Η Βαρκελώνη, η Βενετία και το Ντουμπρόβνικ, πόλεις δέχονται εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο. Ως αποτέλεσμα, οι τουριστικές συνοικίες χάνουν τους κατοίκους τους αλλά και τα τοπικά τους καταστήματα.
Μετατρέπονται έτσι σε καταφύγιο τουριστών. Κάθε πόλη ζητά από τους τουρίστες να σέβονται την περιοχή, ώστε οι τουρίστες και οι κάτοικοι να μπορούν να ζουν μαζί αρμονικά. Ποια όμως προβλήματα επιστρέφουν με τον υπερτουρισμό ; Απάντηση δίνει δημοσίευμα διεθνούς τουριστικού ιστότοπου.
Άμεση κατανάλωση
Το πραγματικό πρόβλημα μπορεί να μην είναι ο ίδιος ο τουρισμός αλλά ο μαζικός τουρισμός. Κάθε επισκέπτης θέλει να δει όσο το δυνατόν περισσότερα σε όσο το δυνατόν πιο σύντομο χρονικό διάστημα χωρίς να απολαμβάνει πραγματικά την πόλη ή τους κατοίκους της.
Η Σιμόν Βεντουρίνι, σύμβουλος υπεύθυνη για τον τουρισμό στη Βενετία, επισημαίνει ότι «πρέπει να μείνεις λίγες μέρες στη Βενετία» και να μην φτάνεις το πρωί και φεύγεις το βράδυ. Σε αυτή την περίπτωση θα θεσπιστεί φόρος πρόσβασης το 2023. Θα εφαρμόζεται σε κάθε τουρίστα που δεν διανυκτερεύει τουλάχιστον μία νύχτα εκεί.
Το τουριστικό δίλημμα
Ενώ όλοι συμφωνούν ότι ο μαζικός τουρισμός μπορεί να καταστρέψει τουριστικές τοποθεσίες και τη φύση, μερικοί άνθρωποι βλέπουν τον τουρισμό ως τρόπο παραγωγής χρημάτων.
Όπως πολλοί κάτοικοι, η Petra Marcinko, μια κοινωνιολόγος που ζει στη Βενετία για 25 χρόνια, αγανακτεί με το θέαμα των κρουαζιερόπλοιων να εισβάλλουν στο λιμάνι της Serenissima. Διοργανώνει διαδηλώσεις εναντίον αυτών των σκαφών που μολύνουν την πόλη. Ωστόσο, ο Simone Venturini δηλώνει, «ο τουρισμός κρουαζιέρας είναι ένας θετικός τουρισμός για εμάς, […] εγγυάται ένα εισόδημα για την πόλη».
Το αρχιπέλαγος του Παλάου, ένα πολύ δημοφιλές μέρος για τους λάτρεις των καταδύσεων, κάνει κάθε τουρίστα να υπογράφει ένα χάρτη καλής συμπεριφοράς.
Αυτό αναγράφεται ακόμη και στο διαβατήριό τους. Οι τουρίστες δεσμεύονται να σέβονται το οικοσύστημα. Το 2018, το αρχιπέλαγος είχε απαγορεύσει ακόμη και τα αντηλιακά, τα οποία θεωρούνται τοξικά και υπεύθυνα για την εξαφάνιση των κοραλλιογενών υφάλων και την καταστροφή του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Η τοπική κυβέρνηση έχει επίσης σχεδιάσει ένα πρόγραμμα που επιτρέπει στους φιλικούς προς το περιβάλλον ταξιδιώτες να συμμετέχουν σε αποκλειστικές εμπειρίες. Αν και το αρχιπέλαγος θέλει να εκπαιδεύσει τους τουρίστες του, τους χρειάζεται για να δημιουργήσει έσοδα.
Οι προτεινόμενες λύσεις
Οι δήμαρχοι προτείνουν διάφορες λύσεις για να προστατεύσουν τις πόλεις τους από την εισροή τουριστών.
Η Ada Colau, η δήμαρχος της Βαρκελώνης, ανάγκασε την Airbnb να αφαιρέσει τις καταχωρίσεις και έχει επίσης ρυθμίσει το απόθεμα ξενοδοχείων στο κέντρο της πόλης.
Ο Μάτο Φράνκοβιτς, ο δήμαρχος του Ντουμπρόβνικ, αποφάσισε να ρυθμίσει τις τουριστικές δραστηριότητες μετά την πανδημία. Έχει επιβάλει νέους κανόνες προκειμένου να «περιορίσει την εισροή επισκεπτών». Για παράδειγμα, οι τουρίστες πρέπει να κάνουν κράτηση για χρονοθυρίδες για επισκέψεις.
Για την Petra Marcinko, αυτή είναι μια πραγματική υλικοτεχνική πρόκληση: “Είτε η πόλη γίνεται ξανά αστικό κέντρο, είτε συνεχίζει να είναι σαν ένα υπαίθριο μουσείο. Μελετά διαφορετικά σενάρια που θα επέτρεπαν στους κατοίκους να απολαύσουν την πόλη τους στο μέλλον .
Ποιο είναι το μέλλον του τουρισμού;
Η ταξιδιωτική βιομηχανία παραμένει μια από τις πιο προσοδοφόρες στον κόσμο. Το 2019, απέφερε όχι λιγότερο από 1.450 δισεκατομμύρια δολάρια. Το ιδανικό θα ήταν να επιτευχθεί ουδετερότητα στις εκπομπές άνθρακα. Για να επιτευχθεί αυτό, οι ειδικοί καλούν κάθε τουρίστα να αναθεωρήσει τη στάση του μεταξύ των προτεινόμενων λύσεων: να προτιμήσει τοπικούς προορισμούς, να προτιμήσει την ποιότητα από την ποσότητα ή να φύγει για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα αλλά λιγότερο συχνά.
Όλο και περισσότερες εταιρείες προσφέρουν εμπειρίες εικονικής πραγματικότητας. Ακόμα κι αν αντιλαμβάνεται ότι αυτή η αρχή δεν θα μπορούσε να αντισταθμίσει την πραγματική και φυσική εμπειρία, πιστεύεται ότι μπορεί να είναι μια καλή λύση για να αποφευχθεί ο υπερτουρισμός και να απομακρύνονται οι τουρίστες από το κύριο κέντρο για να τους βοηθήσουν να ανακαλύψουν θησαυρούς που είναι εκατοντάδες μέτρα ή λίγα χιλιόμετρα μακριά.
Επομένως, η εικονική και η επαυξημένη πραγματικότητα είναι μια μελλοντική τεχνολογία για την ταξιδιωτική βιομηχανία.