O κύβος ερρίφθη και μετά από 17 έτη αποτυχημένων προσπαθειών όπως όλα δείχνουν το Ηράκλειο θα αποκτήσει διεθνές αεροδρόμιο ευρωπαϊκών προδιαγραφών, το δε σύνολο της επένδυσης θα ανέλθει στα 850 εκατ. ευρώ. Και τούτο διότι ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης υπέγραψε χθες την απόφαση ανακήρυξης της κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ – GMR ως προσωρινού αναδόχου της σύμβασης παραχώρησης για τη «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Κρήτης καθώς και Μελέτη, Κατασκευή και Χρηματοδότηση των οδικών συνδέσεων αυτού». Η σχετική σύμβαση παραχώρησης αναμένεται να υπογραφεί εντός των προσεχών μηνών.

του Χάρη Ντιγριντάκη

Στις αλλαγές που μεταξύ άλλων καταγράφονται στο σχετικό διαγωνισμό :Το Δημόσιο διατηρεί ισχυρή παρουσία σε μια εξαιρετικής σημασίας επένδυση: α) αυξάνεται το ελάχιστο προσφερόμενο ποσοστό μετοχικού κεφαλαίου από 40% σε 46%, β0. αυξάνεται η βαρύτητα της Οικονομικής Προσφοράς των διαγωνιζόμενων, γ) η αιτούμενη χρηματοδοτική Συμβολή εκ μέρους του Δημοσίου περιορίστηκε σε 180 εκατ. ευρώ. δ) αυξάνεται σε 2% το ποσοστό επί των ακαθάριστων εσόδων του αερολιμένα που προκύπτουν από την εκμετάλλευση του έργου παραχώρησης, υπέρ των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής, αλλά και άλλων κοινωφελών δράσεων. ε) θα δημιουργηθούν 1.000 άμεσες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής. 500 μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας.

Ο νέος αερολιμένας επίσης θα περιλαμβάνει με βάση την Προσφορά του Προσωρινού Αναδόχου:

– Βιοκλιματικό Κεντρικό Κτίριο αεροσταθμού επιφάνειας 71.818 τ.μ. (έναντι 60.000 τ.μ. που ήταν η ελάχιστη επιτρπτή επιφάνεια κατά την Διακήρυξη).

– Μέγιστη Διανυόμενη Απόσταση Αναχωρούντων Επιβατών 247 μ. (έναντι 1.000 μ. που ήταν η μέγιστη επιτρεπτή απόσταση κατά την Διακήρυξη).

– Μέγιστη Διανυόμενη Απόσταση Αφινούμενων Επιβατών 187 μ. (έναντι 1.000 μ. που ήταν η μέγιστη επιτρεπτή απόσταση κατά την Διακήρυξη).

– Μέγιστη Απόσταση Τροχοδρόμησης Αεροσκαφών 3.875 μ. (έναντι 5.000 μ. που ήταν η μέγιστη επιτρεπτή απόσταση κατά την Διακήρυξη).

– 27 Θέσεις Στάθμευσης στην Πίστα, με δυνατότητα Αυτόνομης Προσέγγισης και Απομάκρυνσης, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών για κάθε Θέση Στάθμευσης.

– 19 Αίθουσες Αναμονής Επιβατών (έναντι 12 που ήταν ο ελάχιστος επιτρεπτός αριθμός κατά την Διακήρυξη).

O σχεδιασμός του νέου διεθνούς Αερολιμένα, υπερκαλύπτει τις πλέον σύγχρονες προδιαγραφές όσον αφορά την προσβασιμότητα, την λειτουργικότητα και το επίπεδο εξυπηρέτησης. Ενδεικτικά αναφέρονται:

  • Διάδρομος προσαπογειώσεων μήκους 3.200 μ με πλήρη δυνατότητα επέκτασης στα 3.800 μ. εφόσον απαιτηθεί στο μέλλον.
  • Βιοκλιματικό κτήριο αεροσταθμού κατά τον Κανονισμό Ενεργειακής Απόδοσης Κτηρίων.
  • Πέντε Σταθερές Θέσεις (Γέφυρες Επιβίβασης) τύπου Multiple Aircraft Ramp System (MARS), οι οποίες δέχονται έως και δέκα αεροσκάφη για ταυτόχρονη εξυπηρέτηση.
  • Αστυνομικό Σταθμό, δύο Πυροσβεστικούς Σταθμούς, Ιατρικές Εγκαταστάσεις, καθώς και εγκαταστάσεις και εξοπλισμό επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών.
  • Χώρους στάθμευσης με χωρητικότητα κατ’ ελάχιστον οκτακοσίων οχημάτων, χώρους αναμονής για κατ’ ελάχιστον πενήντα τουριστικών λεωφορείων, εκατόν πενήντα ταξί και είκοσι μίνι βαν ξενοδοχείων και θέσεις στάθμευσης για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και πλήρες οδικό δίκτυο δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση εντός του Αεροδρομίου.
  • Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Αποβλήτων, το οποίο περιλαμβάνει Σύστημα Βιολογικού Καθαρισμού που θα δέχεται τα λύματα του Αεροδρομίου, καθώς και των γειτονικών οικισμών.
  • Ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
  • Σκιασμένοι χώροι στάθμευσης οχημάτων εντός του αεροδρομίου.
  • Πρόβλεψη εμπορικής ζώνης 400 στρ. για την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων στην ευρύτερη περιοχή του Αεροδρομίου.

Με δεδομένο ότι το Έργο θα υλοποιηθεί με το σύστημα της Σύμβασης Παραχώρησης, αυτό σημαίνει για την Κρήτη μια σημαντικότατη εισροή ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων, με όλες τις προφανείς αναπτυξιακές και οικονομικές επιπτώσεις.