Οι συνέργειες, που αναπτύσσονται τα τελευταία χρόνια μεταξύ γαστρονομίας και τουρισμού, στην κατεύθυνση της ανάδειξης της ελληνικής γαστρονομίας, της ενίσχυσης του τουριστικού προϊόντος και κατ’ επέκταση την προώθηση των ελληνικών εκλεκτών προϊόντων στο εξωτερικό, είναι σημαντικές.

Στόχος αυτών, είναι να επωφεληθούν τόσο οι τουρίστες – καταναλωτές, όσο και οι ξενοδόχοι – εστιάτορες, οι παραγωγοί – μεταποιητές, η τοπική κοινωνία, αλλά και οι εξαγωγείς ελληνικών προϊόντων.

Η σύνδεση της τοπικής γαστρονομίας και η ανάδειξή της μέσα από τον ξενοδοχειακό αλλά και τον ευρύτερο επισιτιστικό κλάδο είναι πάρα πολύ σημαντική , όχι μόνο για την εξέλιξη των ελληνικών εξαγωγών, αλλά και για την ανάπτυξη του ίδιου του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Προς αυτή την κατεύθυνση, το τελευταίο διάστημα γίνονται σοβαρές προσπάθειες από όλους τους επαγγελματίες της εστίασης αλλά και τους ξενοδόχους -χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η δράση για το Ελληνικό πρωινό.

Σημαντικό μέρος της εμπειρίας του επισκέπτη σε μια χώρα αποτελεί η επαφή του με την τοπική κουζίνα . Όταν ο ξένος επισκέπτης ενθουσιαστεί με την ελληνική κουζίνα, θα γίνει υποστηρικτής της και θα επιστρέψει με την επιθυμία να επαναλάβει αυτήν την γαστρονομική απόλαυση στη χώρα του, ως πελάτης σε ένα ελληνικό εστιατόριο ή στο σπίτι του. Θα αναζητήσει ελληνικά προϊόντα τα οποία έχει ήδη δοκιμάσει.

Σημαντική είναι η συμβολή του Σ.ΕΛ.Ε.ΤΡΟ.Π.Ε που ιδρύθηκε το 2008 από ομογενείς και αποτελεί μία ένωση εμπορικών δικτύων. Ο σύνδεσμος έχει σκοπό να συνδέσει Έλληνες παραγωγούς τροφίμων με καταστήματα και κυρίως εστιατόρια του εξωτερικού. Σήμερα έχει μέλη σε 14 χώρες και τροφοδοτεί 5.400 εστιατόρια, με την αξία των εξαγωγών αυτών των προϊόντων να υπολογίζεται σε 300 εκατ. ευρώ ετησίως. Παράλληλα προωθεί την ανάπτυξη Σήματος Ποιότητας Ελληνικής Γαστρονομίας. Ήδη λειτουργούν πιλοτικά 380 εστιατόρια υπό το συγκεκριμένο σήμα. Παράλληλα, ο Σύνδεσμος σχεδιάζει την δημιουργία 50 μεζεδοπωλείων στην Ευρώπη και στη συνέχεια στην Αμερική, με στόχο την διάδοση της ελληνικής γαστρονομίας και την αύξηση των εξαγωγών, ακόμη και μικρών παραγωγών τροφίμων και ποτών.

Το παρόν και το μέλλον της ελληνικής γαστρονομίας των ελληνικών τροφίμων και ποτών στο εξωτερικό υποστηρίζουν οι διάσημοι Έλληνες σεφ οι οποίοι εργάζονται και διακρίνονται στα καλύτερα ελληνικά εστιατόρια σε όλο τον κόσμο.

Ονόματα όπως, ο Νικ Λιβανός, ιδιοκτήτης του εστιατορίου Molyvos στη Νέα Υόρκη, ο Ανδρέας Μαυρομάτης, ιδιοκτήτης του εστιατορίου Le Mavrommatis στο Παρίσι, Κωνσταντίνος Ερίνκογλου, ιδιοκτήτης του εστιατορίου Notos στις Βρυξέλλες και Γιάννης Φιλιππίδης ιδιοκτήτης του Yolenis στο Rhode Island των ΗΠΑ.Στην ίδια κατεύθυνση της ανάδειξης της ελληνικής γαστρονομίας, ο διάσημος Σεφ Γιώργος Καλομπάρης που δραστηριοποιείται στην Αυστραλία και νέοι Έλληνες σεφ που εργάζονται στα καλύτερα εστιατόρια της Ευρώπης , όπως οι Σεφ: Ασημάκης Χανιώτης: Executive Chef, Pied a Terre, Λονδίνο. Θάνος Φέσκος: Assistant Head Chef, Geranium, Κοπεγχάγη. Νικόλας Τσικνάκος: Chef, Arion, Βρυξέλλες, Μιχάλης Παπαφίλης: Chef, Epicure, Παρίσι Γαλλία, Γιάννης Κιόρογλου: Executive Chef, La Guérite Restaurant, Κάννες Γαλλία. Τέλος, οι γνωστές σε όλους Σεφ Ναϊάνα Κόχυλα και Ντίνα Νικολάου,δίνουν τον δικό τους αγώνα στη διάδοση των ελληνικών τροφίμων και ποτών στις ΗΠΑ και τη Γαλλία.

Αξιόλογη δράση που ανοίγουν δρόμους για εξαγωγές των ελληνικών προϊόντων αποτελεί και η βραδιά ελληνικής γαστρονομίας που διοργανώνεται στο Ευρωκοινοβούλιο.
Η περσινή εκδήλωση της 6ης Μαρτίου 2019 παρουσίασε την γαστρονομία και τα τοπικά προϊόντα της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης.

«Υπάρχουν προϊόντα που δεν τα γνωρίζουν ακόμη και οι Έλληνες», υποστήριξε ο σεφ Μάνος Μακρυγιαννάκης, από το εστιατόριο “Φίλεμα”, στις Βρυξέλλες, και ειδικά για τους ξένους εξήγησε ότι πρέπει να μάθουν τι σημαίνει το κάθε προϊόν και να το δοκιμάσουν.
«Πρέπει να μάθουν τι είναι ο καβουρμάς. Όταν το μάθουν, την άλλη μέρα θα το αναζητήσουν. Και όταν υπάρχει ζήτηση, υπάρχει και εξαγωγή», τόνισε ο κ. Μακρυγιαννάκης.

Δράσεις, όπως οι προσεχείς εκδηλώσεις GREEK ALTERNATIVE & GASTRONOMY WORKSHOP οι οποίες διοργανώνονται από την Tourism Media & Events και θα πραγματοποιηθούν το Φθινόπωρο σε 4 χώρες κινούνται σε αυτό το πλαίσιο και στόχο έχουν τόσο την ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού όσο και την προώθηση των ελληνικών εξαγωγών.
Μένει να κάνουμε και πολλά άλλα για να αναδείξουμε την γαστρονομία μας ώστε τα εκατομμύρια των τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας να γίνουν πρεσβευτές και καταναλωτές των ελληνικών προϊόντων όταν θα επιστρέψουν στον τόπο τους.

Στην πορεία αυτή οποιαδήποτε δράση-εκδήλωση στο εξωτερικό η οποία προωθεί την ελληνική γαστρονομία αποτελεί σίγουρα ένα βήμα παραπέρα στην εδραίωση της ελληνικής γαστρονομίας και την προώθηση των εξαγωγών των ελληνικών εκλεκτών προϊόντων.