Η γαλλική κυβέρνηση σκοπεύει να αυξήσει τους φόρους στα αεροπορικά εισιτήρια και να διαθέσει τα κεφάλαια που θα συγκεντρωθούν για την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού της τομέα.

Η απόφαση αυτή εντάσσεται στη στρατηγική της να προωθήσει τα ταξίδια με τρένο προκειμένου να εκπληρώσει τους περιβαλλοντικούς της στόχους.

Η αύξηση στους φόρους, η οποία θα συμπεριληφθεί στον προϋπολογισμό του 2024, θα αποφέρει περίπου 100 εκατ. ευρώ (110 εκατ. δολάρια) στον σιδηροδρομικό τομέα κατά την περίοδο μεταξύ 2023 και 2027.

Αύξηση των φόρων στα αεροπορικά εισιτήρια

Συγκεκριμένα, ο νέος φόρος θα εφαρμοστεί στα εισιτήρια πρώτης θέσης και business class, τα οποία είναι οι επιλογές με τις υψηλότερες τιμές για τους επιβάτες και επίσης οι πιο προσοδοφόρες για τις αεροπορικές εταιρείες.

Ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών Clément Beaune δήλωσε στη Le Parisien ότι οι άνθρωποι που πληρώνουν περισσότερα για ταξίδια είναι συνήθως αυτοί που είναι λιγότερο ευαίσθητοι στις αυξήσεις των τιμών.

Από την άλλη πλευρά, η γαλλική αεροπορική βιομηχανία εκφράζει ανησυχίες ότι αυτή η αύξηση των φόρων θα μπορούσε ενδεχομένως να υπονομεύσει την ανταγωνιστικότητα του κλάδου, δεδομένου ότι ήδη διοχετεύει σημαντικές επενδύσεις σε περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες.

Απαγόρευση πτήσεων μικρών αποστάσεων

Η Γαλλία βρέθηκε στο επίκεντρο μετά την απαγόρευση των εσωτερικών πτήσεων μικρών αποστάσεων που διαρκούν λιγότερο από 150 λεπτά (ή 2,5 ώρες) όπου υπάρχει κατάλληλη εναλλακτική σιδηροδρομική υπηρεσία.

Η απαγόρευση ουσιαστικά απέκλεισε τα αεροπορικά ταξίδια επιβατών μεταξύ του Παρισιού και των γαλλικών πόλεων Νάντη, Λυών και Μπορντό.

Ως πρόσθετο μέτρο βάσει των νέων κανονισμών, η Γαλλία έχει επίσης αυστηροποιήσει τους κανόνες για τη χρήση ιδιωτικών τζετ για σύντομα ταξίδια για να προωθήσει τη βιωσιμότητα και τις δίκαιες επιλογές μεταφοράς για το ευρύ κοινό.

Ο νέος νόμος που εφαρμόστηκε όριζε ότι οι σιδηροδρομικές υπηρεσίες κατά μήκος των ίδιων διαδρομών θα πρέπει να είναι επαρκώς συχνές, αξιόπιστες και αποτελεσματικά διασυνδεδεμένες για να καλύπτουν τις απαιτήσεις των επιβατών που ενδέχεται να είχαν επιλέξει αεροπορικά ταξίδια.

Επιπλέον, αυτές οι εναλλακτικές σιδηροδρομικές υπηρεσίες θα πρέπει να μπορούν να εξυπηρετήσουν τον πρόσθετο όγκο επιβατών που έχουν μετατοπιστεί από τις εσωτερικές πτήσεις.

Η πρόσφατη έκθεση της Greenpeace αποκαλύπτει ότι, κατά μέσο όρο, τα ταξίδια με τρένο στην Ευρώπη κοστίζουν τέσσερις φορές περισσότερο από τα αεροπορικά.

Η μελέτη εξέτασε πάνω από 100 διαδρομές που συνδέουν μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις και διαπίστωσε ότι ενώ τα τρένα ήταν γενικά δύο φορές πιο δαπανηρά από τις πτήσεις, η διαφορά τετραπλασιάστηκε για διαδρομές που περιλαμβάνουν ταξίδια από και προς το Ηνωμένο Βασίλειο.