Τo Τourism Today σε συνέχεια της έρευνας που πραγματοποιεί με θέμα: «Αγροδιατροφή και τουρισμός στον καιρό του κορωνοϊού», παρουσιάζει τη συνέντευξη της συνιδρύτριας και συνιδιοκτήτριας της εταιρείας Pellas Nature, Ιωάννας Διαμαντή.

Στις αλλαγές που έχει προκαλέσει η πανδημία του κορωνοϊού στις καταναλωτικές συνήθειες, αλλά και στις προκλήσεις στις οποίες καλούνται να αντεπεξέλθουν οι ελληνικές επιχειρήσεις εστιάζει η Ιωάννα Διαμαντή, συνιδρύτρια και συνιδιοκτήτρια της εταιρείας Pellas Nature, εξηγώντας πως λόγω αβεβαιότητας και φόβου οι καταναλωτές στρέφονται σε φθηνά προϊόντα διατροφής και προτιμούν αυτά της τοπικής παραγωγής.

  • Δοκιμάζονται οι επιχειρήσεις του τομέα σήμερα; Αν ναι, ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν γενικά λόγω της κρίσης; Ποια προβλήματα αντιμετωπίζει η επιχείρηση σας;

Οι ελληνικές επιχειρήσεις παραγωγής τροφίμων είναι δυναμικά εξωστρεφείς και πυλώνας των ελληνικών εξαγωγών. Πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι είναι κατά πλειοψηφία μικρές και συχνά οικογενειακές επιχειρήσεις.

Δοκιμάζονται σκληρά από την παγκόσμια υγειονομική κρίση, η οποία ειδικά για την Ελλάδα ήρθε στο τέλος μιας ολόκληρης δεκαετίας οικονομικής κρίσης και προστέθηκε στα ήδη υπάρχοντα προβλήματα ρευστότητας, δυσκολίας πρόσβασης στη χρηματοδότηση και ακριβών επιτοκίων συγκριτικά με τους διεθνείς ανταγωνιστές τους. Ταυτόχρονα ουσιαστικές διαρθρωτικές αλλαγές που θα αποσυμπίεζαν τμήμα της πίεσης των παραπάνω δυστοκιών, δεν πραγματοποιήθηκαν.

Το lockdown στην αρχή της υγειονομικής κρίσης προκάλεσε σημαντικές δυσκολίες στη διανομή, δημιουργώντας δυσχέρεια στη διακίνηση τόσο των υλικών που προμηθευόμαστε για την παραγωγή μας όσο και των δικών μας προϊόντων. Σημαντικές καθυστερήσεις ή και ακυρώσεις, αλλά κυρίως σχεδόν αυτόματη αύξηση όλων των τιμολογίων στις μεταφορές, ιδιαίτερα στις εγχώριες και διεθνείς ταχυμεταφορές και στις διεθνείς μεταφορές.

Με την άρση του lockdown η διακίνηση σταδιακά σχεδόν ομαλοποιήθηκε ως προς τους χρόνους, τα τιμολόγια, όμως, παρέμειναν αυξημένα.

Παράλληλα, με τα προβλήματα στα δίκτυα διανομής, υπάρχει σημαντική απώλεια τζίρου λόγω του γεγονότος ότι ο κλάδος της HO.RE.CA. αλλά και του τουρισμού, που αποτελούν μεγάλο κομμάτι του κύκλου εργασιών των ελληνικών επιχειρήσεων τροφίμων, είναι πρακτικά κλειστοί διεθνώς από τον Μάρτιο.

  • Τι έχει αλλάξει με τον κορωνοϊό; Πού εντοπίζονται οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι και πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να τους διαχειριστούν;

Τα προβλήματα εφοδιασμού ομαλοποιούνται, ελπίζοντας ότι δεν θα υπάρχει επόμενο lockdown που θα δημιουργήσει έλλειψη ή/και καθυστέρηση σε πρώτες ύλες και θα αυξήσει κι άλλο το κόστος.

Ωστόσο, καθώς παραγγελίες ακυρώθηκαν ή δεν τοποθετήθηκαν καθόλου (HO.RE.CA., τουριστικός κλάδος) δημιουργούνται προβλήματα ρευστότητας, καθώς η λειτουργία των επιχειρήσεων συνεχίζεται (ο κλάδος των τροφίμων δεν είναι πληττόμενος) και τα έξοδα είναι δεδομένα αν όχι αυξημένα με την προσθήκη μέτρων για την πρόληψη της μετάδοσης του κορωνοϊού.

Ταυτόχρονα, λόγω αβεβαιότητας και φόβου οι καταναλωτές στρέφονται σε φθηνά προϊόντα διατροφής και προτιμούν αυτά της τοπικής παραγωγής.

Μια μεγάλη αλλαγή όμως που ήρθε για να μείνει, είναι η στροφή, παγκοσμίως, σε ηλεκτρονικές αγορές.

Η διαχείριση των παραπάνω είναι πολύ δύσκολη. Απαιτεί αλλαγές στις επιχειρήσεις και δύσκολες αποφάσεις. Ωστόσο, δέκα χρόνια κρίσης έχουν «εκπαιδεύσει» τους Έλληνες επιχειρηματίες. Συμπίεση κόστους και επαναδιαπραγμάτευση, όπου είναι δυνατόν. Χρήση της τηλεργασίας και στροφή στην ψηφιακή οικονομία. Ανάπτυξη ψηφιακών πωλήσεων και εντατικό ψηφιακό marketing. Πάνω από όλα όμως, εμπνευσμένη, στιβαρή και αποφασιστική διοίκηση, για να στηρίξει τις αλλαγές.

  • Διαπιστώνετε μεγάλες αυξομειώσεις της ζήτησης σε αγορές του εξωτερικού;

Έχει συντελεστεί αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά και διαφοροποιούνται τα κανάλια διανομής. Επιπλέον, οι διακυμάνσεις της πανδημίας δημιουργούν σημαντικές αυξομειώσεις στη ζήτηση. Αυτό με τη σειρά του δημιουργεί ελλείψεις, καθυστερήσεις και αυξημένα κόστη.

Από την πλευρά μας, προσαρμόζουμε με γρήγορα βήματα την επιχείρησή μας στην αλλαγή της αγοραστικής συμπεριφοράς, αναδιοργανώνοντας την επιχείρησή μας προς αυτήν την κατεύθυνση. Ενημερώνουμε τους συνεργάτες εντατικά, ενώ ενισχύσουμε τη συνεργασία με επιχειρήσεις που είναι διατεθειμένες να ανταποκριθούν στις οργανωτικές αλλαγές που απαιτούνται.