρων ήταν η κύρια μορφή μεταφοράς στην πόλη, αρχικά για τα κατώτερα κλιμάκια της κοινωνίας, πριν τα υιοθετήσουν τελικά οι αριστοκράτες όταν οι μεταφορές με άλογα που προτιμούσαν ως τότε, απαγορεύτηκαν στα στενά δρομάκια τον 14ο αιώνα. Μέχρι τον 16ο αιώνα, περίπου 10.000 γόνδολες βρίσκονταν στη Βενετία.
Σήμερα, υπάρχουν μόνο 433 γονδολιέρηδες. Το επάγγελμα παλαιότερα ήταν αποκλειστικά ανδρικό, με τις πολυπόθητες άδειες συνήθως να μεταβιβάζονται από πατέρα σε γιο. Τώρα όμως το επάγγελμα είναι ανοιχτό σε οποιονδήποτε είναι πολίτης της ΕΕ. Η Giorgia Boscolo έγινε η πρώτη γυναίκα γονδολιέρισσα το 2009 και σήμερα υπάρχουν 14 γυναίκες.
Με περίπου 30 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως, οι γονδολιέρηδες έχουν μεγάλη ζήτηση στη Βενετία. Αλλά η εύρεση νέων προσλήψεων είναι λιγότερο για την εξυπηρέτηση των τεράστιων αριθμών τουριστών και περισσότερο για τη διατήρηση του επαγγέλματος.
Οι γονδολιέρηδες έχουν παλέψει συχνά για να διατηρήσουν το επάγγελμά τους. Όταν η Βενετία εισήγαγε μια δημόσια υπηρεσία μηχανοκίνητων θαλάσσιων λεωφορείων τη δεκαετία του 1880, οι γονδολιέρηδες έκαναν την πρώτη τους απεργία. Σήμερα, οι γονδολιέρηδες συχνά διαμαρτύρονται για τα θαλάσσια ταξί και τα ταχύπλοα, υποστηρίζοντας ότι η αλόγιστη οδήγησή τους διακινδυνεύει ζωές καθώς σηκώνουν κύματα που ταράζουν τα μικρότερα σκάφη.
Προς το παρόν, η ζήτηση για το μάθημα, το οποίο κοστίζει στους υποψήφιους περισσότερα από 1.000 ευρώ, είναι τεράστια, σύμφωνα με την ένωση εργαζομένων.