Την κοινή δέσμευση να καταστήσουν τη Μεσόγειο περιοχή με χαμηλές εκπομπές οξειδίων του θείου από πλοία, ως ζώνη ECA (περιοχή ελέγχου των εκπομπών), ανέλαβαν οι χώρες της Μεσογείου στην 21η διάσκεψη της Σύμβασης της Βαρκελώνης, που έγινε στη Νάπολη της Ιταλίας.
Για πρώτη φορά, όλα τα Μεσογειακά κράτη επιβεβαίωσαν την κοινή τους φιλοδοξία. Και καλούν τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών (IMO) να περιορίσει μέχρι το 2022 την επιτρεπόμενη περιεκτικότητα σε θείο στα καύσιμα που χρησιμοποιούν τα πλοία στη Μεσόγειο σε 0,1%.
Η εφαρμογή αυτής της απόφασης αποτελεί το επίκεντρο ενός οδικού χάρτη, ο οποίος έχει επίσης συμφωνηθεί από όλα τα μέρη. Ο χάρτης περιλαμβάνει πρόβλεψη για τη διεξαγωγή πρόσθετων μελετών και τον προσδιορισμό μέτρων στήριξης για την επίτευξη του επιδιωκόμενου στόχου.

 

Πριν από μερικές ημέρες, το Ευρωκοινοβούλιο υιοθέτησε με συντριπτική πλειοψηφία ψήφισμα, στο οποίο καλεί την Κομισιόν και τα κράτη-μέλη να υποστηρίξουν τον όσο το δυνατό ταχύτερο χαρακτηρισμό της Μεσογείου ως Περιοχής Ελέγχου Εκπομπών –τόσο για τα οξείδια του θείου όσο και για τα οξείδια του αζώτου.
Έχοντας υποστηρίξει έντονα το αίτημα για τη MedECA, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις από χώρες της Μεσογείου (με την ελληνική πλευρά να εκπροσωπείται από την Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία και ο Γερμανικός Οργανισμός Προστασίας της Φύσης και του Περιβάλλοντος NABU) εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για τη θετική έκβαση της διάσκεψης.
Επισήμαναν βέβαια ότι το χρονοδιάγραμμα που προτάθηκε θα πρέπει να επισπευσθεί, καθώς είναι αδιαμφισβήτητα τα κατατεθειμένα στοιχεία σχετικά με τα κοινωνικά και οικονομικά οφέλη που θα προκύψουν, ενώ η τελική ρύθμιση θα πρέπει οπωσδήποτε να καλύψει και τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου.

Όπως υπογραμμίζεται σε έκθεση της Γαλλίας πριν από λίγους μήνες “η ατμοσφαιρική ρύπανση από τη θαλάσσια κυκλοφορία στη Μεσόγειο Θάλασσα μπορεί να μειωθεί σημαντικά λόγω της καθιέρωσης ενός χώρου ελέγχου των εκπομπών (ECA)”.
Η Γαλλία, διερεύνησε τις πιθανές βελτιώσεις της ποιότητας του αέρα στην περιοχή μετά τη μετάβαση σε καύσιμα πλοίων καλύτερης ποιότητας καθώς και σχετικά κοινωνικοοικονομικά οφέλη, ιδίως όσον αφορά το μειωμένο κόστος για την υγεία και τις περιβαλλοντικές ζημίες.
Η έκθεση αναφέρει μεταξύ άλλων, ότι τα σωματίδια μπορούν να μειωθούν έως και κατά 20% και τα επίπεδα διοξειδίου του αζώτου (NO 2) ακόμη και κατά 76%.
Κι αυτά οδηγούν σε μείωση των δαπανών για την υγεία μέχρι 14 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ περισσότερες από 6.000 ζωές μπορούν να σωθούν κάθε χρόνο.

Οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από τη ναυσιπλοΐα ισούνται με το αποτύπωμα άνθρακα για το ένα τέταρτο των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Και εμποδίζουν τις χώρες να μειώσουν τις εκπομπές και να περιορίσουν τη θορυβώδη παγκόσμια θέρμανση, αποκαλύπτεται στην έκθεση EU Climate Record της ναυτιλίας.
Όπως επισημαίνεται είναι αναγκαία η επιβολή εισφοράς CO 2 στις θαλάσσιες μεταφορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και η δημιουργία ενός ευρωπαϊκού ταμείου θαλάσσιου κλίματος για την επανεπένδυση στον τομέα, ώστε να μειωθεί το αποτύπωμα άνθρακα.